Σάββατο 12 Μαρτίου 2016

ΥΓΙΕΙΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ


  Ενα από τα θέματα που θεωρήθηκε αναγκαίο να συζητηθεί και να δουλευτεί με τα παιδιά είναι το θέμα της υγιεινής διατροφής. Βλέποντας το πρωινό και το μεσημεριανό φαγητό των παιδιών αλλά και τις προτιμήσεις τους στο φαγητό και κάποιες φορές την άρνησή τους να δοκιμάσουν κάποιες τροφές, βάλαμε στο πρόγραμμά μας να αναφερθούμε στο τι είναι υγιεινό να τρώμε και τι όχι.
    Η εισαγωγή στο θέμα έγινε με την ανάγνωση του παραμυθιού « Η Κολοτούμπα» το οποίο τα παιδιά απόλαυσαν και κατάλαβαν το ότι δεν είναι δυνατόν να τρώμε μόνο ένα είδος τροφής. Αφού συζητήσαμε με τα παιδιά την ιστορία που διαβάσαμε μετά φτιάξαμε το ιστόγραμμα με αυτά που τα παιδιά ενδιαφέρονταν να μάθουν γύρω από την υγιεινή διατροφή.


 Μετά την αρχική αυτή συζήτηση, χωρίσαμε τις τροφές σε δύο κατηγορίες, αυτές που προέρχονται από τα ζώα (ζωικές) και αυτές που παίρνουμε από τα φυτά (φυτικές). Γρήγορα όμως περάσαμε και στο διαχωρισμό των τροφών σε υγιεινές και ανθυγιεινές, διαχωρισμός που ήταν και ο στόχος μας.


Τα παιδιά ήξεραν ποιες τροφές ανήκουν σε κάθε κατηγορία και δεν ήταν δύσκολο να κάνουν το διαχωρισμό. Το δύσκολο ήταν να αλλάξουν τις τροφικές τους συνήθειες.
Με ένα πείραμα προσπαθήσαμε να δείξουμε στα παιδιά ότι η ζάχαρη όταν είναι σε μικρή ποσότητα διαλύεται εύκολα στο στομάχι μας όμως όταν είναι πολλή δεν διαλύεται και ο οργανισμός μας δυσκολεύεται να τη χωνέψει. Ρίξαμε λοιπόν ζάχαρη σε δύο ποτήρια νερό, ένα κουταλάκι στο ένα και τρία στο άλλο και είδαμε τη διαφορά.


    Ταυτόχρονα, βέβαια, με το στόχο να μάθουν τα παιδιά τις υγιεινές και βλαβερές τροφές, θεωρήθηκε σημαντικό να καταλάβουν τα παιδιά ότι όταν διαλέγουμε τι θα φάμε θα πρέπει να έχουμε στο νου ότι σημαντικό ρόλο παίζει η ποικιλία. Και μέσα από το βιβλίο με την Κολοτούμπα, μάθαμε ότι τα τρόφιμα ανήκουν σε 5 κατηγορίες από τις οποίες πρέπει καθημερινά να διαλέγουμε το τι θα φάμε. Οι κατηγορίες αυτές, για να είναι πιο κατανοητές από τα παιδιά, απεικονίστηκαν σαν σπιτάκια που φιλοξενούν τις τροφές.


  Μιλήσαμε βέβαια και για τη σημασία του φαγητού στη ζωή μας και φυσικά για τις σημαντικές βιταμίνες των τροφών. Προσπαθήσαμε να κατανοήσουμε σε τι μας κάνει καλό η κάθε βιταμίνη αλλά και σε ποιες τροφές κρύβονται.





Μάθαμε κι ένα πιηματάκι:


  Πως όμως τα παιδιά θα καταλάβαιναν καλύτερα την ανάγκη να επιλέγουμε υγιεινές τροφές αν δεν τους δώσουμε και το παράδειγμα μέσα στην τάξη. Γι αυτό ζητήθηκε από τα παιδιά να φέρουν φρούτα και φτιάξαμε ένα φρουτοχυμό γεμάτο βιταμίνες.



Δεν είμαστε σίγουροι ότι άρεσε σε όλους αλλά τουλάχιστον μπήκαν στη διαδικασία να δοκιμάσουν…..
Αντίστοιχα στο ολοήμερο τμήμα τα παιδιά ανταποκρίθηκαν εξίσου στο κάλεσμα (και ευχαριστούμε πολύ τις μανούλες γι΄αυτό) και έφεραν πολλά φρούτα και λαχανικά στο σχολείο για να φτιάξουμε το φρουτοφραπέ μας αλλά και σαλάτες για το μεσημεριανό μας φαγητό. 



Φτιάξαμε και ψωμί με βούτυρο και μέλι για να μοιραστούμε ένα υγιεινό γλυκό πρωινό...


    Το επόμενο βήμα ήταν να καταλάβουν τα παιδιά πόσο συχνά πρέπει να επιλέγονται συγκεκριμένες τροφές.Για το σκοπό αυτό μιλήσαμε για την πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής την οποία και κατασκευάσαμε όλοι μαζι στην τάξη



 και στη συνέχεια τα παιδιά κλήθηκαν να τη συμπληρώσουν σε ατομική εργασία.


Παίξαμε κι ένα παιχνίδι ερωτήσεων στο οποίο χωριστήκαμε σε δύο ομάδες και απαντούσαμε σε ερωτήσεις σχετικές με την υγιεινή διατροφή για να δούμε ποιος θυμάται τα πιο πολλά από αυτά που είπαμε. Καταγράφαμε και το σκορ για να δούμε ποια ομάδα θα κέρδιζε.




  Από την αρχή που ξεκινήσαμε να συζητάμε το θέμα και την ανάγκη για ποικιλία στην τροφή μας, αποφασίσαμε με τα παιδιά να καταγράφουμε για μια εβδομάδα το πρωινό που έφερνε ο καθένας και στο τέλος να αναδείξουμε τον βασιλιά ή τη βασίλισσα του πρωινού. Στην προσπάθειά μας αυτή φυσικά έπρεπε να βοηθήσουν και οι γονείς ώστε το παιδί κάθε μέρα να φέρνει ένα διαφορετικό δεκατιανό. Τα περισσότερα παιδιά τα κατάφεραν να έχουν ποικιλία στο πρωινό τους αλλά και οι επιλογές τους να είναι λίγο εως πολύ υγιεινές.  



    Πάνω στον τομέα της γλώσσας δουλέψαμε και με παροιμίες σχετικές με το θέμα, με στιχάκια που αφορούν τις τροφές αλλά και με τραγούδια που αναφέρονται στο θέμα αυτό. Ένα από αυτά ήταν ο πρίγκιπας Λεμόνης και η όμορφη Κρεμμύδω, παραμύθι που διαβάσαμε αλλά και τραγουδάκι που διασκεδάζαμε πολύ να τραγουδάμε. Το τραγούδι όμως που απολαύσαμε περισσότερο απ' όλα ήταν "ο μάγειρας" που έχει καταπληκτικό στίχο και επίκαιρο σε σχέση με τα μικρά προσφυγόπουλα...



    Για να μπορέσουν όμως τα παιδιά να ασχοληθούν και σε καθημερινή βάση με το θέμα της σωστής επιλογής των τροφών αποφάσισε το ολοήμερο τμήμα να φτιάξει ένα μαγαζάκι στο οποίο θα πωλούνται μόνο υγιεινές τροφές. Τα παιδιά συγκέντρωσαν άδειες συσκευασίες τροφίμων και έτσι εξοπλίστηκε σιγά σιγά το μαγαζί.



Στη συνέχεια, μέσα από κάποιες δραστηριότητες μαθηματικών ταξινομήσαμε όσπρια και δημητριακά σε κουτάκια και αμέσως μετά διαχωρίσαμε τις κατηγορίες τροφίμων (γαλακτοκομικά, όσπρια, δημητριακά, χυμοί κτλ.) για να τις τοποθετήσουμε στα ράφια με τα ανάλογα ταμπελάκια.






Προσθέσαμε και ένα πάγκο για την ταμειακή μας μηχανή με τα χαρτονομίσαματά μας και για τη ζυγαριά μας, τακτοποιήσαμε τα προϊόντα στα ράφια, φέραμε και ένα καλαθάκι για τα ψώνια και ήρθε η ώρα των εγκαινίων!
Φτιάξαμε καταρχήν, μια πρόσκληση για να καλέσουμε στα εγκαίνια τα παιδιά του κλασικού τμήματος


 και τους τη μοιράσαμε.


    Στη συνέχεια έπρεπε να προετοιμαστεί ο μπουφές με τι άλλο; με υγιεινές λιχουδιές! Τα παιδιά έφτιαξαν τυροπιτάκια,





κουταλίτσες με σοκολάτα υγείας,





και πολύχρωμα φρουτοσουβλάκια!




Έτοιμος ο μπουφές!




Την ημέρα των εγκαινίων, τα παιδιά του κλασικού έφτιαξαν μια γλάστρα ως είθισται σε τέτοιες περιπτώσεις



και την πρόσφεραν στους ιδιοκτήτες του μαγαζιού. Αφού συζητήσαμε με τα παιδιά το τι σημαίνει εγκαίνια και το πώς θα λειτουργεί το μαγαζί, κόψαμε την κορδέλα


 και το μαγαζί άνοιξε…




Μετά από τα εγκαίνια όλα τα παιδιά κεράστηκαν από το μπουφέ.
    Αυτό ήταν και το καλύτερο κλείσιμο του θέματος της διατροφής ελπίζοντας ότι τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με νέες διατροφικές συνήθειες τις οποίες σιγά σιγά θα βάλουν και στην καθημερινότητά τους. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου