Πέμπτη 12 Ιουνίου 2014

Γνωρίζω την ιστορία του τόπου μου.

Τα μνημεία μου διηγούνται ιστορίες.

(Φάκελος σχολικών δραστηριοτήτων)

Κριτήρια επιλογής του θέματος.


  1.Μέσα από την επαφή με την πολιτιστική του κληρονομιά το παιδί
     αποκτά καλύτερη αίσθηση της ταυτότητας του εαυτού του, της
     κοινότητας και του πολιτισμού του.

Στόχοι:

αφύπνιση του ενδιαφέροντος των παιδιών για θέματα που
  συνδέονται με την πολιτισμική κληρονομιά και με την ιστορική
  εξέλιξη των ανθρωπίνων δραστηριοτήτων,
 -Η αισθητική τους καλλιέργεια,
  προώθηση της κατανόησης του φυσικού και τεχνητού κόσμου
   που μας περιβάλλει,
ανάπτυξη της ικανότητας των παιδιών να κάνουν συγκρίσεις της
  ζωής τους με την ζωή των προγόνων τους,
  υποστήριξη των ικανοτήτων και των δεξιοτήτων των παιδιών που
  συνδέονται με την παρατήρηση, τη διερεύνηση και την περιγραφή και
  στη μύηση τους σε στρατηγικές που προωθούν την αυτόνομη μάθηση.

  -Η απελευθέρωση της ελεύθερης έκφρασης και της
   δημιουργικότητας
  -Η ενθάρρυνση της συνεργασίας του παιδιού με ενήλικες και άλλα
παιδιά

Άρση των  δυσχερειών:

Όταν το παιδί δεν μπορεί να πάει στα μνημεία, τα μνημεία επισκέπτονται το Νηπιαγωγείο. 

.Θέλαμε να προσεγγίσουμε το θέμα μας βιωματικά. Οι δυσχέρειες όμως σε πολλά επίπεδα, κυρίως κόστος μετακίνησης, μας οδήγησαν στην δημιουργία μιας <μουσειοσκευής> με την προσωπική μας συνδρομή και την συνδρομή  των γονέων.
(Προβιές, κόκαλα, πέτρες, εικόνες των ευρημάτων, αποκόμματα εφημερίδων, φωτογραφικό υλικό, εκμαγεία των εκθεμάτων).

Από τον μικρό αναγνώστη επεξεργασία της ιστορίας:

Ο μικρός ζωγράφος των βράχων",Της Μαρίας Πετκανοπούλου

Μια ημέρα στην αρχαία αγορά των Φιλίππων, Κ.Π.Ε. Φιλίππων 2008.

Λιτή αλλά ικανή να ανάψει το ενδιαφέρον των παιδιών για την θεματική μας ενότητα.
.Το διαδίκτυο και το αρχείο της ΕΡΤ : www.hprt.archives.gr  , αποτέλεσαν το εποπτικό μας υλικό. 
.Οι επισκέψεις στους αρχαιολογικούς χώρους των γονέων με τα παιδιά τους σε μικρές ομάδες, ενέπλεξε τους γονείς στη διαδικασία και μας έδωσε αφόρμηση για παιδαγωγική εκμετάλλευση της εμπειρίας των παιδιών.

Εποπτικό υλικό.

Διαμορφώσαμε την καρέκλα της ιστορίας.
Τα παιδιά έμπαιναν σε διάθεση αφήγησης- συζήτησης.
Το στόλισμα έδινε μια ιδέα για την εποχή.














Οστέινα εργαλεία από δόντια αγριόχοιρου,
περισσότερε προβιές, έκαναν πιο θελκτική την καρέκλα της ιστορίας.



















Το απόκομμα της εφημερίδας μας δίνει την αφόρμηση για την αρχή της θεματικής μας ενότητας.





Ντικιλί-Τας.(προϊστορικός οικισμός).

Οι γονείς στο πλευρό μας και μια ομάδα με τα παιδιά επιλέγουν τον απογευματινό περίπατο στο Ντικιλί-Τας. Μας φέρνουν φωτογραφίες και τις εντυπώσεις τους.
Ο χώρος της ανασκαφής δεν είναι διαθέσιμος για το κοινό. Ωστόσο οι αισθήσεις των παιδιών για το χώρο έχουν κεντριστεί. Εμείς θα διαχύσουμε την εμπειρία τους στην ομάδα των παιδιών μας, και θα δώσουμε φωτογραφικό υλικό των ευρημάτων του προϊστορικού οικισμού.
Από την επίσκεψη νηπίου στην περιοχή του Ντικιλί-Τας.

 

Το ιστόγραμμα στην παρέα θα οδηγήσει την επεξεργασία του θέματος.

 





Τα ευρήματα του οικισμού, οδηγούν σε νέες γνώσεις.
Ποιος τα έκανε, από τι υλικό πως τα χρησιμοποιούσε. πως ζούσε, τι έτρωγε τι φορούσε;












Η εικόνα από το διαδίκτυο .












Λίθινα εργαλεία, παρόμοια βρέθηκαν στον οικισμό.


Δραστηριότητες.

Τα δικά μας αγγεία με πλαστελίνη.









Από την δραματοποίηση της ζωής ενός προϊστορικού παιδιού.



Δημιουργία ιστοριών.

<Ο μικρός Ντούντου>, <Μια ιστορία.......όνειρο!>.

Τα ερωτήματα και η δραματοποίηση μας οδήγησαν στην παραγωγή δυο ιστοριών.































Συζήτηση μεταξύ παιδιού και ενήλικα.









Η εικονογράφηση  δίνει την δική της δύναμη στην ιστορία μας.



Τα δικά μας αγγεία, στο δικό μας Μουσείο.


Χαρτοκοπτική και ζωγραφική με κηρομπογιά και μαρκαδόρο.






Πήλινο πιάτο με σπόρους.

















Ο Ντούντου ζωγράφισε στον τοίχο.
Επηρεασμένη η Βασιλική από τις βραχογραφίες των Φιλίππων.







Φωτογραφία από τις βραχογραφίες της περιοχής. Ομάδα παιδιών επισκέφτηκε το μνημείοκαι μετέφερε την εμπειρία.




 Οι βραχογραφίες των παιδιών.
Χαρακτική σε στρώμα κηρομπογιάς.
































Μαθηματική δραστηριότητα.








 Ξαναασχοληθήκαμε με την συμμετρία!













Τα παιδιά παίζουν τους αρχαιολόγους.

Έχουμε κρύψει σε<τούμπα> οστά και κεραμικά κομμάτια. Τα παιδιά ψάχνουν για ευρήματα.

Το παιχνίδι ιδιαίτερα ενδιαφέρον για τα παιδιά. Σήμερα μοιάζει με τεράστιο λαγούμι η ανασκαφή!

Αποκατάσταση αγγείου.



Ένας αρχαιολόγος πρέπει να μπορεί να αποκαταστήσει τις φθορές σε ένα αγγείο.

Εγγραματισμός της θεματικής ενότητας.

Από το <μια ιστορία...όνειρο> Είναι η Λούντου.
Τα παιδιά γράφουν τα στοιχεία της.
















Η Βαλεντίνα θέλει να δουλεύει στο Μουσείο.
Θα γίνει αρχαιολόγος.









Βρίσκουμε γνωστές λέξεις για να παίξουμε με την ονομασία του οικισμού.




























Τα παιδιά ξεχωρίζουν και τοποθετούν λέξεις που αφορούν: την προϊστορική και την ιστορική εποχή.











Πώς πήρε το όνομα η πόλη; 

Εποπτικό υλικό.

Η ξενάγησή μας στην αρχαία πόλη των Φιλίππων γίνεται με την βοήθεια του Υπολογιστή. Το ψηφιακό αρχείο της ΕΡΤ  και η καθημερινή επαφή των παιδιών με τα μνημεία οδηγεί την διαδρομή μας στη θεματική ενότητα.





Δημιουργία γραπτού λόγου στην παρεούλα.
Οι λέξεις με χρονική σειρά.















Τώρα το κοριτσάκι φέρει άλλα στοιχεία.
Ιστορικοί χρόνοι.

Ομαδική εργασία. Ο Καλλίστρατος έρχεται από την Θάσο να κατοικήσει στην περιοχή.
Είναι αυτός που δίνει στην αποκία το όνομα Κρηνίδες, από τις πολλές πηγές της περιοχής.

(ζωγραφική και κολλάζ).










Οι κάτοικοι ζητούν την βοήθεια του Φιλίππου και έρχεται, η πόλη μεγαλώνει, παίρνει το όνομά του και ακμάζει.
Τα παιδιά αποτυπώνουν το θέατρο, τα αγάλματα τις κατοικίες με τους κίονες, την ρώμη του Φιλίππου!








Συνομιλία με ένα γλυπτό.



Εκμαγείο, γλυπτού διάκοσμου από τους Φιλίππους.


















 Το νήπιο στο ρόλο της κόρης. Απαντά στις ερωτήσεις των παιδιών.
















Οι απαντήσεις και οι παρεμβάσεις μας δίνουν στοιχεία για την ζωή στον τόπο, την εποχή του Φιλίππου.






Η μουσική μητέρα των τεχνών.

Δημιουργίες των παιδιών από το Παρακάτω άκουσμα.

Εντυπωσιαστήκαμε από την απόλυτη ηρεμία των παιδιών την ώρα της ακρόασης και της δημιουργίας τους!






Τα παιδιά συνθέτουν τα έργα τους σε ένα ενιαίο έργο τέχνης.
































Τα παιδιά εκφράζονται στο άκουσμα με χορό!



Τα παιδιά παίζαν τότε με παιχνίδια, όπως και εμείς.

Από τις δραματοποιήσεις παρόμοιων παιχνιδιών.

 

Χαλκή μυία, χρυσόμυγα, σημερινή τυφλόμυγα.












 

 

Σκαπέρδα, η σημερινή διελκυστίνδα.






Στην αρχαία πόλη των Φιλίππων, πίστευαν σε πολλούς θεούς, τιμούσαν ήρωες και αγαπούσαν τους μύθους του Αίσωπου. 

Αγαπημένος ήρωας των παιδιών ο Ηρακλής και επεξεργαστήκαμε τον άθλο με το Λιοντάρι της Νεμέας.


 Εκφραστικότατες οι ζωγραφιές των παιδιών!











Ένα γλωσσικό παιχνίδι για να επανατροφοδοτήσουμε γνώσεις και δεξιότητες.

 Η γνωστή <κρεμάλα>.

 

Ένα γλυκό εμπνευσμένο από την διατροφή των προϊστορικών και ιστορικών ανθρώπων του τόπου μας.



Τα υλικά μας. Θα χρειαστείτε και ένα <μούλτι>.













 Η συνταγή μας, από την Σοφία.
















Τα παιδιά πλάθουν το μείγμα σε μικρά μπαλάκια,και τα κυλούν πάνω σε αλεσμένους σπόρους. Κρατήσαμε ένα μέρος για το τελείωμα του γλυκού μας.




Θεϊκή γεύση οι φρουτοσποροσβώλοι μας.



Πληροφορίες για την ζωή των ανθρώπων στους Φιλίππους.



Αγγεία εκθέματα, στο Μουσείο Φιλίππων.
Ο Δημήτρης έχει φέρει το υλικό και διηγείται την εμπειρία του.
Κι' άλλα παιδιά θα ακολουθήσουν με την οικογένεια.






Η συζήτηση εστιάζεται στην χρηστικότητα του αγγείου.
Καταγράφουμε τις υποθέσεις των παιδιών.

















Τα παιδιά κάνουν υποθέσεις και αντιλαμβάνονται την χρηστικότητα ως ανάλογη με το μέγεθος το σχήμα την διακόσμηση.
Βρίσκουν επαγγέλματα της εποχής και τα συγκρίνουν με τα σημερινά.














Επεξεργαζόμαστε την ιστορία του βιβλίου. Οι γώσεις μας ταξινομούνται καλύτερα.











 Τι έγινε μετά; Πώς άλλαξε το όνομα και έγινε πάλι Κρηνίδες;

 

Τα παιδιά επεξεργάζονται τη γραφή στην ογκώδη ορθόπετρα.  Ησυζήτηση μας οδηγεί στους Ρωμαίους.Περάσαν και αυτοί απ' τον τόπο και άφησαν τα δικά τους μνημεία.









Έκθεμα ρωμαϊκής εποχής, στον αύλειο χώρο του Μουσείου Φιλίππων.




 Και η εκκλησία; ρωτούν τα παιδιά;
-Από τους πρώτους χριστιανικούς χρόνους.

Γίνεται αφορμή να μιλήσουμε για τον Απόστολο Παύλο και την πρώτη Ευρωπαία Χριστιανή την Λυδία.




Τα παιδιά έχουν επισκεφτεί την φυλακή του Α. Παύλου και μιλούν για την εμπειρία τους.




Η φωτογραφία από την βάπτιση ενηλίκων στο Ζυγάκτη. Στο σημείο που βαπτίστηκε η Λυδία.
Ακούμε τις εμπειρίες των παιδιών γιατί τα περισσότερα έχουν παρακολουθήσει βάπτιση στον Ιερό χώρο.













Παλιά φωτογραφία στην αρχή των ανασκαφών στην αρχαία πόλη.



Οι πυργίσκοι στην κορυφή του λόφου; Ποιος τους έκανε γιατί; Έχει και τείχος...

 

Ομαδική εργασία . Είναι στην καθημερινή τους θέα,από την αυλή του σχολείου, τα βυζαντινά μνημεία στην κορυφή του λόφου

Τα παιδιά ακούν την ιστορία της μάχης των Φιλίππων και μαθαίνουν για τα βυζαντινά μνημεία.

 

 

Ο Παππούς καμιά φορά λέει πως το χωριό λεγόταν Ραχτσά.

 Θυμηθήκαμε τα τετρακόσια χρόνια σκλαβιάς από τους Τούρκους.
Περάσαν και Τούρκοι από τον τόπο.  Τότε έδωσαν το όνομα Ραχτσά.Σαν έφυγαν ο τόπος μας πήρε το όνομα που του είχε δώσει ο Καλλίστρατος.Ονομάστηκε πάλι Κρηνίδες.


Αξιολόγηση του προγράμματος.

Ιδιαίτερα μεγάλο σε έκταση το θέμα μας. Η οικονομική δυσκολία για πολλές επισκέψεις στα μνημεία ως ομάδα μας ανάγκασε να εμπλέξουμε τους γονείς και στη μαθησιακή διαδικασία.
Μοιράσαμε ένα ερωτηματολόγιο στους γονείς για να τους βάλουμε στην διαδικασία να προσδιορίσουν τις αξίες των μνημείων και να επηρεάσουμε θετικά τη στάση τους απέναντι στην πολιτιστική μας κληρονομιά.
Τα παιδιά συνεργάστηκαν σε ομάδες  τόσο για την εκτίμηση  και την επεξεργασία  των πληροφοριών που συλλέχθηκαν όσο και για την παρουσίαση των εργασιών τους το ένα τμήμα στο άλλο.
Πήραν πρωτοβουλίες,  μυήθηκαν στην ερευνητική διαδικασία,αντιλήφθηκαν την αξία των μνημείων και την εισφορά των διαφορετικών πολιτισμών στον πολιτισμό της σημερινής κοινωνίας του τόπου.Διαμόρφωσαν στάση φιλική και θετική προς τα μνημεία.
Εκφράστηκαν με δραματοποιήσεις,παιχνίδια ρόλων με κατασκευές και ζωγραφική μέσα από την αισθητική των μνημείων.
Σε κάποιο βαθμό η μάθηση έγινε βιωματική.
Ανέπτυξαν δεξιότητες εγγραμματισμού, μαθηματικές,συνεργατικές.
Αισθανθήκαμε πως το θέμα άνοιξε την ζωή του Νηπιαγωγείου στην κοινωνία.


Μέθοδοι

.Καταιγισμός ιδεών.
.Μελέτη περίπτωσης.
.Διασαφήνιση και ανάλυση (διερευνητική συζήτηση)
.Μέθοδος ιστοριών
.Τεχνολογία της πληροφορίας.
.Μέθοδος προσομοίωσης(παιχνίδια ρόλων-δραματοποιήσεις)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου