Πέμπτη 12 Νοεμβρίου 2015

ΑΠΟ ΤΟ ΣΠΟΡΟ ΣΤΟ ΦΥΤΟ

    Ένα από τα θέματα που προγραμματίστηκαν να δουλευτούν με τα παιδιά μέσα στο φθινόπωρο, είναι αυτό που αφορά μια από τις αγροτικές εργασίες της εποχής αυτής, τη σπορά. Μια και η περιοχή μας είναι αγροτική, τα παιδιά υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να έχουν βιώματα και εμπειρίες από αγροτικές εργασίες οπότε το θέμα αυτό κίνησε το ενδιαφέρον τους.
     Σαν αφόρμηση διαβάσαμε ένα παραμυθάκι με στιχάκια το οποίο περιγράφει τη διαδικασία από το σιτάρι στο ψωμί ώστε να καταλάβουμε πώς μεγαλώνει και εξελίσσεται ένα από τα σποράκια, το σιταράκι. Μάθαμε να τραγουδάμε και το "Γεωργό"!



Ο Γεωργός

Ο γεωργός πάει στον αγρό, στον αγρό, στον αγρό. 
Ο γεωργός πάει στον αγρό πρωί σαν ξημερώσει.

Το χωράφι να οργώσει, να οργώσει, να οργώσει. 
Το χωράφι να οργώσει πρωί σαν ξημερώσει.

Τώρα σπέρνει το σιτάρι, το σιτάρι, το σιτάρι. 
Τώρα σπέρνει το σιτάρι πρωί σαν ξημερώσει.

Βροχή το πιάνει δυνατή, δυνατή, δυνατή. 
Βροχή το πιάνει δυνατή πρωί σαν ξημερώσει .

Με τον ήλιο μεγαλώνει, μεγαλώνει, μεγαλώνει.
Με τον ήλιο μεγαλώνει πρωί σαν ξημερώσει.

Κι έρχονται και το θερίζουν, το θερίζουν, το θερίζουν. 
Κι έρχονται και το θερίζουν πρωί σαν ξημερώσει.

Κι έρχονται και τ’ αλωνίζουν, τ’ αλωνίζουν, τ’ αλωνίζουν. 
Κι έρχονται και τ’ αλωνίζουν πρωί σαν ξημερώσει.

Και ο μύλος θα τ’ αλέσει, θα τ’ αλέσει, θα τ’ αλέσει .
Και ο μύλος θα τ’ αλέσει πρωί σαν ξημερώσει.

Κι έρχονται και το ζυμώνουν, το ζυμώνουν, το ζυμώνουν .
Κι έρχονται και το ζυμώνουν πρωί σαν ξημερώσει.

Και ο φούρνος θα το ψήσει, θα το ψήσει, θα το ψήσει. 
Και ο φούρνος θα το ψήσει πρωί σαν ξημερώσει .

Ψωμί κυρά πάρε να φας, για να φας, για να φας. 
Ψωμί κυρά πάρε να φας πρωί σαν ξημερώσει.



    Η αρχή του θέματος έγινε, όπως συνήθως, με ένα ιστόγραμμα στο οποίο καταγράφηκαν μαζί με τα παιδιά όλα όσα θα ήθελαν να μάθουν πάνω σε αυτό το θέμα.

      
    Δεν θα σήμαινε όμως κάτι για τα παιδιά η απλή εξιστόρηση των φάσεων   που περνάει ένα φυτό από τη στιγμή  που φυτεύεται ως σπόρος μέχρι που γίνεται καρπός ή δέντρο. Γι αυτό επιλέξαμε να δώσουμε στα παιδιά δυο σειρές εικόνων και να ζητήσουμε από εκείνα να βρουν τη λογική σειρά εξέλιξης. 




   Συζητήσαμε για τη διαδικασία του οργώματος και της σποράς στη σημερινή αλλά και στην παλαιότερη εποχή και παρατηρήσαμε τα μηχανήματα που βοηθούν τους αγρότες σε αυτές τις εργασίες.



    Βέβαια ο καλύτερος τρόπος να παρακολουθήσουμε την ανάπτυξη ενός φυτού είναι να το φυτέψουμε εμείς οι ίδιοι. Ετσι, τα παιδιά μπήκαν και στην διασκεδαστική διαδικασία του φυτέματος σπόρων σε βαμβάκι ώστε να έχουμε πιο γρήγορα αποτελέσματα. Έτσι φτιάξαμε τα ατομικά μας χωραφάκια και τα βάλαμε στο περβάζι ώστε να τα βλέπει ο ήλιος.




   Μάλιστα φτιάξαμε και έναν πίνακα για να καταγράφουμε τα αποτελέσματα της εξέλιξης των σπόρων μας. Αυτό μας βοηθάει να παρατηρούμε τα χωραφάκια μας καθημερινά και να τα φροντίζουμε ποτίζοντάς τα όποτε χρειάζεται.Δοκιμάσαμε επίσης να πειραματιστούμε φυτεύοντας ένα χωραφάκι χωρίς να το ποτίζουμε, ένα χωρίς φως (που το κρύψαμε μέσα σε ένα ντουλάπι), για να δούμε τι θα συμβεί. 




   Αφού φύτεψαν τα παιδιά, μπήκαν στη διαδικασία να κάνουν προβλέψεις για το τι χρειάζονται τα φυτά για να μεγαλώσουν και τι θα γίνει αν δεν υπάρχουν αυτές οι συνθήκες. Με τον τρόπο αυτό, κατανόησαν και το λόγο που το φθινόπωρο είναι η εποχή που οι αγρότες σπέρνουν. Κατέληξαν ότι αυτό που οπωσδήποτε χρειάζονται τα φυτά είναι νερό, και άρα βοηθούν πολύ οι φθινοπωρινές βροχές, αέρας, χώμα, και φως ( ή ήλιο για τα χωράφια). Τις λεξούλες αυτές τις βάλαμε και σε έναν πίνακα για να τις θυμόμαστε.


Στη συνέχεια τις κόψαμε και τις κολλήσαμε και σε ένα φύλλο εργασίας.


Επειδή μας άρεσε πολύ να παίζουμε με τους σπόρους και να τους παρατηρούμε τους ταξινομήσαμε και φτιάξαμε ένα "χωράφι" που τους χώρεσε όλους!



Να και η ζωγραφιά ενός μικρού καλλιτέχνη που εμπνεύστηκε από το θέμα και δημιούργησε. Μάλιστα μας εξήγησε ότι τις ρίζες τις έκανε μαύρες και όχι άσπρες όπως είπαμε, για να φαίνονται  πάνω στο καφέ χώμα!



    Προχωρώντας προς το κλείσιμο του θέματος, τα παιδιά κλήθηκαν να βάλουν και σε ατομικό φύλλο εργασίας στη λογική σειρά την ανάπτυξη ενός φυτού και ουσιαστικά τον κύκλο που γίνεται με τους σπόρους.


 



Δεν τα πήγαμε και άσχημα,ε;






   


     

Δευτέρα 9 Νοεμβρίου 2015

28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ


    Κάθε χρόνο τέτοιο καιρό, πλησιάζοντας η εθνική γιορτή της 28ης Οκτωβρίου, δίνεται και σε εμάς η ευκαιρία να συζητήσουμε με τα παιδιά τα γεγονότα της εποχής εκείνης αλλά  και να επικεντρωθούμε και στην αξία της ειρήνης την οποία βιώνουν τα παιδιά σήμερα.
    Ξεκινήσαμε διηγούμενοι τα ιστορικά γεγονότα και δείχνοντας εικόνες αλλά και εφημερίδες της εποχής εκείνης. 





    Τα παιδιά εξέφρασαν τα συναισθήματά τους και προσπάθησαν να μπούν και στη θέση των ηρώων αλλά και των γυναικών για να πουν τι θα ένιωθαν. Στη διήγηση και τη συζήτηση , βοήθησε πολύ και το βιβλίο του Φ. Μανδηλαρά « Το έπος του ‘40».


    Όπως και κάθε θέμα που αναπτύσσεται στην τάξη, έτσι και το θέμα αυτό εισήγαγε κάποιο λεξιλόγιο. Ευκαιρία ήταν ,λοιπόν, να προσπαθήσουν τα παιδιά να συνθέσουν λέξεις που τις έβλεπαν γραμμένες με τη βοήθεια πλαστικών γραμμάτων.



   Έτσι γράψαμε και τη λέξη "ΣΗΜΑΙΑ" σε ένα φύλλο εργασίας και μάλιστα κάποια παιδιά θέλησαν να τη ζωγραφίσουν αυθόρμητα.



    Για να στολίσουμε την τάξη, φτιάξαμε  σε ομάδες και μετά συνθέσαμε από μια ομαδική εργασία  το κάθε τμήμα με τη λέξη ΟΧΙ, τη λέξη η οποία κυριαρχεί στις διηγήσεις μας αλλά και είναι και η ευκολότερη να θυμούνται και να γράφουν τα παιδιά. 




    Εκτός όμως από την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου, στις 27 Οκτωβρίου γιορτάζουμε και τη γιορτή της σημαίας. Για το σκοπό αυτό, αφού μιλήσαμε για το σχέδιο και τα χρώματα της ελληνικής σημαίας και το πώς επιλέχτηκαν, και διαβάσαμε το κείμενο της Γαλάτειας Σουρελή με τον τίτλο «Ασπρογάλανο πανί» τα παιδιά έφτιαξαν την ατομική τους σημαιούλα κόβωντας και κολλώντας χαρτάκια γλασέ.






    Αυτό όμως που θα πρέπει να μείνει στα παιδιά, είναι η αξία της ειρήνης. Εγινε, λοιπόν, κουβέντα για τα δεινά του πολέμου, φέρνοντας και σαν παράδειγμα τους Σύριους πρόσφυγες που περνούν από την Καβάλα. Τα παιδιά, μίλησαν για το τι σημαίνει γι αυτά ειρήνη και τι εικόνες φέρνει στο νου τους. Οι απαντήσεις τους γράφτηκαν στα πέταλα ενός λουλουδιού το οποίο ονομάστηκε « Το λουλούδι της ειρήνης» και στόλισε την τάξη μας…… 



   Αφού παρατηρήσαμε και διαχωρίσαμε εικόνες πολέμου και ειρήνης ζωγραφίσαμε πώς φανταζόμαστε τον πόλεμο και την ειρήνη, μάθαμε το σήμα της ειρήνης, το σήμα της νίκης και φτιάξαμε τα περιστεράκια της ειρήνης με τις παλάμες μας.




    Στο μεταξύ προετοιμαζόμασταν για τη γιορτούλα μας με ποιήματα, τραγούδια και σκετς ώσπου ήρθε η ώρα να τα παρουσιάσουμε στα παιδιά και τις κυρίες της άλλης τάξης.







   Και κλείσαμε τη γιορτούλα μας με λίγη συγκίνηση με το τραγούδι της Μαρινέλας ¨Μάνα θα τους περιμένει¨


...αλλά και το θετικό μήνυμα της ειρήνης βλέποντας και ένα πολύ όμορφο βίντεο για να καταλάβουμε ότι ο πόλεμος δεν είναι παιχνίδι.

    




  

Κυριακή 25 Οκτωβρίου 2015

ΤΑ ΦΡΟΥΤΑ ΤΟΥ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟΥ


    Ένα θέμα το οποίο δεν θα μπορούσε να περάσει χωρίς ιδιαίτερη συζήτηση από το νηπιαγωγείο μας είναι τα φρούτα του φθινοπώρου. Αφόρμηση γι αυτό υπήρξε το γεγονός ότι τα παιδιά έφερναν φρούτα της εποχής για να τα μοιραστούν με τους συμμαθητές τους.
    Η διαπραγμάτευση του θέματος ξεκίνησε με ένα ιστόγραμμα για το τι θα θέλανε να μάθουν τα παιδιά σχετικά με το θέμα.


    Φυσικά, το πρώτο πράγμα που είναι αναγκαίο να μάθουν τα παιδιά είναι το ποια ακριβώς είναι αυτά τα φρούτα. Για το σκοπό αυτό φτιάξαμε έναν πίνακα αναφοράς με τις εικόνες και τα ονόματα των φρούτων αυτών.


    Σε αυτόν τον πίνακα βασίστηκαν και τα παιχνίδια προανάγνωσης που παίξαμε με τα παιδιά με κάρτες που τους δόθηκαν με τις αντίστοιχες λέξεις αλλά και το φύλλο εργασίας που κλήθηκαν να συμπληρώσουν με ζητούμενο να αναγνωρίσουν κάποιες λέξεις.



   Διαχωρίσαμε τα φρούτα από τους καρπούς του φθινοπώρου και κάναμε ταύτιση των λέξεων σε ένα παιχνίδι ανάγνωσης.




   Αλλά και ένα λίγο διαφοροποιημένο παιχνίδι ανασυνθέτοντας τις λέξεις βάζοντας τα γραμματάκια στη σωστή σειρά.




    Στο τομέα της γλώσσας ανήκουν και τα αινίγματα που έμαθαν τα παιδιά για τα φρούτα.
  Ειμαι τόπι κόκκινο                         Είμαι κίτρινο χνουδάτο
και αν με καθαρίσεις                       και στυφό μα μυρωδάτο
άσπρο νόστιμο καρπό                    γίνομαι και πιο καλό
αμέσως θα αντικρίσεις                    αν με κάνουνε γλυκό.
    Τι είναι;  Το μήλο                        Τι είναι;  Το κυδώνι

    Δεν γίνεται όμως να μιλάμε για τα φρούτα και να μην έχουμε την ευκαιρία να τα δοκιμάσουμε. Κόψαμε, λοιπόν, με τα παιδιά τα φρούτα αυτά και δοκιμάσαμε τις διάφορες γεύσεις κάνοντας και συγκρίσεις (π.χ. το μήλο είναι πιο σκληρό από το αχλάδι).Επίσης, δοκιμάσαμε και χυμό από κάποια από αυτά τα φρούτα και παίξαμε το παιχνίδι «Μάντεψε τι τρως» όπου τα παιδιά έπρεπε να μαντέψουν με κλειστά μάτια τι τους έδινε να δοκιμάσουν ο συμμαθητής τους.




   Μετά τη δοκιμή δηλώσαμε την προτίμησή μας σε έναν πίνακα διπλής εισόδου και κάνοντας καταμέτρηση βρήκαμε τα φρούτα που προτιμούν τα περισσότερα παιδιά της τάξης. Μια δραστηριότητα μαθηματικών που μας μαθαίνει πολλές δεξιότητες.



    Όμως, τι πιο όμορφο για κλείσιμο της γευστικής αυτής δραστηριότητας από την ετοιμασία μιας φρουτοσαλάτας την οποία τα παιδιά μοιράστηκαν και πήραν μαζί τους να απολαύσουν στο σπίτι τους.


    Στη συνέχεια μάθαμε ένα ποιηματάκι για το μήλο και κάναμε μια γρήγορη κατασκευή για να μας βοηθήσει να το θυμόμαστε...   


   Κι αφού σκεφτήκαμε τι θα μπορούσαμε να φτιάξουμε με τα φθινοπωρινά φρούτα αποφασίσαμε να κάνουμε μία μηλόπιτα! Συγκεντρώσαμε τα υλικά και καταγράψαμε τη συνταγή.


   Μάθαμε τη διαφορά και συγκρίναμε το φλιτζάνι με το φλιτζανάκι του καφέ και την κουταλιά της σούπας με το κουταλάκι του γλυκού. Στη συνέχεια, διαβάζοντας  τη συνταγή περάσαμε στην εκτέλεση. Τοποθετήσαμε τα μήλα στο ταψί,


προσθέσαμε τη μισή ζάχαρη και την κανέλα στο λιωμένο βούτυρο,


 ανακατέψαμε καλά για να λιώσει η ζάχαρη,


 και ρίξαμε το μείγμα πάνω από τα μήλα.



    Μετά χτυπήσαμε τα αυγά με την υπόλοιπη ζάχαρη και προσθέσαμε το αλεύρι και το μπέικιν. Βάλαμε το 2ο μείγμα στο ταψί...


...την ψήσαμε στους 170 για μία ώρα περίπου και έτοιμη!

''

Ώρα για δοκιμή...


    Για το τέλος δε θα μπορούσαμε να παραλείψουμε και την εικαστική μας δημιουργία. Φτιάξαμε τα φθινοπωρινά φρούτα λοιπόν με στένσιλ χρησιμοποιώντας πινέλο και σφουγγάρι, έτσι για να λερωθούμε και λίγο!!!




και οδεύουμε σιγά σιγά για την 28η Οκτωβρίου...