Ένα από τα θέματα που προγραμματίστηκαν να
δουλευτούν με τα παιδιά μέσα στο φθινόπωρο, είναι αυτό που αφορά μια από τις
αγροτικές εργασίες της εποχής αυτής, τη σπορά. Μια και η περιοχή μας είναι
αγροτική, τα παιδιά υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να έχουν βιώματα και εμπειρίες
από αγροτικές εργασίες οπότε το θέμα αυτό κίνησε το ενδιαφέρον τους.
Σαν αφόρμηση διαβάσαμε ένα παραμυθάκι με στιχάκια το οποίο περιγράφει τη διαδικασία από το σιτάρι στο ψωμί ώστε να καταλάβουμε πώς μεγαλώνει και εξελίσσεται ένα από τα σποράκια, το σιταράκι. Μάθαμε να τραγουδάμε και το "Γεωργό"!
Σαν αφόρμηση διαβάσαμε ένα παραμυθάκι με στιχάκια το οποίο περιγράφει τη διαδικασία από το σιτάρι στο ψωμί ώστε να καταλάβουμε πώς μεγαλώνει και εξελίσσεται ένα από τα σποράκια, το σιταράκι. Μάθαμε να τραγουδάμε και το "Γεωργό"!
Ο Γεωργός
Ο γεωργός πάει στον αγρό, στον αγρό, στον αγρό.
Ο γεωργός πάει στον αγρό πρωί σαν ξημερώσει.
Το χωράφι να οργώσει, να οργώσει, να οργώσει.
Το χωράφι να οργώσει πρωί σαν ξημερώσει.
Τώρα σπέρνει το σιτάρι, το σιτάρι, το σιτάρι.
Τώρα σπέρνει το σιτάρι πρωί σαν ξημερώσει.
Βροχή το πιάνει δυνατή, δυνατή, δυνατή.
Βροχή το πιάνει δυνατή πρωί σαν ξημερώσει .
Με τον ήλιο μεγαλώνει, μεγαλώνει, μεγαλώνει.
Με τον ήλιο μεγαλώνει πρωί σαν ξημερώσει.
Κι έρχονται και το θερίζουν, το θερίζουν, το θερίζουν.
Κι έρχονται και το θερίζουν πρωί σαν ξημερώσει.
Κι έρχονται και τ’ αλωνίζουν, τ’ αλωνίζουν, τ’ αλωνίζουν.
Κι έρχονται και τ’ αλωνίζουν πρωί σαν ξημερώσει.
Και ο μύλος θα τ’ αλέσει, θα τ’ αλέσει, θα τ’ αλέσει .
Και ο μύλος θα τ’ αλέσει πρωί σαν ξημερώσει.
Κι έρχονται και το ζυμώνουν, το ζυμώνουν, το ζυμώνουν .
Κι έρχονται και το ζυμώνουν πρωί σαν ξημερώσει.
Και ο φούρνος θα το ψήσει, θα το ψήσει, θα το ψήσει.
Και ο φούρνος θα το ψήσει πρωί σαν ξημερώσει .
Ψωμί κυρά πάρε να φας, για να φας, για να φας.
Ψωμί κυρά πάρε να φας πρωί σαν ξημερώσει.
Η αρχή του θέματος έγινε, όπως συνήθως, με ένα
ιστόγραμμα στο οποίο καταγράφηκαν μαζί με τα παιδιά όλα όσα θα ήθελαν να μάθουν
πάνω σε αυτό το θέμα.
Δεν
θα σήμαινε όμως κάτι για τα παιδιά η απλή εξιστόρηση των φάσεων που περνάει ένα
φυτό από τη στιγμή που φυτεύεται ως σπόρος μέχρι που γίνεται καρπός ή δέντρο.
Γι αυτό επιλέξαμε να δώσουμε στα παιδιά δυο σειρές εικόνων και να ζητήσουμε από
εκείνα να βρουν τη λογική σειρά εξέλιξης.
Συζητήσαμε για τη διαδικασία του οργώματος και της σποράς στη σημερινή αλλά και στην παλαιότερη εποχή και παρατηρήσαμε τα μηχανήματα που βοηθούν τους αγρότες σε αυτές τις εργασίες.
Βέβαια ο καλύτερος τρόπος να
παρακολουθήσουμε την ανάπτυξη ενός φυτού είναι να το φυτέψουμε εμείς οι ίδιοι.
Ετσι, τα παιδιά μπήκαν και στην διασκεδαστική διαδικασία του φυτέματος σπόρων σε βαμβάκι ώστε να έχουμε πιο γρήγορα αποτελέσματα. Έτσι φτιάξαμε τα ατομικά μας χωραφάκια και τα βάλαμε στο περβάζι ώστε να τα βλέπει ο ήλιος.
Μάλιστα φτιάξαμε και έναν πίνακα για να καταγράφουμε τα αποτελέσματα της εξέλιξης των σπόρων μας. Αυτό μας βοηθάει να παρατηρούμε τα χωραφάκια μας καθημερινά και να τα φροντίζουμε ποτίζοντάς τα όποτε χρειάζεται.Δοκιμάσαμε επίσης να πειραματιστούμε φυτεύοντας ένα χωραφάκι χωρίς να το ποτίζουμε, ένα χωρίς φως (που το κρύψαμε μέσα σε ένα ντουλάπι), για να δούμε τι θα συμβεί.
Αφού φύτεψαν τα παιδιά, μπήκαν στη διαδικασία να κάνουν προβλέψεις για το τι χρειάζονται τα φυτά για να μεγαλώσουν και τι θα γίνει αν δεν υπάρχουν αυτές οι συνθήκες. Με τον τρόπο αυτό, κατανόησαν και το λόγο που το φθινόπωρο είναι η εποχή που οι αγρότες σπέρνουν. Κατέληξαν ότι αυτό που οπωσδήποτε χρειάζονται τα φυτά είναι νερό, και άρα βοηθούν πολύ οι φθινοπωρινές βροχές, αέρας, χώμα, και φως ( ή ήλιο για τα χωράφια). Τις λεξούλες αυτές τις βάλαμε και σε έναν πίνακα για να τις θυμόμαστε.
Επειδή μας άρεσε πολύ να παίζουμε με τους σπόρους και να τους παρατηρούμε τους ταξινομήσαμε και φτιάξαμε ένα "χωράφι" που τους χώρεσε όλους!
Να και η ζωγραφιά ενός μικρού καλλιτέχνη που εμπνεύστηκε από το θέμα και δημιούργησε. Μάλιστα μας εξήγησε ότι τις ρίζες τις έκανε μαύρες και όχι άσπρες όπως είπαμε, για να φαίνονται πάνω στο καφέ χώμα!
Προχωρώντας προς το κλείσιμο
του θέματος, τα παιδιά κλήθηκαν να βάλουν και σε ατομικό φύλλο εργασίας στη
λογική σειρά την ανάπτυξη ενός φυτού και ουσιαστικά τον κύκλο που γίνεται με τους
σπόρους.
Δεν τα πήγαμε και άσχημα,ε;