Παρασκευή 11 Απριλίου 2014

                                             ΠΑΣΧΑ

                                      ΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ


     Ο ερχομός του Πάσχα μας έδωσε την ευκαιρία να προσεγγίσουμε ένα ακόμα θέμα διαθεματικά και μέσω της γλώσσας, της ιστορίας και των τεχνών να δώσουμε στα παιδιά την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με το Θείο Πάθος.
     Παράλληλα, λοιπόν, με τη διήγηση της ιστορίας του Χριστού από τη διδασκαλία ως τη Σταύρωση και την Ανάσταση, δείξαμε στα παιδιά εικόνες για το πως κάποιοι σπουδαίοι καλλιτέχνες απέδωσαν τις σκηνές αυτές.


"Η Βαϊοφόρος". Εικόνα του 17ου αιώνα του Θεόδωρου Πουλάκη.
 
   " Ο Μυστικός Δείπνος" του Λεονάρντο Ντα Βίντσι. Βρίσκεται στην εκκλησία της Σάντα Μαρία ντε λα Γκρέτσια. Είναι ξεθωριασμένος γιατί ο ζωγράφος έκανε πείραμα που δεν πέτυχε. Ανακάτεψε λάδι με νωπογραφία για να δώσει φως και ξέφτισε γρήγορα.
 
 
"Η Σταύρωση" του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου.
Βρίσκεται στην Εθνική Πινακοθήκη.
                  






  Έτσι, τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να εκφραστούν και να αποτυπώσουν με όποιο τρόπο θέλουν τις σκηνές που βλέπουν.


        
 




Εξαιρετικές αποδόσεις από τα παιδιά !

            








 Κρίναμε ότι μέσω αυτών των έργων τέχνης τα παιδιά θα γνωρίσουν το Θείο Πάθος από μια άλλη οπτική χωρίς βέβαια να παραβλέπουμε την προσφορά των εικονογραφημένων βιβλίων.


     Μετά από συζήτηση με τα παιδιά για την ιστορία του Πάσχα, επεκταθήκαμε στο πότε και το πως το κάθε ένα γεγονός γιορτάζεται ή μνημονεύεται σήμερα θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να γνωρίσουν τα έθιμα των ημερών αυτών και τι συμβολίζει το καθένα.


     Ξεκινώντας από το Σάββατο του Λαζάρου, μιλάμε για το έθιμο των Λαζαρίνων και μαθαίνουμε το σχετικό τραγούδι που λένε.



Ήρθε ο Λάζαρος ήρθαν τα  Βάγια
ήρθε η Κυριακή που τρων τα ψάρια
Σήκω Λάζαρε και μην κοιμάσαι 
Ήρθε η μάνα σου από την πόλη
σου' φερε χαρτί και κομπολόι.
οι κοτούλες σας αυγά γεννούνε
δώστε μας κι εμάς να τα χαρούμε.

                                                         

                                                   ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΕΣ


Φτιάχνουμε όμως και καλαθάκια σαν αυτά των Λαζαρίνων που αργότερα θα "φιλοξενήσουν"  τα βαμμένα μας αυγά. Απλά καλαθάκια από τα χέρια των παιδιών.



Κόβουμε πρώτα....



.....μετά περνάμε το γκοφρέ χαρτί.....
.....και ολοκληρώνουμε με το χερουλάκι.
 




  Γνωρίζουμε επίσης τα έθιμα της Κυριακής των Βαϊων και όλης της Μεγάλης Εβδομάδας καθώς και του Πάσχα. Τέτοια είναι η κοπή και το μοίρασμα των βαϊων από τον ιερέα τα οποία οι πιστοί τα βάζουν στα εικονίσματα, και η υποχρεωτική ψαροφαγία για δεύτερη φορά μέσα στη νηστεία μετά τον Ευαγγελισμο αφού το λέει και το ποίημα.


          Βάγια βάγια των Βαγιών 
          τρώνε ψάρι και κολιό
          και την άλλη Κυριακή
         τρώνε το παχύ το αρνί.



     Επίσης έθιμα όπως το βάψιμο των αυγών τη μεγάλη Πέμπτη και το κρέμασμα ενός κόκκινου υφάσματος κατά τη διάρκεια της διαδικασίας, ο Επιτάφιος και τα λουλούδια που μπαίνουν στα εικονίσματα και το ψήσιμο του πασχαλινού οβελία.


     Με βάση το ότι το Πάσχα είναι η μεγαλύτερη γιορτή της Άνοιξης, τα παιδιά ατομικά ή ομαδικά φτιάχνουν διακοσμητικά που θα στολίσουν την τάξη ή το δωμάτιό τους.

Φτιάχνοντας μομπιλ......

Ετοιμο!




Ομαδικές εργασίες........Η κότα με τα πασχαλινά αυγά




και πασχαλινό στεφάνι.



Να και η κάρτα μας στο στάδιο της προετοιμασίας......



...και όταν την ολοκληρώσαμε.







 Από μια προσέγγιση όμως για το Πάσχα δεν θα μπορούσε να λείπει και το βάψιμο των αυγών με τα παιδιά. Πριν όμως τα βουτήξουμε στο παραδοσιακό κόκκινο χρώμα, τα παιδιά τα διακοσμούν όπως αυτά θέλουν, με κηρομπογιές.


Το ζωγραφίζουν με κηρομπογιά
 

Το βουτάμε στην κόκκινη μπογιά





Αφήνουμε να στεγνώσουν πριν μπουν στα καλαθάκια.
Μας πέτυχε το χρώμα!












Ωραία δείχνουν και μέσα στα καλαθάκια!

  Εκτός όμως από τα παραδοσιακά κόκκινα αυγά κάναμε προσπάθεια να βάψουμε αυγουλάκια και με τη μέθοδο των φλος κλωστών. Και το αποτέλεσμα δεν ήταν καθόλου κακό!


΄Πρώτα βρέχουμε τα αυγά
  
Μετά κολλάμε επάνω τους τις κλωστές



Τυλίγουμε με αλουμινόχαρτο

  
και τα βάζουμε στην κατσαρόλα για να βράσουν.

                                                            

Δεν είναι υπέροχα;

 

 

                                                             ΓΛΩΣΣΑ

     Πέρα όμως από τις χειροτεχνικές δραστηριότητες, δεν αμελήσαμε και τομείς όπως η γλώσσα και τα μαθηματικά.
     Τα παιδιά κλήθηκαν να προσπαθήσουν να γράψουν τις νέες λέξεις που μαθαίνουν και.........


....τα κατάφεραν!



     Ακόμα και τα τραγούδια που μάθαμε τα φτιάξαμε σε εικονόλεξο για να μπορούν να τα "διαβάσουν" τα παιδιά.




 
 

  Ήρθε η Πασχαλιά
λένε τα πουλιά
πάνω στα κλαδάκια.

'Ηρθε η Πασχαλιά
λένε όλο χαρά
και τα λουλουδάκια.

Ήρθε η Πασχαλιά
λέει καθώς κυλά
και το ποταμάκι.

Ήρθε η Πασχαλιά
και τσουγκρίζει αυγά
το μικρό παιδάκι.

                      Κοκοκό ένα αυγό μεγάλο!
                      Κοκοκό ένα αυγό!
                  Το 'κανα φωνάζει η κότα
                 Το 'κανα εγώ,το 'κανα εγώ!
 
                    Κικιρί το κοκοράκι
                   Κικιρικικί!
                   Κοκορίκο ένα πουλάκι
                  θα βγει από κει!
 
                  Κοκοκό θα μεγαλώσει
                 θα γενεί τρανό
                θα ψηλώσει και θα
               φτάσει ως τον ουρανό!        
                         

 

 

 

                                                        ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

 
 
     Οι εικόνες έργων τέχνης χρησίμευσαν και για να δουλέψουμε και σε αυτόν τον τομέα μια και ζητήθηκε από τα παιδιά να τις βάλουν σε χρονική σειρά σύμφωνα με την σκηνή της ζωής του Χριστού που εικονιζόταν. Έτσι τα παιδιά δεν χρησιμοποίησαν τα έργα αυτά μόνα σαν πρότυπα τέχνης αλλά και σαν υλικό χρονικής ακολουθίας και αναδιήγησης.
 
     Σαν υλικό μαθηματικών χρησιμοποιήθηκε και μια σειρά χαρτονένιων αυγών με αύξοντα αριθμό σχεδίων που τα παιδιά καλούνται να μετρήσουν και να αντιστοιχίσουν με τον κατάλληλο αριθμό.
 
 
Μετράμε πόσα είναι και βάζουμε τον αριθμό.



 
 
     Τέλος,  φτιάχνοντας τα καλάθια μας κάναμε ταυτόχρονα και ασκήσεις διατήρησης της ποσότητας. Την κορδέλα που έπρεπε να τυλίξουμε στο καλάθι πρώτα την βάλαμε σε μια ευθεία και τα παιδιά μπήκαν σε προβληματισμό. Άραγε παραμένει ίδιο το μήκος της ή μήπως μειώνεται τυλίγοντάς την;


 
 
 
 
     Κλείνοντας και αυτό το θέμα θα θέλαμε να ευχηθούμε Καλό  Πάσχα και Καλή Ανάσταση!


 




 
 

Τετάρτη 26 Μαρτίου 2014

25η Μαρτίου στο νηπιαγωγείο μας.


Επιλέγουμε την λαϊκή παράδοση για να γνωρίσουμε τα ιστορικά γεγονότα.
Εποπτικό υλικό παραδοσιακά τραγούδια , παραδοσιακά ποιήματα και έργα τέχνης με τους ήρωες του '21, του Θεόφιλου. Ένα λαϊκό ζωγράφο που τον έχουμε συναντήσει σε προηγούμενη θεματική ενότητα.

Μια γωνιά λαϊκής παράδοσης θα βοηθήσει να γνωρίσουμε την ζωή σε παλαιότερους χρόνους.
Φυσικά το διαδίκτυο, για τις πληροφορίες που χρειαζόμαστε.

    Επεξεργασία του θέματος.

 Συλλέγουμε όσα γνωρίζουν τα παιδιά για την 25η Μαρτίου του 1821. Σίγουρα έγινε πόλεμος τότε μας είπε η Ελένη. Τους Γερμανούς πολεμήσαμε μπορεί τους Τούρκους, μπορεί να ήταν μια γιορτή για να κάνουμε παρέλαση........


Οι αντιλήψεις μιας των ομάδων μας.














Είναι εμφανές πως ο πόλεμος αφορούσε τους Έλληνες.

  

 

 

 

 

 

 

Τοποθετούμε  την εικόνα στην ιστορική μας γραμμή. Οι σημαίες θα βοηθήσουν να ξεχωρίσουμε τα δυο ιστορικά γεγονότα

 

Οι εικόνες του βιβλίου κράτησαν το ενδιαφέρον των παιδιών στη θεματική ενότητα.

 
Έδενε η ιστορία με τα διδυμάκια, με τον τρόπο που θέλαμε να πλησιάσουμε το θέμα.

 

 

 

 

 

 

 
Τα παιδιά εκφράστηκαν με ζωγραφική.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Υφαντή στολή από την ανατολική Θράκη.

 

Από την παραδοσιακή μας γωνιά.Ευχαριστούμε τους γονείς για την συμμετοχή τους.

 

 

 

 

 

 

 

Τα παιδιά χάρηκαν την χρήση της γωνιάς.

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Τα υφαντά γίνονται αφορμή να ασκηθούμε στην υφαντική.

 

 

 

 

 

 
Τα δικά μας γιλεκάκια. Τα ελληνάκια ήταν η έμπνευση.

 

 

 

 

 

 

 

 



Οι ποδιές  μας εμπνευσμένες από την παραδοσιακή μας γωνιά και τις ηρωίδες της επανάστασης .

 

 

 

 

 

 

 
Εννέα συλλαβές, εννέα λωρίδες. Ελευθερία ή θάνατος. Ο Θούριος του Ρήγα γίνεται έμπνευση γι' αυτό το έργο του Νέρωνα.

 

 
Ασκήσαμε τα χεράκια φτιάχνοντας τα δικά μας τσαρούχια.

 

 

 

 

 
Διπλή γιορτή. Τα κρινάκια μας λιτά. Μας δόθηκε η δυνατότητα να ξεχωρίσουμε την Εθνική από την Θρησκευτική γιορτή.


 

 

 
Η πρόσκληση για την γιορτή μας.

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Μια ιδέα των σκηνικών μας!