Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2013

Το καλαμπόκι.

Μια κεχριμπαρένια σοδειά! 

      Αρχίσαμε αυτή την θεματική ενότητα, γιατί  είναι η κύρια παραγωγή της περιοχής μας.
Οκτώβρης,σποριάς και μεις θα ασχοληθούμε με την συγκομιδή των σπόρων.
Στόχος μας είναι να γνωρίσουν τα παιδιά αυτή την καλλιέργεια και να αντιληφθούν την σημασία της στην οικονομία και το περιβάλλον του τόπου μας.
Πως γινόταν η καλλιέργεια παλαιότερα, πόσο διαφορετική ήταν ποσοτικά και ποιοτικά; Γνωρίζοντας το καλαμπόκι θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε τα ερωτήματα και να δώσουμε και μια περιβαλλοντική διάσταση στο θέμα μας.

1.Ομαδικές εργασίες των παιδιών μας δίνουν πληροφορίες για τις γνώσεις τους σχετικά  με το καλαμπόκι. Δημιουργούμε ιστόγραμμα

    και ανοίγουμε την συζήτηση για να βρούμε απάντηση στο τι θέλουμε και πως να το μάθουμε.Ασφαλώς και θα υποβοηθήσουμε οι δραστηριότητες που θα αποφασιστούν να μπορούν να υλοποιήσουν τους στόχους μας.

Καλλιεργητές που συλλέγουν καλαμπόκι.



Ένα χωράφι με καλαμπόκια.












Όσα γνωρίζουν τα παιδιά για το καλαμπόκι.



 Τώρα συζητάμε τι θέλουμε να μάθουμε και πως.
Φυσικά το διαδίκτυο και οι γονείς είναι οι πρώτοι βοηθοί.Και κάποιοι πιο ειδικοί μας είναι απαραίτητοι.Θα έρθει ο παππούς του Νέρωνα να μας πει για το καλαμπόκι. Ο παππούς καλλιεργεί πολύ καλαμπόκι, είπε ο Νέρων.Να καλέσουμε και ένα επιστήμονα; ρωτήσαμε. Μεγάλη <λέξη> ο επιστήμονας. Να μάθουμε και τραγούδια, να παίξουμε κουκλοθέατρο, να ζωγραφίσουμε,καταιγίδα οι ιδέες και μεις έπρεπε να βάλουμε τον πήχη λίγο <συμμαζεμένα>, για να οδηγήσουμε την ομάδα στην υλοποίηση των στόχων. Και ξεκινήσαμε.......

2.Η γωνιά του καλαμποκιού!

    Αφού έχουν ενημερωθεί οι γονείς, τα παιδιά φέρνουν στο νηπιαγωγείο πληροφορίες και υλικά.
 Έχουμε αρκετό καλαμπόκι για να κάνουμε μια γωνιά και να ασχοληθούν μ' αυτό. Μεταγγίσεις ποσοτήτων και εκτιμήσεις χωρητικότητας ξεκίνησαν








Εικόνα από την πρώτη επαφή.


3.Σπορά καλαμποκιού

     Θέλουμε να δούμε την εξέλιξη του σπόρου. Τονίσαμε πως η σπορά του καλαμποκιού γίνεται κυρίως την Άνοιξη. Η θερμοκρασία  μέσα στην τάξη τώρα που είναι Φθινόπωρο θα βοηθήσει τον σπόρο να αναπτυχθεί;
Τα παιδιά σπέρνουν και θα καταγράψουμε τις παρατηρήσεις μας σε πίνακα για την κάθε μέρα.










 
Παρατηρώ και σημειώνω.
Σήμερα Τρίτη 8 Οκτωβρίου φυτέψαμε σπόρους καλαμποκιού.

Ημερομηνία
Παρατήρηση




















Θα δούμε άραγε την εξέλιξη του σπόρου;

Οι παρατηρήσεις των παιδιών.




Τα σποράκια βλάστησαν και έβγαλαν δυο φυλλαράκια!Στο ξυλάκι σημειώνουμε με γραμμούλα το ύψος!

3.Δημιουργίες  στα εικαστικά μας.

   Με βατονέτες και τέμπερα φτιάξαμε τους σπόρους του καλαμποκιού. Αναμίξαμε δυο χρώματα για να πετύχουμε το κεχριμπαρένιο του καλαμποκιού. Κίτρινο και πορτοκαλί νόμιζαν, το κάνανε. Δεν ήταν έτσι. Μετά από αρκετούς συνδυασμούς το πέτυχαν! Κίτρινο και λίγο, πολύ λίγο κόκκινο.







Το πατρόν αυτοσχέδιο.









Αφορμή για κουκλοθεατρικό παιχνίδι!
Τα καλαμποκάκια μας τα χάρισε η κυρία Άννα από το 1ο Νηπιαγωγείο και την ευχαριστούμε. Τα παιδιά έφτιαξαν ένα αστέρι!

4. Από τον σπόρο στο φυτό και απ' τον καρπό στο σπόρο πάλι.

     Μιλήσαμε για εμπλοκή των γονέων στην μαθησιακή διαδικασία. Ακόμη και τώρα τον Οκτώβρη, έχουν όψιμα φυτά καλαμποκιών. Μας έφεραν πρόθυμα και ξηρούς καρπούς αλλά και χλωρό φυτό.
Εμείς τους ευχαριστούμε. (Δεν είμαστε και τόσο σίγουρες για την εξέλιξη των σπόρων που φυτέψαμε).
Προέκυψε μια όμορφη δραστηριότητα.
Παρατηρήσαμε τις ρίζες, το βλαστό που σαν μεγαλώσει το φυτό δυναμώνει και γίνεται ανθεκτικό κοτσάνι, τον καρπό και τα φύλλα.
Είχαμε τα υλικά να κάνουμε μια δραστηριότητα με την ακολουθία των σταδίων της ανάπτυξης του καλαμποκιού.















Φυτό καλαμποκιού με καρπούς και εμφανές το ριζικό σύστημα.





Ένας κύκλος με βελάκι και η ακολουθία από τον σπόρο στο φυτό και πάλι στο σπόρο.
Σποράκι-φυτό- καρπός τυλιγμένος ακόμη στα φύλλα (όχι εντελώς ξηρός), καρπός κεχριμπαρένιος,(μας άρεσε το επίθετο),κοτσάνι σπόρος.
Αλλάζουμε την σειρά και ζητούμε απ' τα παιδιά να διηγηθούν την εξέλιξη και να την διορθώσουν.



Την ίδια ακολουθία την επεξεργαστήκαμε και σε καρτέλες.





Κάναμε και δραματοποίηση της εξέλιξης του σπόρου.Τα σποράκια κοιμούνται για λίγο καιρό στο χώμα. Όταν ο ήλιος το ζεστάνει αρκετά και η βροχή του δώσει αρκετή υγρασία θ' αρχίσουν να βγάζουν ριζούλες. Σιγά σιγά θα βγει κι ο βλαστός. Θα πάρει τροφή απ' το χώμα και το νερό θα δυναμώσει θα βγάλει φύλλα πολλά και ο βλαστός θα γίνει δυνατός <κοτσάνι>. Θα βγάλει άνθος, θα ρίξει την γύρη, θα κάνει καρπό.




5.Από την επίσκεψη στο νηπιαγωγείο μας της γεωπόνου κ. Μπαχτσεβάνη

 

Η κυρία Μπαχτσεβάνη, μας μίλησε για την δουλειά της, μας έφερε σπουδαία δώρα και μας εξήγησε πράγματα που δεν γνωρίζαμε.Δείχνει στα παιδιά μικρό φυτό καλαμποκιού όπου φαίνεται πως το σποράκι στην αρχή γίνεται το ίδιο τροφή για τις πρώτες ρίζες και το βλαστό.
Μας έφερε αρκετά φυτά για να δούμε την εξέλιξή τους , αρκετούς καρπούς για να τους συγκρίνουμε και να κάνουμε μαθηματικές δραστηριότητες.

Από το κοντό στο πιο ψηλό.

Απ' το μεγάλο στο μικρό.
Απάντησε και σε πολλές ερωτήσεις μας. Μας είπε πόσο χρειάζονται τα μαλλιά στο καλαμπόκι για να γίνει ο καρπός. Εκεί πέφτει η γύρης από το αρσενικό μέρος του καλαμποκιού που είναι η φούντα στην κορυφή του φυτού. Τον λένε Φύβη. Όμορφο όνομα(παρατήρησαν κάποια παιδιά).Αν δεν ήταν αυτά τα μαλλιά δεν θα γινόταν ο καρπός!
Η φύβη.

Το θηλυκό μέρος του φυτού.
   Μας διηγήθηκε την ιστορία του. Μας είπε και το ελληνικό του όνομα: ΑΡΑΒΟΣΙΤΟΣ.
Ήρθε στην Ελλάδα απ' την Αφρική. Πρώτα πρώτα το καλλιεργούσαν στην Νότιο Αμερική οι Ίνκα.
Να μια ευκαιρία για να δούμε την Υδρόγειο σφαίρα και να μιλήσουμε για τον τρόπο που πιθανώς ήρθαν οι σπόροι.
Τα παιδιά πολύ αργότερα, χωρίς να χάσουν το ενδιαφέρον τους  έψαχναν να βρουν το σποράκι που είχαμε βάλει με χαρτοτέιπ στις περιοχές που πρωτοκαλλιεργήθηκε, πριν έρθει στην Ελλάδα..


    Μας μίλησε για τις ποικιλίες του, μας είπε πως έχει πολλές βιταμίνες και πως αυτοί που το καλλιεργούν έχουν μια πολύ καλή δουλειά για να μπορούν να κερδίζουν χρήματα για να αγοράζουν ό,τι τους χρειάζεται στην καθημερινότητά τους.
Παλιά η δουλειά ήταν πολύ κοπιαστική. Όλα γινόταν με τα χέρια. Σήμερα τα μηχανήματα την κάνουν πιο εύκολη.
Τα φυτοφάρμακα μήπως μας δηλητηριάζουν; Ρώτησαν τα παιδιά. Μήπως κάποιοι καλλιεργητές βάζουν φάρμακα και δεν σκέφτονται πως οι άνθρωποι θα το φάνε;
Η γεωπόνος μας καθησύχασε. Όταν γίνονται όλα με μέτρο είπε δεν κινδυνεύουμε. Όπως όταν αρρωστήσετε εσείς. Κάποιες φορές είναι απαραίτητο το φάρμακο για να γίνεται καλά.
Ποια ζωάκια τρώνε τον καρπό; Ρώτησε ο Αλκιβιάδης.Μήπως κάποια κάνουν ζημιές στην καλλιέργεια;

Από την απάντηση φτάσαμε σε μια τροφική αλυσίδα.

Μια καλή ιδέα είναι η δραματοποίηση της αλυσίδας.


6.Τα τενάγη των Φιλίππων .

Παρακολουθήσαμε ένα βιντεάκι με καταστροφές στην καλλιέργεια του καλαμποκιού, από πλημμύρες.
Η κα Μπαχτεβάνη μας έδωσε πληροφορίες για την περιοχή πριν την αποστράγγιση των νερών. Ήταν μια βαλτώδης λίμνη.Γι' αυτό οι κάτοικοι σήμερα την περιοχή την λένε βάλτα.
Εμείς εστιάσαμε στην πληροφορία και συζητήσαμε για τα αποτελέσματα αυτών των αποστραγγιστικών έργων.
Το χωριό θα ήταν πολύ μικρό είπαν. Τι δουλειά θα κάναν οι άνθρωποι; Ούτε ψάρια θα είχε στη λίμνη αφού ήταν λάσπη.Θα είχε και κουνούπια και θα τους αρρώσταιναν. Θα έφευγαν να πάνε να ζήσουν σε άλλο μέρος.Η δουλειά είναι πολύ σημαντικό αγαθό.Εκεί που μπορούν να έχουν δουλειά οι άνθρωποι, χτίζουν τα χωριά και τις πόλεις τους!
Τώρα που φύγαν τα νερά με μεγάλα κανάλια, στο χώμα καλλιεργούν καλαμπόκι κι έχουν δουλειά.
Μείναν οι άνθρωποι, μπορεί να ήρθαν κι' άλλοι και το χωριό μεγάλωσε.

7.Εμπλουτίσαμε το λεξιλόγιό μας.

Τα παιδιά παίζουν με τις καινούριες λέξεις.























7.Μια δική μας μονάδα μέτρησης ποσότητας.

Στη γωνιά του καλαμποκιού, τα παιδιά χαίρονται να παίζουν. Μεταγγίζουν το καλαμπόκι σε μικρά σακιά και σε μικρά δοχεία ασταμάτητα. Αυτή η γωνιά είναι αυτές τις ημέρες η αγαπημένη όλων. 
Καιρός να μεταφέρουμε το καλαμπόκι στην παρεούλα για μια πιο οργανωμένη δραστηριότητα.
Σε διαφανή κύπελλα με διαφορετική διάμετρο και ίδιο ύψος. Ζητούμε να προβλέψουν πιο χωράει περισσότερο. Με την μετάγγιση ίσης ποσότητας από δυο ακριβώς ίδια δοχεία φτάνουν να αντιληφθούν  την χωρητικότητα των δοχείων.
Τι να κάνουμε για να βρίσκουμε ακριβώς;
Διηγηθήκαμε μια ιστορία. Ένας καλλιεργητής είχε 3 κοτούλες. Κάθε κοτούλα έτρωγε ένα κουπάκι σπόρο. Πόσα κουπάκια έπρεπε να κουβαλήσει στο αγρόκτημα από το σπίτι;
Τρία είπαν τα παιδιά. Δεν είχαν καπάκι και ο σπόρος θα του έπεφτε. Τι θα μπορούσε να κάνει;
 α)Να πάει μια φορά, να γυρίσει και να ξαναπάει και να ξαναπάει.
β)Να βάλει τους σπόρους σε ένα μεγάλο δοχείο.
Σωστά! Πως όμως θα ξεχωρίσει πόσο θα δώσει στην κάθε κοτούλα; Πρέπει να είναι δίκαιος και να δώσει σε όλες την ίδια ποσότητα( όσο χωράει ένα μικρό κυπελάκι).
Να βάλει ένα κυπελάκι και να κάνει μια γραμμούλα.
Μετά άλλο ένα και να ξανακάνει μια γραμμούλα. και μετά άλλο ένα και να κάνει πάλι γραμμούλα.





Μήπως μπορούμε να τα ζυγίζουμε;
 Προέκυψε και η μονάδα μέτρησης βάρους.




Και το πόσο ψηλό είναι ένα φυτό πως θα το μετρήσουμε; Με ένα ξύλο και να κάνουμε γραμμές. με ένα σχοινί και να το κόβουμε. Κάποια νήπια μίλησαν για το μέτρο και το χάρακα.


Τα παιδιά χρησιμοποιούν μέτρο.

Μια άλλη στιγμή στην παρεούλα, την ώρα της παρατήρησης του σπόρου που φυτέψαμε, τέθηκε η ερώτηση :Πως θα ξέρουμε πόσο ζεστό μένει το χώμα;
Να το ακουμπάμε, είπαν κάποια παιδιά. Πως θα ξέρουμε πόσο ζεστό η πόσο κρύο είναι ακριβώς;
Θυμήθηκαν κάποια παιδιά το θερμόμετρο που μετρούν τον πυρετό τους.

Μέτρησαν, ζύγισαν , διαφώνησαν, συμφώνησαν και δουλέψαμε αυτά τα φύλλα εργασίας.


Συζητήσαμε τις μονάδες μέτρησης.










8.Μια παροιμία.

Αξίζει να δείξουμε τον θαυμασμό μας σ' αυτούς τους ανθρώπους που αφήνουν τον ιδρώτα τους να ποτίσει την μάννα γη.
Τα  χέρια που δουλεύουν, έρχεται η ώρα να συλλέξουν τον ζηλευτό καρπό!

             

9.Τα δαχτυλιδάκια μας με το καλαμποκέλαιο.(Της θείας Αλέκας)

Τόση σοδειά και να μην την γιορτάσουμε;
Η συνταγή μας:
  1 κούπα αραβοσιτέλαιο.
  1.κούπα ρετσίνα.
  1.κουταλιά της σούπας ζάχαρη.
  1.πρέζα αλάτι.
  1.φαρίνα.

Πρώτα χτυπάμε τα υγρά μετά τα στερεά. Πλάθουμε σαν λεπτό μακαρόνι την ζύμη, την κάνουμε στρογγυλό δαχτυλιδάκι. Ψήνουμε σε μέτριο φούρνο μέχρι να ροδίσουν.
Να και η ανάγκη για παραγωγή γραπτού λόγου απ' τα παιδιά!
Η Σοφία θα διδάξει  την συνταγή και στην μαμά της!

H Σοφία ως προ νήπιο μας είχε εντυπωσιάσει με τις αυτοσχέδιες συνταγές. Τώρα θα διδάξει την συνταγή στην μαμά της!
Να σας δείξει η Ιουλία πως θα τα πλάσουμε;

























Κάποια παιδιά ήθελαν την δική τους εικαστική παρέμβαση στη ζύμη!

Χάρηκε ο Δημήτρης γιατί έφτιαξε το πρώτο γράμμα απ' το όνομά του!








Αν σας βλέπαμε, θα σας προσφέραμε ένα να το δοκιμάσετε. Μοσχοβόλησαν και όταν τα βγάλαμε απ' το φουρνάκι τα τσακίσαμε!




Ήρθε η ώρα να αξιολογήσουμε την δουλειά μας. 

Ομαδοσυνεργατική μέθοδος.*Στην σελίδα μας θα βρείτε σχετική ανάρτηση.
Τα παιδιά χωρισμένα σε τρεις ομάδες. Τα κόκκινα κερασάκια, τα κίτρινα βατραχάκια και τα γαλάζια κύματα.Τους ζητάμε να μας παρουσιάσουν όσα ξέρουν για το καλαμπόκι.
Οι εργασίες των ομάδων.

Είναι τα κίτρινα βατραχάκια. Εργάστηκαν με ζωγραφική και κολλάζ.   Μαριατίνα,Γιώργος,Δημήτρης(προ νήπια),Κώστας,Νέρων (νήπια).







Είναι τα γαλάζια κύματα.  Εκφράστηκαν με ζωγραφική. Ιουλία, Χρήστος, Νικόλας, Χριστίνα, (νήπια), Μάρθα, προ νήπιο.
Είναι τα κόκκινα κερασάκια. Εκφράστηκαν με ζωγραφική και κολλάζ. Χρύσα, Χρήστος,Αλκιβιάδης,(νήπια), Ιωάννης, Βασιλική, (προ νήπια).








Η παρουσίαση των εργασιών μας έδειξε τι κατάφεραν να προσεγγίσουν τα παιδιά στην επεξεργασία αυτής της θεματικής ενότητας και πόσο υλοποιήθηκαν οι στόχοι που θέσαμε εμείς.
Ωστόσο τα παιδιά δίνουν με τα δικά τους κριτήρια το κάτι παραπάνω, στα γαλάζια κύματα και στα κόκκινα κεράσια.





Δευτέρα 7 Οκτωβρίου 2013

Παγκόσμιες ημέρες.

4 Οκτωβρίου, παγκόσμια ημέρα για την προστασία των ζώων.

  Μια ομαδική εργασία και συζήτηση για να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά και να μεταφέρουν το μήνυμα στους ενήλικες.
Τι θα γινόταν αν δεν υπήρχαν τα ζώα; Μήπως θα ήταν προτιμότερο να έχουν τον πλανήτη μόνοι τους οι άνθρωποι;
 Οι απόψεις των παιδιών υπέροχες.
Θα ήμουν πολύ στεναχωρημένη αν έχανα το κατοικίδιό μου, είπε η Μαριατίνα.Δεν θα πίναμε και γαλατάκι, είπε η Χρύσα......κι' η κουβέντα έφτασε στα παλιά που οι μεταφορές γινόταν με ζώα, στο τσίρκο και στην αιχμαλωσία των ζώων, στις τροφικές αλυσίδες και στο απαραίτητο της συνύπαρξης μας μ' αυτά.
Πρέπει να τα φροντίζουμε, αποφάσισαν, να μην τα βασανίζουμε, να τα αγαπάμε.....
Κι' εγώ που έχω ένα θέμα με τα ζώα, εύχομαι τα λογάκια τους να πετάξουν και να αλλάξουν  τις αντίθετες  αντιλήψεις !

Συνδιοργανώνοντας τις γωνιές στο νηπιαγωγείο με τα νήπια.

(Παρουσιολόγιο-Αριθμογραμμή-Καρτέλες και κλειδάκια για τις γωνιές- Πίνακας καιρού- Ημέρες εβδομάδας- Υπηρεσίες-Πίνακας Γενεθλίων, Πίνακας για τον χρόνο και τις εποχές- Κανόνες της τάξης)

Μας απασχολεί ιδιαίτερα το πως θα είναι πραγματικά λειτουργικός ο χώρος, πως θα υιοθετήσει αποδεκτές συμπεριφορές η παρέα, πως θα τα καταφέρει να γίνει ομάδα..
Ενεργή συμμετοχή και η δουλειά μας γίνεται ευκολότερη.

Ξεκινήσαμε από το παρουσιολόγιο. Ωφείλαμε να γνωριστούμε! Θα ταξιδέψουμε φέτος με αυτοκίνητα.
Θα σταματάμε όπου μας κάνει κέφι, μπορεί να γυρίσουμε και πίσω στο χρόνο,μπορεί να ταξιδέψουμε
στον δικό μας πλανήτη, μπορεί και στο διάστημα!  Μπορεί να συναντήσουμε και σας και να γνωριστούμε καλύτερα.......
Τα παιδιά έφτιαξαν το προσωπάκι τους. Το ταιριάξαμε με το όνομά τους και ήταν ευκολότερο να κατανοήσουν  τα ίδια την λειτουργία αυτής της <ρουτίνας> και μεις απ' την κουβέντα για το ταξίδι, να γνωρίσουμε τα ενδιαφέροντά τους και να τα λάβουμε υπ' όψιν στον προγραμματισμό..





Ωφείλουμε να μάθουμε και πόσοι είμαστε στην παρέα. Μήπως να μετρηθούμε; Κάποιοι δεν γνωρίζουν πως να το κάνουν, δεν γνωρίζουν και τα σύμβολα. Στην κουβέντα προέκυψε το σχέδιο της αριθμογραμμής. 
Τα μεγάλα νήπια τα καταφέρνουν με τις μηλίτσες, τα μικρά κολλούν τα μηλαράκια, οι κυρίες βάζουν βοηθητικά το χεράκι και πλαστικοποιούν.
Τώρα θα βρίσκουμε πόσοι είμαστε σχολείο, πόσοι στο σπίτι πιο εύκολα!
  Τι καιρός και τούτος σήμερα;
Απότομη η αλλαγή, βροχή ομίχλη το πρωί μετά πάλι ο ήλιος,ευκαιρία να βρούμε ένα τρόπο να μιλήσουμε για τις καιρικές μεταβολές, να εξηγήσουμε την λειτουργία του πίνακα καιρού και να τον αναρτήσουμε !





  Για τις ημέρες  της εβδομάδας θυμηθήκαμε απ' τα παλιά μια άλλη κατασκευή. Εφτά κοριτσάκια, που θα μας βοηθήσουν να μάθουμε και τα χρώματα! Θα μας βοηθήσουν να μοιράσουμε και υπευθυνότητες.(υπηρεσίες)

























Μια άλλη πρόταση για τις υπηρεσίες από το άλλο μας τμήμα:



Να μην μας λείπει κι' ένα ημερολόγιο για την ημερομηνία.





   


  Σιγά- σιγά να οργανώσουμε και κάποιες γωνιές. Να συζητήσουμε τους κανόνες, να αποφασίσουμε τον αριθμό των παιδιών, να βρούμε το κατάλληλλο χώρο στην αίθουσα........κι' αφού γίνουν αυτά θα βάλουμε την καρτελίτσα μας και θα φτιάξουμε το κλειδί για το άνοιγμα της γωνιάς μας.













Ήθε η ώρα και για την γωνιά της δημιουργίας. Ζωγραφική: χρήση ξυλομπογιάς, μαρκαδόρου, πινέλλων.Τοποθέτηση των υλικών, καρτελάκια για το βάπτισμά τους στον εγγραμματισμό. Πλαστελίνη και οι ανάλογοι κανόνες, Κολλάζ και< άχρηστο> υλικό για κατασκευές.
Χώρο να έχεις να συγκεντρώνεις! Μεγάλη υπόθεση ο χώρος για τα νηπιαγωγεία! Παράπονο; Ίσως...
Μακριά από μας η μιζέρια, λόγος να γίνεται.....
   Είχαν χαλάσει τα σουπλά για την πλαστελίνη. Καθώς δεν θέλουμε να είμαστε και άψαχτοι καταναλωτές φτιάξαμε δικά μας!
Πλαστικοποιημένα Α3, σε λεπτό χαρτονάκι.

Οι μαρκαδόροι και οι ξυλομπογιές σε κουβαδάκια γιαουρτιού, φτιαγμένα με εφημερίδα και ατλακόλ και να το αποτέλεσμα! <χέρια δουλεμένα, χέρια ζηλεμένα>












Πινέλλα για την αδρή κινητικότητα και βάψιμο που αρέσει ιδιαίτερα στα περισσότερα παιδιά!












Τα παιδιά διακοσμούν τα βαμμένα κουβαδάκια με φθινοπωρινά μοτίβα.






















και η τακτοποίηση των υλικών στη γωνιά της δημιουργίας έτομη!












Να σας γνωρίσω και τον Μπιλολού! Το κλέψαμε το όνομα από άλλη ιστορία.
Είναι η κούκλα της τάξης. Μας χαιρετά, μας παρατηρεί στις σκανταλιές, μας δίνει και τις απορίες του για κουβέντα. Χωρίς αυτόν δεν ξεκινά η μέρα μας! Εκεί στην γωνιά της παρεούλας, της συζήτησης, ρούπι δεν κάνει από κει. Μου φαίνεται πως δεν θέλει να χάσει ούτε τις χαρές, ούτε τις λύπες μας!




Να και η γωνιά του οικοδομικού υλικού! *Δυο φωτογραφίες δίνουν μια ώθηση για κατασκευές,<Ας θυμηθούμε την σχολική μας σύμβουλο>,αλλά και δω συζητήσαμε και ορίσαμε κανόνες. Τα παιδιά φτιάξαν το καρτελάκι! Την οργανώσαμε και φυσικά να το κλειδί να την ανοίξουμε! Θα ανοίγει κάθε πρωί και θα κλειδώνει πάλι όταν ο αριθμός των παιδιών συμπληρωθεί.















Θα ήθελα να σας δείξω και μια  πολύ πρόσφατη δουλειά των παιδιών, που είναι εμπνευσμένη από φωτογραφίες που έφερε νήπιο στο νηπιαγωγείο και τις αναρτήσαμε στην γωνιά του οικοδομικού.







οι φωτογραφίες από σύραγγες,




                                        η κατασκευή των νηπίων.


Να  μείνουμε όμως χωρίς μια ήσυχη, ήρεμη λατρεμένη γωνιά για όσα παιδιά αγαπούν τα βιβλία;
Είναι η γωνιά της βιβλιοθήκης! Κάτω απ' το δέντρο που μας ζωγράφισε η κα Τούλα.  Με το θρόϊσμα των φύλλων που πέφτουν το φθινόπωρο, με τις τούφες του χιονιού αργότερα, με την ευωδιά των λουλουδιών του, τα τιτιβίσματα των πουλιών την Άνοιξη και τους ζουμερούς καρπούς του αργότερα!
Λίγα βιβλία όλα κι' όλα και θα ταξιδεύουν τα παιδιά στον κόσμο της γνώσης και των δικών τους ενδιαφερόντων!


Σςςςςςςςςς! απαραίτητη η ησυχία!



Μακάρι να βάλουμε ένα λιθαράκι στο χτίσιμο της αγάπης για τα βιβλία!

 Κάπου σε ένα σημείο του τοίχου φτιάξαμε  μια πολύ χρήσιμη γωνιά!
Είναι η γωνιά της καθαριότητας.
Χαρτί κουζίνας και τα μικρά μας σκουπάκια.Αν μας το επιτρέπουν τα οικονομικά μας έχουμε και υγρομάντηλα.




    Πριν τελειώσει ο Σεπτέμβρης, έπρεπε να βρούμε σημεία που θα μας βοηθούσαν να συνυπάρχουμε αρμονικά. Δύσκολη αυτή η προσαρμογή. Πολλές διαφορετικές αντιλήψεις, να βρουν την χρυσή τομή.
Εύκολο είναι για το μοναχοπαίδι να μοιράζεται;  Κι' αν μέχρι τώρα γινόταν πάντα το δικό σου, πως να αποδεχτείς τα <πρέπει> της παρέας;
Λίγος ο καιρός που πέρασε αλλά νιώθουμε πως κάτι καταφέραμε με τα ζουζούνια!
Εκεί στην παρεούλα, ατέλειωτες προκλήσεις να βρούμε λύσεις που θα ελαχιστοποιούν τις διαμάχες και θα μας κάνουν δυνατότερους στο μυαλό, που θα κάνουν το νηπιαγωγείο μας να μοιάζει κήπος ευωδιαστός.
Για τους κανόνες μιλάω, τους κανόνες της τάξης που δεν πρέπει να είναι γραμμένοι αλλά να υιοθετηθούν.
Σας παραθέτω τον πίνακα-συμβόλαιο, με τις υπογραφές τους!




Αφήσαμε τον πίνακα για τις εποχές και τους μήνες για αργότερα.
Τα γενέθλια του Γιάννη, απ' τη μια, το φθινόπωρο και η αλλαγή της εποχής απ' την άλλη, έδωσαν την αφορμή για την συγκεκριμένη ανάρτηση.
Να τα παιδιά του Φθινοπώρου! Κα Βούλη, ας μην έχεις παράπονο που έφυγες απ' την τάξη...καμάρωσε τους μήνες που είχες και συ αναρτήσει κάποτε και το λιθαράκι που πρόσθεσε η κορούλα σου! Καλά καταλάβατε, έχουν ιστορία αυτοί οι μήνες και  μας συγκίνησαν.Να ελπίζουμε πως και σε σας θα προκαλέσουν συγκίνηση; 

Τα παιδιά του Φθινοπώρου.

                  Νάτα, τοποθετημένα στον κύκλο του χρόνου και των εποχών!
Αργότερα, κυλόντας το μλε κύκλο, θα έρθει η σειρά του Χειμώνα, της Άνοιξης,του Καλοκαιριού.
έχουμε καιρό να μιλήσουμε για την ακολουθία των μηνών και τον χρόνο, είναι νωρίς ακόμη.




Έτσι κάπως κύλησε ο Σεπτέμβρης, και περάσαμε ωραία. Ακόμη και με τα κλάματα κάποιων παιδιών, ακόμη και με το πλημμύρισμα της τάξης στην πρώτη δυνατή βροχή. Είσαι εκλεκτός όταν έχεις στη ζωή σου τόση αθωότητα!