Τρίτη 19 Απριλίου 2016

Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΟΙ ΜΟΥΣΙΚΟΙ

    Η σημασία της μουσικής στην εκπαίδευση του παιδιού είναι μεγάλη. Όλοι ξέρουμε πόσο άμεσα επενεργεί η μουσική στο συναισθηματικό κόσμο του ανθρώπου, ιδιαίτερα όταν ο κόσμος αυτός είναι ο εύπλαστος και ευαίσθητος συναισθηματικός κόσμος του παιδιού.
    Στη μουσική εκπαίδευση του παιδιού κύριος σκοπός μας δεν πρέπει να είναι τόσο να κάνουμε τα παιδιά μουσικούς, όσο να τα διαπλάσουμε σαν άτομα με την ευεργετική επίδραση της μουσικής.
    Στόχος μας είναι η ευχαρίστηση που παίρνουν από τη μουσική, η ευαισθησία που αναπτύσσεται σε αυτά μέσω αυτής και η πειθαρχία που αποκτούν από τη συμμετοχή τους στις μουσικές δραστηριότητες.
    Έχοντας αυτά υπόψη, αποφασίσαμε να εντάξουμε στον ετήσιο προγραμματισμό μας την ενασχόληση με το θέμα της μουσικής ελπίζοντας πως μερικά από τα παιδιά θα αγαπήσουν τη μουσική και θα θελήσουν αργότερα να ασχοληθούν βαθύτερα μαζί της.
    Ξεκινώντας το θέμα μας φτιάξαμε το γνωστό ιστόγραμμα με το τι θέλουμε να μάθουμε πάνω στο θέμα αυτό. 


    Πριν ξεκινήσουμε την οποιαδήποτε δραστηριότητα που αφορούσε τη μουσική κρίθηκε απαραίτητο να ορίσουμε τι σημαίνει ήχος αλλά και να διαχωρίσουμε στο μυαλό των παιδιών τους φυσικούς από τους τεχνητούς ήχους. Ανοίξαμε το παράθυρο, ακούσαμε τα πουλιά, τον κόκορα, ένα αυτοκίνητο που περνούσε, τα παιδιά του δημοτικού που έκαναν γυμναστική...Με τη βοήθεια των μουσικών ασκήσεων της Καψάσκη τα παιδιά κλήθηκαν να αναγνωρίσουν από πού προέρχεται ο κάθε θόρυβος και αντίστοιχα ποιο ζωάκι ακούνε αναγνωρίζοντας τη φωνή του. 


   Κατόπιν, αναφερθήκαμε στα διάφορα είδη της μουσικής και συζητήσαμε με τα παιδιά πότε και σε ποιο περιβάλλον ακούμε το κάθε είδος από αυτά. Στο τέλος της συζήτησης αυτής αποφασίσαμε κάθε μέρα, κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δραστηριοτήτων, να ακούμε ένα διαφορετικό είδος μουσικής 


Αποφασίσαμε να ακολουθήσουμε μία σειρά μαθημάτων μουσικής από τη σελίδα http://www.elniplex.com/%CF%8E%CF%81%CE%B1-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CE%BC%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%BF%CE%BB%CE%B1-%CF%84%CE%B1-%CE%BC%CE%B1%CE%B8%CE%AE%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%80%CF%81%CE%BF και έτσι μάθαμε για την κυρία Μουσική της οποίας οι γονείς είναι ο Κύριος ρυθμός και η Κυρία μελωδία ενώ τα παιδιά της είναι οι 7 νότες! Ακούσαμε κομμάτια με γρήγορο και αργό ρυθμό και παίξαμε με τα κρουστά μουσικά όργανα τραγουδάκια στο ρυθμό. Μάθαμε τις νότες, μάθαμε να τις τραγουδάμε και κάναμε πολλά παιχνίδια από το παρακάτω βιβλίο.



Γνωρίσαμε και το σπίτι της μουσικής, το πεντάγραμμο και προσπαθήσαμε να το φτιάξουμε όλοι μαζί και να το στολίσουμε πάνω από την καινούρια μας γωνιά!



    Μέσα στα πλαίσια  της ενασχόλησής μας με το θέμα της μουσικής, είχαμε τη χαρά να συνεργαστούμε και με ανθρώπους που ασχολούνται επαγγελματικά ή ερασιτεχνικά με αυτήν. Έτσι, ήρθε ένας συνάδελφος δάσκαλος που ασχολείται με την κιθάρα, έδειξε στα παιδιά πως παίζεται το όργανο αυτό και τραγούδησε μαζί τους. 


    Τόση εντύπωση έκανε στα παιδιά ο κιθαρίστας που μάθαμε και το αντίστοιχο τραγούδι με τον τίτλο «Ο Κιθαρίστας» 

                                           

    Εκτός όμως από τον κιθαρίστα μας επισκέφτηκε και μια σαξοφωνίστα. Ήταν μια μητέρα ενός παιδιού από το σχολείο μας η οποία είχε την ευγενή καλοσύνη να μας επισκεφτεί και να μας παίξει κάποια κομμάτια στο σαξόφωνο αλλά και να συζητήσει με τα παιδιά για το όργανο αυτό.


Στο τέλος, με τη βοήθειά της, έπαιξε και ο μικρός μαθητής μας ένα κομμάτι στο μεταλλόφωνο.



    Από την αρχή που ξεκίνησε η ενασχόληση με το θέμα, τα παιδιά έφεραν στο σχολείο ο, τι οργανάκι είχαν και κάθε μέρα δεν παρέλειπαν να τραγουδάνε και να συνοδεύουν τα τραγούδια τους με αυτά.



Κάναμε λοιπόν κι εμείς πολλές ασκήσεις ρυθμού πρώτα με παλαμάκια και στη συνέχεια με τα κρουστά μουσικά όργανα.
    Παίρνοντας σαν αφορμή αυτό, μιλήσαμε στα παιδιά για τα όργανα και τα χωρίσαμε σε κατηγορίες ανάλογα με τον τρόπο που βγάζουν τον ήχο (πνευστά, κρουστά και έγχορδα).


  Επιπλέον, πάλι με τη βοήθεια των μουσικών ασκήσεων της Καψάσκη ακούσαμε και κατόπιν τα παιδιά αναγνώρισαν από τον ήχο διάφορα όργανα της ορχήστρας. Και δεν θα γινόταν να μην ακούσουμε και το μουσικό παραμύθι « Ο Πέτρος και ο Λύκος». Aλλά και ένα βιβλίο με τους ήχους κάποιων οργάνων σε ένα τσίρκο!



Και επειδή μας άρεσε τόσο πολύ να παίζουμε μουσική οι γονείς μας μας αγόρασαν ένα καινούριο μουσικό όργανο που ήταν πολύ εύκολο να το μάθουμε, το καζού! Έτσι θα το χρησιμοποιούμε σε πολλές ακόμη μουσικές δραστηριότητες.




    Επειδή όμως μουσική δεν είναι μόνο τα όργανα αλλά και κάποιες έννοιες που έχουν σχέση με αυτήν, δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε να αναφερθούμε και σε κάποιες από τις έννοιες αυτές όπως οι έννοιες σιγά και δυνατά (forte-piano) αλλά και τις έννοιες χαμηλά και ψηλά. Για τον τρόπο που θα τις προσεγγίζαμε βοηθηθήκαμε από τις σημειώσεις για το μάθημα της μουσικής στο ΑΠΘ  της Κυρίας Λιάτσου.
    Το θέμα της μουσικής είναι ανεξάντλητο αλλά ο χρόνος μας ήταν αρκετά περιορισμένος. Το αφήσαμε όμως να εξελιχθεί  μέσα από ακρόαση μουσικής με την ευκαιρία της αποκριάς αλλά και της 25ης Μαρτίου δύο γιορτές που συνοδεύονται από διαφορετικά είδη μουσικής, η μια λάτιν και η άλλη παραδοσιακή.
    Ίσως αυτό να ήταν και το θέμα το οποίο διασκεδάσαμε πιο πολύ. Άλλωστε ο ήχος και η παραγωγή του πάντα γοητεύουν τα παιδιά…   
      
   

    

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου