Τρίτη 2 Δεκεμβρίου 2014

17 Νοέμβρη

 Η Επέτειος του Πολυτεχνείου αποτελεί μια ευαίσθητη χορδή της ιστορίας μας που όμως δε μπορεί να μείνει έξω από το νηπιαγωγείο. Προσεγγίζουμε το θέμα μέσα από το βιβλίο "Η εξέγερση του Πολυτεχνείου" των εκδόσεων ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ


Βλέπουμε φωτογραφίες της εποχής και αφηγούμαστε τα γεγονότα, δίνοντας έμφαση στην αξία της "δημοκρατίας". Ακούμε και μαθαίνουμε τραγούδια της εποχής και προσπαθούμε να περάσουμε τα μηνύματά μας μέσα από άλλα, όπως ο αγαπημένος μας Παλιάτσος...


...και φυσικά "Τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο"


Ένα τραγούδι που αναπαραστήσαμε και στο χαρτί κόβωντας και κολλώντας 2 καρδιές κι έναν ήλιο στη μέση!


Έτσι κάναμε και τα μαθηματικά μας με τις χωρικές έννοιες "στη μέση", "ανάμεσα" και τους αριθμούς 1 και 2.


Φτιάχνουμε όλοι μαζί ένα λουλούδι για το Πολυτεχνείο με ξύσμα από κόκκινη ξυλομπογιά που απλώσαμε με τα δάχτυλα... 


...και πράσινα μπαλάκια από γκοφρέ που φτιάξαμε.


Τελειοποιούμε το έργο μας σχεδιάζοντας το περίγραμμα για να τονίσουμε το γαρίφαλο,


και γράφοντας την αφιέρωσή μας!



 Διαβάσαμε και δραματοποιήσαμε και τη Ντενεκεδούπολη της Ευγενίας Φακίνου και παραλληλίσαμε την κατάσταση της δικτατορίας, με το Λαδένιο που πρωταγωνιστεί στο παραμύθι, ώστε να κατανοήσουμε περισσότερο την έννοια της δημοκρατίας.
  Αλλά αυτό που μας βοήθησε περισσότερο είναι η πραγματοποίηση εκλογών στην τάξη ακολουθώντας όλες τις διαδικασίες των πραγματικών εκλογών εντελώς δημοκρατικά:
  • αρχικά οι ενδιαφερόμενοι έβαλαν υποψηφιότητες
  • στη συνέχεια έκαναν τον προεκλογικό τους αγώνα
  • φτιάξαμε το ψηφοδέλτιο στον υπολογιστή,
  • φτιάξαμε και ταυτότητες γιατί αλλιώς δε μπορούμε να ψηφίσουμε

  • ορίσαμε εφορευτική επιτροπή και ξεκινήσαμε την ψηφοφορία.
  • Δίνουμε την ταυτότητα στην εφορευτική επιτροπή και εκείνοι διαγράφουν το όνομά μας από τη λίστα,


  • μας δίνουν το ψηφοδέλτιο και το σφραγισμένο φάκελο 



  • και πηγαίνουμε πίσω από το παραβάν

    • σταυρώνουμε το όνομα του παιδιού που προτιμούμε
    • το βάζουμε στο φάκελο και τον κλείνουμε  

    • και το ρίχνουμε στην κάλπη!

     

    • Δεν ξεχνάμε να υπογράψουμε δίπλα στο όνομά μας για να πάρουμε πίσω και την ταυτότητά 



  • Και μόλις τελειώσουμε όλοι ξεκινάει η καταμέτρηση...  


  • Και επειδή τα αποτελέσματα του ολοημέρου έβγαλαν ισοψηφία, δεν πήγαμε για δεύτερη Κυριακή αλλά ψηφίσαμε φανερά και δημοκρατικά με ανάταση του χεριού!



    Διαβάσαμε και "Το κανόνι της Ειρήνης" της Φρόσως Χατόγλου και φτιάξαμε μία δική μας εκδοχή γι' αυτό.

      Και την ημέρα της επετείου, θυμηθήκαμε τα γεγονότα της 17 Νοέμβρη 1973, τραγουδήσαμε τα τραγούδια που ακούγαμε όλη την εβδομάδα κρατώντας τα περιστεράκια που είχαμε φτιάξει...


    ...και καταθέσαμε το δικό μας κόκκινο γαρίφαλο στο πανό - μνημείο που είχαμε κατασκευάσει τις προηγούμενες μέρες, μιας και δε θα μπορούσαμε να πάμε έξω από το αληθινό Πολυτεχνείο!














    Πέμπτη 30 Οκτωβρίου 2014

    Η επέτειος του ΟΧΙ

         Από τις πρώτες μέρες του Οκτώβρη έχουμε κυκλώσει στο ημερολόγιο την 28η Οκτωβρίου και αφού φτάσαμε στα μισά του μήνα, ήρθε η ώρα να αναφερθούμε στην επέτειο του ΟΧΙ του 1940. Ξεκινώντας από το τι γνωρίζουν τα παιδιά γι΄αυτή την ημέρα, τα παιδιά απάντησαν: "έγινε ένας πόλεμος", "κάνουμε παρέλαση", "πολεμήσαμε με τους Τούρκους", "είπαμε ένα μεγάλο ΟΧΙ". Για να ξεδιαλύνουμε τις σκέψεις τους διαβάσαμε το βιβλίο: "Το έπος του 40", του Κ.Φ. Μανδηλαρά. 

         Εξιστορήσαμε τα ιστορικά γεγονότα τόσο μέσα από το βιβλίο, όσο και μέσα από εικόνες.



         Εντοπίσαμε στο χάρτη τις χώρες που πήραν μέρος στον πόλεμο.




    Εμπλουτίσαμε τη βιβλιοθήκη μας με βιβλία που αναφέρονται στα γεγονότα του 1940 - 45



    Δουλέψαμε φύλλα εργασίας βρίσκοντας γράμματα και λέξεις αντίστοιχες με το θέμα.




         Και φυσικά δε θα μπορούσαμε να παραλείψουμε τη σημαία μας που έχει την τιμητική της. Διαβάσαμε το "ασπρογάλανο πανί" της Γ. Σουρέλη, βρήκαμε την ελληνική σημαία ανάμεσα σε άλλες, τραγουδήσαμε τη γαλανόλευκη σημαία, ζωγραφίσαμε τις δικές μας σημαιούλες...



    ....και κατασκευάσαμε όλοι μαζί με μπλε καπάκια τη σημαία της τάξης μας.




         Στα πλαίσια των δραστηριοτήτων αυτών, δε θα μπορούσαμε να μην αγγίξουμε το ζήτημα του πολέμου και της βαθύτερης έννοιας, της ειρήνης. Αρχικά καταγράψαμε τις σκέψεις μας για το τι σημαίνει πόλεμος.


    Παρατηρήσαμε και σχολιάσαμε τον πόλεμο μέσα από τα μάτια μεγάλων ζωγράφων...



    ... και στη συνέχεια ζωγραφίσαμε τον κόσμο όταν υπάρχει πόλεμος έτσι όπως τον αντιλαμβανόμαστε εμείς.



         
         Κατηγοριοποιήσαμε φωτογραφίες παιδιών των οποίων οι χώρες βρίσκονται σε κατάσταση πολέμου ή  ειρήνης,



    γράψαμε τι είναι Ειρήνη για τον καθένα από μας....


    ....και τη ζωγραφίσαμε!



         Παρατηρήσαμε τα σύμβολα και τα περιστέρια της ειρήνης,




    και αφού ψηφίσαμε την Ειρήνη , δουλέψαμε ομαδικά, φτιάχνοντας τη δική μας αφίσα.






         Συνεχίζοντας με την 28η Οκτωβρίου, μάθαμε μέσα από πίνακες αναφοράς με ποιους τρόπους δείχνουμε το "σεβασμό " και το "ευχαριστώ" στους ήρωες του 1940


    και φτιάξαμε γι' αυτούς ένα δάφνινο στεφάνι ομαδικά...





    αλλά και ατομικά με μια ακόμη εικαστική πινελιά!



         
         Λύσαμε το σταυρόλεξο της 28ης Οκτωβρίου (έτσι για να κάνουμε και μια μικρή επανάληψη!)







    Δεν ξεχάσαμε να αναφέρουμε και τη γιορτή του Αγίου Δημητρίου και του κάναμε ένα ψηφιδωτό


    και κλείσαμε με τη γιορτούλα μας, λέγοντας ποιήματα και τραγούδια που κοπιάσαμε για να μάθουμε... 

                                        

    ...και φυσικά την ημέρα της επετείου παρελάζοντας περήφανοι με τις σημαιούλες μας ψηλά!