Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου 2013

Ομαδοσυνεργατική μάθηση.

Πώς να την εφαρμόσω;

     Είχα φόβο και ενδοιασμούς παλαιότερα, σήμερα νιώθω ευλογημένη που κατάφερα να την ασπαστώ.Αυτό θέλω να μοιραστώ μαζί σας και για αυτό τον λόγο αναφέρομαι σ' αυτή την μέθοδο.
 Η πολλαπλή νοημοσύνη του Gardner, η συναισθηματική νοημοσύνη των δεν θυμάμαι ποιών ειδικών, βρίσκουν τις εφαρμογές τους. Και το πιο συνεσταλμένο, το πιο αδέξιο παιδί έχει κάτι να δώσει στην ομάδα. Και βέβαια η ομάδα σ' όλα τα μέλη της. Συλλογικότητα και όσα καλά αυτή συνεπάγεται.
          Βήμα-βήμα.
1. Χωρίζω τα παιδιά σε ομάδες.(στην αρχή διακριτικά έχουμε τον έλεγχο της δημιουργίας της ομάδας, αργότερα τα παιδιά επιλέγουν μόνα τους συνεργάτες τους.* Πάλι φροντίζουμε να μην υπάρξει αποκλεισμός παιδιού.)
Δημιουργούμε καρτελάκια υπευθυνοτήτων. Όσες ομάδες τόσα και τα χρώματα ανά τετράδα. Σε κάθε ομάδα έχουμε: 1. Συντονιστή.Δουλειά του είναι να φροντίζει για την συμμετοχή στην ανάθεση έργου, όλων των μελών της ομάδας του. 2.Παρουσιαστή.Δουλειά του είναι να μας παρουσιάσει την ομάδα του, την δουλειά της ομάδας, με λεπτομέρειες στην συμμετοχή του κάθε μέλους. 3.Υπεύθυνο υλικών. Είναι αυτό το μέλος που θα νοιαστεί να προμηθεύσει την ομάδα με όσα υλικά χρειάζονται για την υλοποίηση του στόχου της,ζητώντας από μας όσα δεν υπάρχουν στην γωνιά της δημιουργίας, των εικαστικών ή όπως στο κάθε νηπιαγωγείο ονομάζεται.
4.Υπεύθυνο χρόνου. Φέρει την ευθύνη για την παρακολούθηση της ώρας, ώστε να τελειώσουν στον προκαθορισμένο χρόνο.
5.<Κατάσκοπο>, λίγο παιχνιδιάρικο, αλλά βάζει τα παιδιά σε ένα παιχνίδι άμιλλας. Δουλειά του είναι να μπορεί να <κλέψει> κάτι από την δουλειά της άλλης ομάδας με στόχο η δική του να βρει κάτι αντισταθμιστικό ώστε η ομάδα του να μην φανει πιο αμελής, πιο ξεχασιάρα, πιο απρόσεκτη στο τελικό αποτέλεσμα  Ε, σ' αυτόν δεν θα βάλουμε καρτελάκι!

Τα καρτελάκια μας.









Πότε μπορώ να την εφαρμόσω; Σε κάθε περίπτωση!
1.Όταν θέλω να γνωρίσω τι ξέρουν τα παιδιά μου για το θέμα που θα επεξεργαστούμε.
2.Όταν θέλω να δω τι μάθαμε από το θέμα. Εστιάζω και στο πόσο άλλαξαν οι απόψεις των συγκεκριμμένων παιδιών, μετά τη επεξεργασία του θέματος.
3.Όταν επεξεργαζόμαστε το θέμα μας.
4.Όταν στις ομάδες έχω εμπλέξει και γονείς.*συγκέντρωση υλικών, πληροφοριών, παρουσίαση κ.τ.λ.
5. Όταν θέλω να διακοσμήσω την τάξη
6. Όταν κάνω ένα διαγωνισμό φιλαναγνωσίας.
7.Όταν ζητώ να επενδύσουν μουσικά ένα ποίημα, να δραματοποιήσουν μια ιστορία,να αποδώσουν ζωγραφικά ή με κολλαζ μια παροιμία.
8.Όταν κάνω τα σκηνικά μιας γιορτούλας, όταν ετοιμάζω ήρωες για κουκλοθέατρο
9. Και σε όποια δραστηριότητα εσείς φαντάζεστε.................................


Τρίτη 10 Σεπτεμβρίου 2013

Πρώτη μέρα στο νηπιαγωγείο.Μια κατασκευή κι'ένα παιχνίδι γνωριμίας.

    Επιλέγω ένα όνομα.(Φροντίζω η πρώτη επιλογή μου να είναι νηπίου).Διαβάζω το όνομα και κάνω  ερωτήσεις. Ποιός άραγε έχει αυτό το όνομα; Μπορώ να μαντέψω τα παιχνίδια , τα χρώματα τα φαγητά που του αρέσουν; Κάνω μια προσπάθεια να απαντήσω φροντίζοντας να δώσω απίθανες απαντήσεις. Για παράδειγμα: Έτσι λένε τον γέιτονα του γάτου μου. Είναι αυτός που τρώει μόνο χαλασμένες ντομάτες, που του αρέσει να παίζει με ένα τρύπιο παπούτσι, που τρελένεται για χρώμα ντουλαπί!
Τα παιδιά με διαψεύδουν και το όνομα το παίρνει το παιδί που πραγματικά το έχει.
Κρατώντας την κατασκευή, θα μας μιλήσει για τα πραγματικά του ενδιαφέροντα.Το παιχνίδι συνεχίζεται για όλα τα παιδιά. Η παρέα  θα το ευχαριστηθεί και  όλοι μαζί θα έχουμε κάνει ένα βήμα στην δύσκολη πορεία να γίνουμε ομάδα!
Την κατασκευή θα την πάρουν μαζί τους,φεύγοντας απ'  το Νηπιαγωγείο σαν ανάμνηση αυτής της μέρας.





Σάββατο 31 Αυγούστου 2013

Πρώτες μέρες στο νηπιαγωγείο.-Σεπτέμβρης.

                           Πρώτες ημέρες στο νηπιαγωγείο!
   Καινούρια σχολική χρονιά. Καλό και δημιουργικό ξεκίνημα! Καλώς μας ήρθες Σεπτέμβρη!
 Έχουμε λίγο άγχος μήπως, ένα αδιόρατο φόβο για την καινούρια σχολική περίοδο; Να πούμε όχι θα είναι ψέματα, μα και το ναι από μόνο του δεν περιγράφει την κατάσταση.  Λίγη οργάνωση θέλει και ενσυναίσθηση της αγωνίας των προνηπίων και των γονιών τους.
Σημαντική η πρώτη μέρα και αντλήστε την δύναμη από τις γνώσεις που νομίζετε πως έχετε χάσει!
Παιχνίδια γνωριμίας, ρυθμό και κίνηση. Μια κατασκευή ίσως σαν δωράκι για τ' αγγελούδια μας και όλα θα πάνε καλά!
Τι να βάλουμε στο πρόγραμμά μας αυτόν τον μήνα; Πρέπει να γνωριστεί η ομάδα. Πρέπει να μάθει να λειτουργεί μέσα στο χώρο του νηπιαγωγείου, τον οποίο και πρέπει να οργανώσει με την καθοδήγησή μας, αλλά και να λειτουργεί με ένα σύστημα κανόνων και αποδεκτών συμπεριφορών που από μόνη της θα φροντίσει να υιοθετήσει!  Και φυσικά δεν ξεχνούμε την συνεργασία με τους γονείς και την πρώτη μ'αυτούς συνάντηση που νομίζω πως <καθορίζει> αυτή την συνεργασία.
Δεν είναι και λίγα..................Αν όμως καταφέρουμε αυτά θα περάσουμε και στις θεματικές ενότητες.

                       Ένα βιντεάκι του Θαλασσινού απ' το καλαντάρι δίνει το κλίμα αλλά και μας βοηθά ως μουσικό χαλί στα παιχνίδια γνωριμίας!
                       






    Θα βοηθούσε μήπως για την πρώτη μέρα και τούτη η προτασούλα;

   Με  ενσυναίσθηση της αγωνίας των παιδιών και των γονιών αλλά και την προσεκτικότερη δική μας παρατήρηση θα μπορούσαμε να αποτυπώσουμε τα συναισθήματα των παιδιών στα παρακάτω φύλλα που απο την μια θα δώσουν πληροφορίες στους γονείς κι' από την άλλη θα είναι ένα χρήσιμο εργαλείο στα δικά μας χέρια για τον χειρισμό των δύσκολων< καταστάσεων> .
Στο ίδιο φύλλο, μετά το κειμενάκι  μπορούμε να αποτυπώσουμε το χεράκι του παιδιού και να συμπεριλάβουμε στο portfolio μια φωτοτυπία, αφού το πρωτότυπο θα το πάρουν μαζί τoυς.












                        Με τις ευχές θέλω να μοιραστώ μαζί σας κι' έναν προβληματισμό!.
Καινούρια σχολική χρονιά και τα blogs των νηπιαγωγείων, σ' ένα αγώνα <ευγενούς> άμιλλας!
Αλήθεια είναι ουτοπία να αγνοούμε την χρησιμότητα του διαδικτύου.Ωστόσο με λυπεί κάτι σ' αυτή την πορεία.  Τι συμβαίνει άραγε; Μήπως αυτή η άμιλλα μας σπρώχνει στο να ξεχνάμε πόσο διαφορετικές είναι οι ομάδες και πόσο διαφορετική η δυναμική και οι ανάγκες τους; Με τον ίδιο τρόπο θα προσεγγίσουμε ένα θέμα στην αγροτική περιοχή και με τον ίδιο στο <κλεινόν> άστυ;
Ομογενοποίηση, της προσχολικής αγωγής μήπως; Έχετε κάποιες συναδέλφισσες, αυτόν τον προβληματισμό, ή είμαι μόνη μ' αυτές τις σκέψεις; Ειλικρινά θα ήθελα να μοιραστώ και τις δικές σας σκέψεις πάνω στο θέμα.
Ωστόσο απο καρδιάς, δημιουργικό ξεκίνημα!