Τρίτη 19 Απριλίου 2016

Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΟΙ ΜΟΥΣΙΚΟΙ

    Η σημασία της μουσικής στην εκπαίδευση του παιδιού είναι μεγάλη. Όλοι ξέρουμε πόσο άμεσα επενεργεί η μουσική στο συναισθηματικό κόσμο του ανθρώπου, ιδιαίτερα όταν ο κόσμος αυτός είναι ο εύπλαστος και ευαίσθητος συναισθηματικός κόσμος του παιδιού.
    Στη μουσική εκπαίδευση του παιδιού κύριος σκοπός μας δεν πρέπει να είναι τόσο να κάνουμε τα παιδιά μουσικούς, όσο να τα διαπλάσουμε σαν άτομα με την ευεργετική επίδραση της μουσικής.
    Στόχος μας είναι η ευχαρίστηση που παίρνουν από τη μουσική, η ευαισθησία που αναπτύσσεται σε αυτά μέσω αυτής και η πειθαρχία που αποκτούν από τη συμμετοχή τους στις μουσικές δραστηριότητες.
    Έχοντας αυτά υπόψη, αποφασίσαμε να εντάξουμε στον ετήσιο προγραμματισμό μας την ενασχόληση με το θέμα της μουσικής ελπίζοντας πως μερικά από τα παιδιά θα αγαπήσουν τη μουσική και θα θελήσουν αργότερα να ασχοληθούν βαθύτερα μαζί της.
    Ξεκινώντας το θέμα μας φτιάξαμε το γνωστό ιστόγραμμα με το τι θέλουμε να μάθουμε πάνω στο θέμα αυτό. 


    Πριν ξεκινήσουμε την οποιαδήποτε δραστηριότητα που αφορούσε τη μουσική κρίθηκε απαραίτητο να ορίσουμε τι σημαίνει ήχος αλλά και να διαχωρίσουμε στο μυαλό των παιδιών τους φυσικούς από τους τεχνητούς ήχους. Ανοίξαμε το παράθυρο, ακούσαμε τα πουλιά, τον κόκορα, ένα αυτοκίνητο που περνούσε, τα παιδιά του δημοτικού που έκαναν γυμναστική...Με τη βοήθεια των μουσικών ασκήσεων της Καψάσκη τα παιδιά κλήθηκαν να αναγνωρίσουν από πού προέρχεται ο κάθε θόρυβος και αντίστοιχα ποιο ζωάκι ακούνε αναγνωρίζοντας τη φωνή του. 


   Κατόπιν, αναφερθήκαμε στα διάφορα είδη της μουσικής και συζητήσαμε με τα παιδιά πότε και σε ποιο περιβάλλον ακούμε το κάθε είδος από αυτά. Στο τέλος της συζήτησης αυτής αποφασίσαμε κάθε μέρα, κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δραστηριοτήτων, να ακούμε ένα διαφορετικό είδος μουσικής 


Αποφασίσαμε να ακολουθήσουμε μία σειρά μαθημάτων μουσικής από τη σελίδα http://www.elniplex.com/%CF%8E%CF%81%CE%B1-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CE%BC%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%BF%CE%BB%CE%B1-%CF%84%CE%B1-%CE%BC%CE%B1%CE%B8%CE%AE%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%80%CF%81%CE%BF και έτσι μάθαμε για την κυρία Μουσική της οποίας οι γονείς είναι ο Κύριος ρυθμός και η Κυρία μελωδία ενώ τα παιδιά της είναι οι 7 νότες! Ακούσαμε κομμάτια με γρήγορο και αργό ρυθμό και παίξαμε με τα κρουστά μουσικά όργανα τραγουδάκια στο ρυθμό. Μάθαμε τις νότες, μάθαμε να τις τραγουδάμε και κάναμε πολλά παιχνίδια από το παρακάτω βιβλίο.



Γνωρίσαμε και το σπίτι της μουσικής, το πεντάγραμμο και προσπαθήσαμε να το φτιάξουμε όλοι μαζί και να το στολίσουμε πάνω από την καινούρια μας γωνιά!



    Μέσα στα πλαίσια  της ενασχόλησής μας με το θέμα της μουσικής, είχαμε τη χαρά να συνεργαστούμε και με ανθρώπους που ασχολούνται επαγγελματικά ή ερασιτεχνικά με αυτήν. Έτσι, ήρθε ένας συνάδελφος δάσκαλος που ασχολείται με την κιθάρα, έδειξε στα παιδιά πως παίζεται το όργανο αυτό και τραγούδησε μαζί τους. 


    Τόση εντύπωση έκανε στα παιδιά ο κιθαρίστας που μάθαμε και το αντίστοιχο τραγούδι με τον τίτλο «Ο Κιθαρίστας» 

                                           

    Εκτός όμως από τον κιθαρίστα μας επισκέφτηκε και μια σαξοφωνίστα. Ήταν μια μητέρα ενός παιδιού από το σχολείο μας η οποία είχε την ευγενή καλοσύνη να μας επισκεφτεί και να μας παίξει κάποια κομμάτια στο σαξόφωνο αλλά και να συζητήσει με τα παιδιά για το όργανο αυτό.


Στο τέλος, με τη βοήθειά της, έπαιξε και ο μικρός μαθητής μας ένα κομμάτι στο μεταλλόφωνο.



    Από την αρχή που ξεκίνησε η ενασχόληση με το θέμα, τα παιδιά έφεραν στο σχολείο ο, τι οργανάκι είχαν και κάθε μέρα δεν παρέλειπαν να τραγουδάνε και να συνοδεύουν τα τραγούδια τους με αυτά.



Κάναμε λοιπόν κι εμείς πολλές ασκήσεις ρυθμού πρώτα με παλαμάκια και στη συνέχεια με τα κρουστά μουσικά όργανα.
    Παίρνοντας σαν αφορμή αυτό, μιλήσαμε στα παιδιά για τα όργανα και τα χωρίσαμε σε κατηγορίες ανάλογα με τον τρόπο που βγάζουν τον ήχο (πνευστά, κρουστά και έγχορδα).


  Επιπλέον, πάλι με τη βοήθεια των μουσικών ασκήσεων της Καψάσκη ακούσαμε και κατόπιν τα παιδιά αναγνώρισαν από τον ήχο διάφορα όργανα της ορχήστρας. Και δεν θα γινόταν να μην ακούσουμε και το μουσικό παραμύθι « Ο Πέτρος και ο Λύκος». Aλλά και ένα βιβλίο με τους ήχους κάποιων οργάνων σε ένα τσίρκο!



Και επειδή μας άρεσε τόσο πολύ να παίζουμε μουσική οι γονείς μας μας αγόρασαν ένα καινούριο μουσικό όργανο που ήταν πολύ εύκολο να το μάθουμε, το καζού! Έτσι θα το χρησιμοποιούμε σε πολλές ακόμη μουσικές δραστηριότητες.




    Επειδή όμως μουσική δεν είναι μόνο τα όργανα αλλά και κάποιες έννοιες που έχουν σχέση με αυτήν, δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε να αναφερθούμε και σε κάποιες από τις έννοιες αυτές όπως οι έννοιες σιγά και δυνατά (forte-piano) αλλά και τις έννοιες χαμηλά και ψηλά. Για τον τρόπο που θα τις προσεγγίζαμε βοηθηθήκαμε από τις σημειώσεις για το μάθημα της μουσικής στο ΑΠΘ  της Κυρίας Λιάτσου.
    Το θέμα της μουσικής είναι ανεξάντλητο αλλά ο χρόνος μας ήταν αρκετά περιορισμένος. Το αφήσαμε όμως να εξελιχθεί  μέσα από ακρόαση μουσικής με την ευκαιρία της αποκριάς αλλά και της 25ης Μαρτίου δύο γιορτές που συνοδεύονται από διαφορετικά είδη μουσικής, η μια λάτιν και η άλλη παραδοσιακή.
    Ίσως αυτό να ήταν και το θέμα το οποίο διασκεδάσαμε πιο πολύ. Άλλωστε ο ήχος και η παραγωγή του πάντα γοητεύουν τα παιδιά…   
      
   

    

Τετάρτη 6 Απριλίου 2016

25η ΜΑΡΤΙΟΥ

Ένα θέμα που δεν μπορεί να λείψει από τον ετήσιο προγραμματισμό, είναι το θέμα της επετείου της 25ης Μαρτίου. Η διπλή αυτή γιορτή αποτελεί την ευκαιρία να συζητήσουμε  με τα παιδιά κομμάτια της ελληνικής ιστορίας αλλά και της θρησκευτικής παράδοσης.
    Έτσι κι εμείς στο σχολείο συζητήσαμε με τα παιδιά αρχικά τι νομίζουν ότι γιορτάζουμε όταν λέμε ότι έρχεται μια εθνική γιορτή και κατόπιν αναφερθήκαμε στα πραγματικά γεγονότα. Φυσικά, συνοδέψαμε τη διήγησή μας και με εικόνες από πίνακες ζωγραφικής αλλά και τα εικονογραφημένα βιβλία με τίτλο « 25η Μαρτίου 1821»
    Με την ευκαιρία αναφοράς μας σε μια άλλη εποχή, τα παιδιά παρατήρησαν τις ενδυμασίες της εποχής αυτής και συζητήσαμε για τις παραδοσιακές ενδυμασίες και τα κομμάτια που τις αποτελούν. Δεν είναι δεδομένο ότι τα παιδιά γνωρίζουν πως λέγεται το κάθε κομμάτι και με τον τρόπο αυτό εμπλουτίζουμε το λεξιλόγιό τους. Τα παιδιά στο τέλος αυτής της συζήτησης κλήθηκαν να φτιάξουν ομοιώματα τσολιά και ελληνοπούλας από χαρτί για να στολίσουμε την τάξη.



    Ειδικά το φέσι αποφασίσαμε να αποτελέσει ξεχωριστή χειροτεχνία που θα είχε και θέση πρόσκλησης για τη γιορτή που ετοιμάσαμε. Τα παιδιά με πολλή προσοχή έκοψαν και στόλισαν τα φεσάκια τους…




    Κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δραστηριοτήτων τα παιδιά επέλεξαν να βάψουν εικόνες των ηρώων ακολουθώντας συγκεκριμένα πρότυπα.




Μάθαμε τραγούδια της 25ης Μαρτίου και επικεντρωθήκαμε στο στίχο του Θούριου, τον οποίο κάναμε και καδράκι!


Βέβαια δεν ξεχάσαμε να αναφερθούμε στη θρησκευτική γιορτή, τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου. Μιλήσαμε για την εμφάνιση του Αρχάγγελου στην Παναγία, παρατηρήσαμε εικόνες της εκκλησίας,



και πίνακες ζωγραφικής,



δραματοποιήσαμε τη σκηνή και τέλος φτιάξαμε τη δική μας εικόνα. Xρωματίσαμε με λαδοπαστέλ, βρέξαμε το χαρτί με στιγμιαίο καφέ και το σκουπίσαμε για να έχει την όψη του παλιού.




    Η γιορτή μας, για την οποία τα παιδιά προσπάθησαν πολύ,στηρίχτηκε σε θέματα από την εποχή της επανάστασης όπως ο χορός του Ζαλόγγου και οι διακεκεριμένοι ήρωες, αλλά και δραματοποίηση του τραγουδιού «Σαράντα παλικάρια» και αναπαράσταση με μορφή θεατρικού του Ευαγγελισμού της Παναγίας και της συνάντησης της Ελλάδας με την Ελευθερία και τη Δόξα.

οι Σουλιώτισσες...

Ο χορος του Ζαλόγγου...


Οι ήρωες...

Στο κλείσιμο της γιορτής σκεφτήκαμε να βάλουμε τα παιδιά που τους ειχε ανατεθεί η κατάθεση του στεφανιού στο ηρώο κατά την ημέρα της 25ης Μαρτίου να «προβάρουν» τη διαδικασία αυτή μ
ε ένα στεφάνι που έφτιαξαν στην τάξη .




Αφου λοιπόν είπαν το σχετικό ποίημα, κατέθεσαν σε ένα εικονικό ηρώο που υπήρχε στο σκηνικό το στεφάνι τους.

   
Την ημέρα της εθνικής επετείου συνηθίζεται κάποια παιδιά να καταθέτουν στεφάνι στο ηρώο και μετά όλα τα παιδιά να κάνουν παρέλαση. Λογω όμως βροχής η παρέλαση αναβλήθηκε. Όχι όμως και η κατάθεση…




    Χρονια πολλά σε όλους!