Τρίτη 16 Δεκεμβρίου 2014

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ

    Τα Χριστούγεννα είναι μια από τις μεγαλύτερες γιορτές της θρησκείας μας. Ο εορτασμός της γιορτής αυτής απαιτεί ευλάβεια και κατάνυξη μια και το βαθύτερο νόημά της, η ταπεινότητα, αποτελεί και σημαντική αξία για τη ζωή όλων μας. Εκτός όμως από αυτό, είναι και μια περίοδος που βάζει όλους, μικρούς και μεγάλους σε γιορτινή διάθεση.
    Σε τέτοια διάθεση βρεθήκαμε και εμείς, από τις αρχές ακόμα του Δεκέμβρη, όταν φτιάξαμε ημερολόγιο ειδικό για να μετράμε τις μέρες μέχρι τα Χριστούγεννα  .Και η αντίστροφη μέτρηση άρχισε…..
    Κάθε μέρα,  θα γεμίζουμε και ένα κυκλάκι με βαμβάκι μέχρι στο τέλος να έχουμε φτιάξει ολόκληρη τη γενειάδα του Αη-Βασίλη…….



……ή ανοίγουμε κάθε μέρα ένα κυκλάκι και συναντάμε ένα γράμμα της αλφαβήτας από το οποίο πρέπει να βρούμε μια λέξη σχετική με τη γιορτή.








    Εκτός όμως από την αντίστροφη μέτρηση των ημερών φτιάχνουμε και ένα λεξικό με λέξεις σχετικές με τα Χριστούγεννα λύνοντας κάθε μέρα και ένα αίνιγμα.  

   

    Από την πρώτη κιόλας εβδομάδα τέθηκε το θέμα του πώς θα στολίσουμε την τάξη και πότε μια και τα παιδιά ήδη είχαν αρχίσει να στολίζουν στα σπίτια τους, Το καθιερωμένο δέντρο δεν θα μπορούσε να λείψει από τις τάξεις μας.





Τα παιδιά όμως θέλησαν να φτιάξουν μόνα τους τα στολίδια που θα βάζαμε. Έχοντας σαν υλικό τον πηλό και τα σχέδια κοπής, τα στολίδια μας πήραν μορφή. Όταν σκλήρυνε ο πηλός,  τα παιδιά τα έβαψαν και όταν στέγνωσαν τους έβαλαν χρυσόσκονη και τα στόλισαν στο δέντρο. Πόσο όμορφα έδειχναν……










    Επιπλέον, τα παιδιά έφτιαξαν και χειροτεχνίες από χαρτόνι για να στολίσουν την τάξη τους και αργότερα τα δωμάτιά τους. Δούλεψαν σαν τα νανάκια του Αη Βασίλη…….

Με επιμονή και ενθουσιασμό
.

    
   Και το αποτέλεσμα ήταν αρκετά εντυπωσιακό.









   Θελήσαμε όμως να εκφράσουμε τις ευχές μας και στους άλλους και πρώτα στους γονείς μας ,γι αυτό φτιάξαμε και μια κάρτα με την οποία τους ευχηθήκαμε Χρόνια Πολλά και Καλές Γιορτές!


 Είχε κι αυτή αρκετή δουλίτσα  αλλά όταν την τελειώσαμε ήμασταν πολύ περήφανοι για το κατασκεύασμά μας…..




Έτσι ολοκληρώθηκε η πρώτη εβδομάδα των εργασιών μας….

Πέμπτη 11 Δεκεμβρίου 2014

11 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ-ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΜΕΡΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ

    Με όσο καλύτερο τρόπο μεγαλώνουν τα παιδιά, τόσο καλύτερη θα γίνει η ζωή. Οι μεγάλοι έχουν την ευθύνη να φροντίσουν ώστε οι συνθήκες διαβίωσης των παιδιών να είναι οι καλύτερες. Για να μην ξεχνάμε αυτή την ευθύνη, η 11η Δεκεμβρίου ορίστηκε να είναι η παγκόσμια Ημέρα του Παιδιού.

    Αυτή η μέρα αποτέλεσε και για το νηπιαγωγείο μας αφορμή να συζητήσουμε με τα παιδιά την έννοια "Δικαίωμα" και να "ανακαλύψουμε" μέσα από τη γνώμη του κάθε παιδιού ποια θεωρούν ότι πρέπει να είναι τα δικαιώματά τους και τελικά ποια πραγματικά είναι, έτσι όπως αναφέρονται στη Διακύρηξη των Δικαιωμάτων του Παιδιού.

    Σημαντικό θεωρήθηκε να προβληματιστούν τα νήπια για το αν τα παιδιά σε όλο τον κόσμο απολαμβάνουν τα ίδια δικαιώματα και γι' αυτό χρησιμοποιώντας και φωτογραφικό υλικό της UNICEF δείξαμε τις διαφορετικές συνθήκες κάτω από τις οποίες τα παιδιά όλου του κόσμου ζουν.
   
    Εκτός όμως από τα παιδιά άλλων χωρών, ίσως διαφορετικά δικαιώματα να "απολαμβάνουν" και τα παιδιά ευπαθών ομάδων. Μέσα από αναγνώσματα λοιπόν, αλλά και με τη βοήθεια ενός τραγουδιού, τα παιδιά συνειδητοποίησαν ότι κανένας, από όπου και αν είναι και όσο διαφορετικός και αν είναι,  δεν είναι λιγότερο άνθρωπος από τον άλλο αρκεί να τον δούμε με αγάπη. Γιατί........"Δεν χτίζεται ο κόσμος με μισές αγάπες" (UNICEF)



 

Τρίτη 2 Δεκεμβρίου 2014

17 Νοέμβρη

 Η Επέτειος του Πολυτεχνείου αποτελεί μια ευαίσθητη χορδή της ιστορίας μας που όμως δε μπορεί να μείνει έξω από το νηπιαγωγείο. Προσεγγίζουμε το θέμα μέσα από το βιβλίο "Η εξέγερση του Πολυτεχνείου" των εκδόσεων ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ


Βλέπουμε φωτογραφίες της εποχής και αφηγούμαστε τα γεγονότα, δίνοντας έμφαση στην αξία της "δημοκρατίας". Ακούμε και μαθαίνουμε τραγούδια της εποχής και προσπαθούμε να περάσουμε τα μηνύματά μας μέσα από άλλα, όπως ο αγαπημένος μας Παλιάτσος...


...και φυσικά "Τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο"


Ένα τραγούδι που αναπαραστήσαμε και στο χαρτί κόβωντας και κολλώντας 2 καρδιές κι έναν ήλιο στη μέση!


Έτσι κάναμε και τα μαθηματικά μας με τις χωρικές έννοιες "στη μέση", "ανάμεσα" και τους αριθμούς 1 και 2.


Φτιάχνουμε όλοι μαζί ένα λουλούδι για το Πολυτεχνείο με ξύσμα από κόκκινη ξυλομπογιά που απλώσαμε με τα δάχτυλα... 


...και πράσινα μπαλάκια από γκοφρέ που φτιάξαμε.


Τελειοποιούμε το έργο μας σχεδιάζοντας το περίγραμμα για να τονίσουμε το γαρίφαλο,


και γράφοντας την αφιέρωσή μας!



 Διαβάσαμε και δραματοποιήσαμε και τη Ντενεκεδούπολη της Ευγενίας Φακίνου και παραλληλίσαμε την κατάσταση της δικτατορίας, με το Λαδένιο που πρωταγωνιστεί στο παραμύθι, ώστε να κατανοήσουμε περισσότερο την έννοια της δημοκρατίας.
  Αλλά αυτό που μας βοήθησε περισσότερο είναι η πραγματοποίηση εκλογών στην τάξη ακολουθώντας όλες τις διαδικασίες των πραγματικών εκλογών εντελώς δημοκρατικά:
  • αρχικά οι ενδιαφερόμενοι έβαλαν υποψηφιότητες
  • στη συνέχεια έκαναν τον προεκλογικό τους αγώνα
  • φτιάξαμε το ψηφοδέλτιο στον υπολογιστή,
  • φτιάξαμε και ταυτότητες γιατί αλλιώς δε μπορούμε να ψηφίσουμε

  • ορίσαμε εφορευτική επιτροπή και ξεκινήσαμε την ψηφοφορία.
  • Δίνουμε την ταυτότητα στην εφορευτική επιτροπή και εκείνοι διαγράφουν το όνομά μας από τη λίστα,


  • μας δίνουν το ψηφοδέλτιο και το σφραγισμένο φάκελο 



  • και πηγαίνουμε πίσω από το παραβάν

    • σταυρώνουμε το όνομα του παιδιού που προτιμούμε
    • το βάζουμε στο φάκελο και τον κλείνουμε  

    • και το ρίχνουμε στην κάλπη!

     

    • Δεν ξεχνάμε να υπογράψουμε δίπλα στο όνομά μας για να πάρουμε πίσω και την ταυτότητά 



  • Και μόλις τελειώσουμε όλοι ξεκινάει η καταμέτρηση...  


  • Και επειδή τα αποτελέσματα του ολοημέρου έβγαλαν ισοψηφία, δεν πήγαμε για δεύτερη Κυριακή αλλά ψηφίσαμε φανερά και δημοκρατικά με ανάταση του χεριού!



    Διαβάσαμε και "Το κανόνι της Ειρήνης" της Φρόσως Χατόγλου και φτιάξαμε μία δική μας εκδοχή γι' αυτό.

      Και την ημέρα της επετείου, θυμηθήκαμε τα γεγονότα της 17 Νοέμβρη 1973, τραγουδήσαμε τα τραγούδια που ακούγαμε όλη την εβδομάδα κρατώντας τα περιστεράκια που είχαμε φτιάξει...


    ...και καταθέσαμε το δικό μας κόκκινο γαρίφαλο στο πανό - μνημείο που είχαμε κατασκευάσει τις προηγούμενες μέρες, μιας και δε θα μπορούσαμε να πάμε έξω από το αληθινό Πολυτεχνείο!