Σας καλωσορίζουμε στην διαδικτυακή μας πύλη για να μοιραστούμε ιδέες, την αγάπη μας να ασχολούμαστε με τα παιδιά και την όρεξή μας να έχουμε ένα νηπιαγωγείο ελεύθερο που προάγει την προσωπικότητα του παιδιού και σέβεται το συνάνθρωπο και τις πανανθρώπινες αξίες!!!!
Την Καθαρά Δευτέρα ξεκινά επίσημα η Μεγάλη Σαρακοστή που διαρκεί μέχρι και το Μεγάλο Σάββατο και πρόκειται για τη νηστεία που προηγείται του Πάσχα. Το έθιμο της Καθαράς Δευτέρας που ενθουσιάζει τα παιδιά είναι το πέταγμα του χαρταετού και αυτό δεν θα μπορούσαμε να το παραλείψουμε και στο νηπιαγωγείο. Μάθαμε λοιπόν το εξής ποιηματάκι:
Σαν θα ξημερώσει η μέρα,
καθαρή τη λεν Δευτέρα,
θα κινήσει η παρέα
για να πάει εκδρομή!
Κει ψηλά αφού θα φτάσει,
τον αϊτό θα ετοιμάσει
και σε λίγο θα τον βλέπει
σαν κουκίδα μοναχή,
να πετάει κοντά στον ήλιο
που θα βλέπει γελαστός
μα δε θα΄ναι αεροπλάνο
θα΄ναι ο χαρταετός!
το ζωγραφίσαμε και ψηφίσαμε την καλύτερη ζωγραφιά!
Φτιάξαμε και μια ομαδική εργασία με το πέταγμα του χαρταετού για να στολίζει την τάξη μας και ευχηθήκαμε καλά κούλουμα!
Όταν επιστρέψαμε από το τριήμερο μιμηθήκαμε το έθιμο δοκιμάζοντας λαγάνα και χαλβά.
Για να κατανοήσουμε καλύτερα τι σημαίνει νηστεία προσπαθήσαμε να διαχωρίσουμε τα νηστίσιμα από τα αρτύσιμα τρόφιμα εξηγώντας στα παιδιά ότι στη νηστεία δεν επιτρέπεται κανένα ζωικό προϊόν.
Φέτος έχουμε δείξει μια ιδιαίτερη αγάπη στη μαγειρική και αυτή η φορά ήταν ιδανική για να φτιάξουμε μια νηστίστιμη συνταγή: χαλβάς σιμιγδαλένιος λοιπόν!
Και φυσικά δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε και το έθιμο της κυρα- Σαρακοστής την οποία φτιάξαμε τόσο σε ατομικό (για να την πάρουμε στο σπίτι) όσο και ομαδικό επίπεδο. Ακούσαμε λοιπόν και ένα ακόμη ποιηματάκι το οποίο εξηγεί απόλυτα περι τίνος πρόκειται για όσους δε γνωρίζουν:
Την κυρά - Σαρακοστή
που είναι έθιμο παλιό
οι γιαγιάδες μας την φτιάχναν
με αλεύρι και νερό.
Στο κεφάλι της φορούσαν
για στολίδι ένα σταυρό
και το στόμα της ξεχνούσαν
γιατί νήστευε καιρό.
Και τις μέρες της μετρούσαν
με τα πόδια της τα εφτά,
κόβαν ένα τη βδομάδα
μέχρι να΄ρθει η Πασχαλιά!
Τις δικές μας τις διακοσμήσαμε με όσπρια και στο τέλος της πρώτης εβδομάδας κόψαμε και το πρώτο ποδαράκι!
Καλή Σαρακοστή να έχουμε και ας περιμένουμε καρτερικά το Πάσχα...
Αποκριές λέμε την περίοδο από την Κυριακή
του Τελώνου και Φαρισαίου που ανοίγει το τριώδιο ως την Κυριακή της Τυρινής και
διαρκεί τρεις εβδομάδες. Κατά την περίοδο αυτή, οι άνθρωποι εκτός από το να
διασκεδάζουν και να μασκαρεύονται μπαίνουν σιγά σιγά στη διαδικασία της
νηστείας η οποία θα ξεκινήσει από την Καθαρά Δευτέρα. Βέβαια, για τα παιδιά, οι
απόκριες αντιπροσωπεύουν το διάστημα που μασκαρεύονται και ξεφαντώνουν μια και
δεν είναι σε θέση να κατανοήσουν το νόημά τους όπως ορίζεται από τη θρησκεία
μας.
Δεν θα ήταν δυνατόν, λοιπόν, να μην δώσουμε
ξεχωριστή σημασία και στην περίοδο αυτή. Ξεκινήσαμε μιλώντας την ημέρα της
Τσικνοπέμπτης για τα έθιμα σε σχέση με τη μέρα αυτή και ντύνοντας τα παιδιά
καρναβάλια με αυτοσχέδιες στολές φτιαγμένες με σακούλες σκουπιδιών.
Τα παιδιά
διασκέδασαν και παρουσίασαν στην αυλή και στα μεγαλύτερα παιδιά ένα παραδοσιακό
παιχνίδι, το «Ένα δυο τρία κόκκινο φως»
Φυσικά, δεν θα γινόταν να μην τηρήσουμε και το έθιμο να
τσικνίσουμε και να το ρίξουμε στο φαγητό.
Ευχαριστούμε το Σύλλογο γονέων για το γεύμα!!!
Στην αρχή είναι εύκολο...
Σιγά σιγά χαμήλωσε...
και πρέπει να συρθούμε...
Δεν αφήσαμε όμως να πάει
χαμένη η ευκαιρία να φέρουμε τα παιδιά σε επαφή με ιστορίες σχετικές με τις
απόκριες όπως είναι «Ο Αρλεκίνος» και «Το γέλιο και το κλάμα του κλόουν» του Γ. Μαρίνου και έχοντας σαν
αφορμή τις ιστορίες αυτές τα παιδιά έφτιαξαν διακοσμητικές εργασίες για να
στολίσουν την τάξη.
Παίξαμε και ένα παιχνίδι μαθηματικών με πίνακα διπλής εισόδου για να συνδυάσουμε σχήμα και χρώμα μάσκας.
Κόψαμε και κολλήσαμε σωστά ένα παζλ με κλόουν και στη συνέχεια το χρωματίσαμε.
Ασχοληθήκαμε και λίγο με τη γραφή συμπληρώνοντας ένα απλό σταυρόλεξο
Στα πλαίσια της γλώσσας επίσης ακούσαμε ένα όμορφο ποιήμα και το ζωγραφίσαμε
Μάθαμε παραδοσιακά τραγούδια όπως "ο Χαραλάμπης" και το "Πώς το τρίβουν το πιπέρι" και μάλιστα το δεύτερο μάθαμε να το χορεύουμε!
Φτιάξαμε και δικές μας μάσκες διακοσμώντας την ο καθένας με τη δική του προσωπική πινελιά, τις φορέσαμε και χορέψαμε σε ρυθμούς λάτιν!
Επίσης, παίξαμε ένα αστείο παιχνίδι προσπαθώντας με κλειστά μάτια, να βάλουμε όσο πιο γρήγορα μπορούσαμε το παπιγιόν στον κλόουν. Οι νικητές ανέβηκαν στο βάθρο και βραβεύτηκαν!
Τέλος, φτιάξαμε μαριονέτες κλόουν, παίξαμε μαζί τους κουκλοθέατρο και οι πιο όμορφες μοίρασαν στα παιδιά καραμέλες.
Και ποιο θα ήταν το καλύτερο
κλείσιμο της περιόδου της αποκριάς από το να οργανώσουμε στο σχολείο μας ένα
πάρτυ! Την τελευταία Παρασκευή, τα
παιδιά ήρθαν ντυμένα καρναβάλια και φέρνοντας μαζί τους από μια λιχουδιά για το
μπουφέ μας.
Αφού φάγαμε,
παίξαμε διάφορα παιχνίδια
όπως χρωματιστές ουρές, μουσικές καρέκλες
και
λιμπο.
Χορέψαμε, πετάξαμε σερπαντίνες, ξεφαντώσαμε και κάπως έτσι αποχαιρετήσαμε τις απόκριες.
Όμως…επειδή αν δεν έρθει η Καθαρά
Δευτέρα η αποκριά δεν τελειώνει, εμείς με την ευκαιρία που μας έδωσε ο Σύλλογος
Γονέων να συμμετέχουμε στην καρναβαλοκατάσταση που οργανώθηκε από το Δήμο
Καβάλας βάλαμε πάλι τα αποκριάτικά μας( καουμπόις αυτή τη φορά) και ξεχυθήκαμε
στο δρόμο να κάνουμε παρέλαση!
Αυτό κι αν δεν ήταν διασκέδαση!
Και του χρόνου μασκαράδες που λένε και σε
κάποια μέρη!
Ενα από τα θέματα που θεωρήθηκε αναγκαίο να
συζητηθεί και να δουλευτεί με τα παιδιά είναι το θέμα της υγιεινής διατροφής.
Βλέποντας το πρωινό και το μεσημεριανό φαγητό των παιδιών αλλά και τις
προτιμήσεις τους στο φαγητό και κάποιες φορές την άρνησή τους να δοκιμάσουν
κάποιες τροφές, βάλαμε στο πρόγραμμά μας να αναφερθούμε στο τι είναι υγιεινό να
τρώμε και τι όχι.
Η εισαγωγή στο θέμα έγινε με την ανάγνωση
του παραμυθιού « Η Κολοτούμπα» το οποίο τα παιδιά απόλαυσαν και κατάλαβαν το
ότι δεν είναι δυνατόν να τρώμε μόνο ένα είδος τροφής. Αφού συζητήσαμε με τα
παιδιά την ιστορία που διαβάσαμε μετά φτιάξαμε το ιστόγραμμα με αυτά που τα
παιδιά ενδιαφέρονταν να μάθουν γύρω από την υγιεινή διατροφή.
Μετά την αρχική αυτή
συζήτηση, χωρίσαμε τις τροφές σε δύο κατηγορίες, αυτές που προέρχονται από τα
ζώα (ζωικές) και αυτές που παίρνουμε από τα φυτά (φυτικές). Γρήγορα όμως
περάσαμε και στο διαχωρισμό των τροφών σε υγιεινές και ανθυγιεινές, διαχωρισμός
που ήταν και ο στόχος μας.
Τα παιδιά ήξεραν ποιες τροφές ανήκουν σε κάθε κατηγορία και δεν
ήταν δύσκολο να κάνουν το διαχωρισμό. Το δύσκολο ήταν να αλλάξουν τις τροφικές
τους συνήθειες.
Με ένα πείραμα προσπαθήσαμε να δείξουμε στα παιδιά ότι η ζάχαρη όταν είναι σε μικρή ποσότητα διαλύεται εύκολα στο στομάχι μας όμως όταν είναι πολλή δεν διαλύεται και ο οργανισμός μας δυσκολεύεται να τη χωνέψει. Ρίξαμε λοιπόν ζάχαρη σε δύο ποτήρια νερό, ένα κουταλάκι στο ένα και τρία στο άλλο και είδαμε τη διαφορά.
Ταυτόχρονα, βέβαια, με το στόχο να μάθουν
τα παιδιά τις υγιεινές και βλαβερές τροφές, θεωρήθηκε σημαντικό να καταλάβουν
τα παιδιά ότι όταν διαλέγουμε τι θα φάμε θα πρέπει να έχουμε στο νου ότι
σημαντικό ρόλο παίζει η ποικιλία. Και μέσα από το βιβλίο με την Κολοτούμπα,
μάθαμε ότι τα τρόφιμα ανήκουν σε 5 κατηγορίες από τις οποίες πρέπει καθημερινά
να διαλέγουμε το τι θα φάμε. Οι κατηγορίες αυτές, για να είναι πιο κατανοητές
από τα παιδιά, απεικονίστηκαν σαν σπιτάκια που φιλοξενούν τις τροφές.
Μιλήσαμε βέβαια και για τη σημασία του φαγητού στη ζωή μας και φυσικά για τις σημαντικές βιταμίνες των τροφών. Προσπαθήσαμε να κατανοήσουμε σε τι μας κάνει καλό η κάθε βιταμίνη αλλά και σε ποιες τροφές κρύβονται.
Μάθαμε κι ένα πιηματάκι:
Πως όμως τα παιδιά θα
καταλάβαιναν καλύτερα την ανάγκη να επιλέγουμε υγιεινές τροφές αν δεν τους δώσουμε
και το παράδειγμα μέσα στην τάξη. Γι αυτό ζητήθηκε από τα παιδιά να φέρουν
φρούτα και φτιάξαμε ένα φρουτοχυμό γεμάτο βιταμίνες.
Δεν είμαστε σίγουροι ότι άρεσε σε όλους αλλά
τουλάχιστον μπήκαν στη διαδικασία να δοκιμάσουν…..
Αντίστοιχα στο ολοήμερο τμήμα τα παιδιά ανταποκρίθηκαν εξίσου στο κάλεσμα (και ευχαριστούμε πολύ τις μανούλες γι΄αυτό) και έφεραν πολλά φρούτα και λαχανικά στο σχολείο για να φτιάξουμε το φρουτοφραπέ μας αλλά και σαλάτες για το μεσημεριανό μας φαγητό.
Φτιάξαμε και ψωμί με βούτυρο και μέλι για να μοιραστούμε ένα υγιεινό γλυκό πρωινό...
Το επόμενο βήμα ήταν να καταλάβουν τα
παιδιά πόσο συχνά πρέπει να επιλέγονται συγκεκριμένες τροφές.Για το σκοπό αυτό
μιλήσαμε για την πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής την οποία και κατασκευάσαμε όλοι μαζι στην τάξη
και στη συνέχεια τα παιδιά κλήθηκαν να
τη συμπληρώσουν σε ατομική εργασία.
Παίξαμε κι ένα παιχνίδι ερωτήσεων στο οποίο χωριστήκαμε σε δύο ομάδες και απαντούσαμε σε ερωτήσεις σχετικές με την υγιεινή διατροφή για να δούμε ποιος θυμάται τα πιο πολλά από αυτά που είπαμε. Καταγράφαμε και το σκορ για να δούμε ποια ομάδα θα κέρδιζε.
Από την αρχή που ξεκινήσαμε
να συζητάμε το θέμα και την ανάγκη για ποικιλία στην τροφή μας, αποφασίσαμε με
τα παιδιά να καταγράφουμε για μια εβδομάδα το πρωινό που έφερνε ο καθένας και
στο τέλος να αναδείξουμε τον βασιλιά ή τη βασίλισσα του πρωινού. Στην προσπάθειά
μας αυτή φυσικά έπρεπε να βοηθήσουν και οι γονείς ώστε το παιδί κάθε μέρα να
φέρνει ένα διαφορετικό δεκατιανό. Τα περισσότερα παιδιά τα κατάφεραν να έχουν
ποικιλία στο πρωινό τους αλλά και οι επιλογές τους να είναι λίγο εως πολύ
υγιεινές.
Πάνω στον τομέα της γλώσσας
δουλέψαμε και με παροιμίες σχετικές με το θέμα, με στιχάκια που αφορούν τις
τροφές αλλά και με τραγούδια που αναφέρονται στο θέμα αυτό. Ένα από αυτά ήταν ο πρίγκιπας Λεμόνης και η όμορφη Κρεμμύδω, παραμύθι που διαβάσαμε αλλά και τραγουδάκι που διασκεδάζαμε πολύ να τραγουδάμε. Το τραγούδι όμως που απολαύσαμε περισσότερο απ' όλα ήταν "ο μάγειρας" που έχει καταπληκτικό στίχο και επίκαιρο σε σχέση με τα μικρά προσφυγόπουλα...
Για να μπορέσουν όμως τα
παιδιά να ασχοληθούν και σε καθημερινή βάση με το θέμα της σωστής επιλογής των
τροφών αποφάσισε το ολοήμερο τμήμα να φτιάξει ένα μαγαζάκι στο οποίο θα
πωλούνται μόνο υγιεινές τροφές. Τα παιδιά συγκέντρωσαν άδειες συσκευασίες τροφίμων και έτσι
εξοπλίστηκε σιγά σιγά το μαγαζί.
Στη συνέχεια, μέσα από κάποιες δραστηριότητες μαθηματικών ταξινομήσαμε όσπρια και δημητριακά σε κουτάκια και αμέσως μετά διαχωρίσαμε τις κατηγορίες τροφίμων (γαλακτοκομικά, όσπρια, δημητριακά, χυμοί κτλ.) για να τις τοποθετήσουμε στα ράφια με τα ανάλογα ταμπελάκια.
Προσθέσαμε και ένα πάγκο για την ταμειακή μας μηχανή με τα χαρτονομίσαματά μας και για τη ζυγαριά μας, τακτοποιήσαμε τα προϊόντα στα ράφια, φέραμε και ένα καλαθάκι για τα ψώνια και ήρθε η ώρα των εγκαινίων! Φτιάξαμε καταρχήν,
μια πρόσκληση για να καλέσουμε στα εγκαίνια τα παιδιά του κλασικού τμήματος
και τους τη μοιράσαμε.
Στη συνέχεια έπρεπε να προετοιμαστεί ο μπουφές με τι άλλο; με υγιεινές λιχουδιές! Τα παιδιά έφτιαξαν τυροπιτάκια,
κουταλίτσες με σοκολάτα υγείας,
και πολύχρωμα φρουτοσουβλάκια!
Έτοιμος ο μπουφές!
Την ημέρα των εγκαινίων, τα
παιδιά του κλασικού έφτιαξαν μια γλάστρα ως είθισται σε τέτοιες περιπτώσεις
και την πρόσφεραν στους
ιδιοκτήτες του μαγαζιού. Αφού συζητήσαμε με τα παιδιά το τι σημαίνει εγκαίνια
και το πώς θα λειτουργεί το μαγαζί, κόψαμε την κορδέλα
και το μαγαζί άνοιξε…
Μετά από τα εγκαίνια όλα τα παιδιά κεράστηκαν από το μπουφέ.
Αυτό ήταν και το καλύτερο κλείσιμο του
θέματος της διατροφής ελπίζοντας ότι τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με νέες
διατροφικές συνήθειες τις οποίες σιγά σιγά θα βάλουν και στην καθημερινότητά
τους.