Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2013

           Η επέτειος του Πολυτεχνείου.

    Προσεγγίζουμε το θέμα, μέσα από την λογοτεχνία.
    Αποφασίσαμε να προσεγγίσουμε τις έννοιες της δημοκρατίας και της ελευθερίας με την επεξεργασία της ιστορίας<<Στο δάσος>>, της Σ. Ζαραμπούκα.
  Στόχοι μας : Να γνωρίσουν την πρόσφατη ιστορία της χώρας μας.
                       Να αντιληφθούν  την σημασία της ελεύθερης επιλογής.
                       Να αντιληφθούν την < ασχήμια> της επιβολής και της βίας.
                       Να υιοθετήσουν δημοκρατικές στάσεις στην καθημερινή τους ζωή.
                       Να αντιληφθούν την αξία της ειρήνης

                     Επεξεργασία του θέματος.

    Διαβάζουμε την ιστορία. Είναι μια ενδιαφέρουσα ιστορία με πολύ καλή εικονογράφηση. Τα παιδιά παρακολουθούν την αφήγηση με πραγματικό ενδιαφέρον.




Ανοίγει η συζήτηση και αποφασίζουμε να το παίξουμε.

Στο ολοήμερο τμήμα, το διασκευάσαμε σε έμμετρο, το επενδύσαμε με μουσική και μοιράσαμε ρόλους. Στο κλασσικό θα το προσεγγίσουμε με δραματοποίηση.Δυο διαφορετικές οπτικές και αλληλεπίδραση των δυο τμημάτων.
 
Στο Δάσος.
Διασκευή, από  το βιβλίο της Ζαραμπούκα.

ΠΡΟΣΩΠΑ:
Κουκουβάγια.
Λιοντάρια  
Ελέφαντες
Ποντικάκια
Πουλάκια
Ελαφάκια
Αρκούδα 
Βατραχάκια.

Σκηνικό δάσους. Ένα τραπέζι και μια βιβλιοθήκη από φυσικά ξύλα(κορμοί δέντρων). Μια κάλπη.

Μουσική εισαγωγή (Χορός του Νείλου, Χατζιδάκις).
Μπαίνουν τα παιδιά ζωάκια στην σειρά. Η αρκούδα και το ποντικάκι κάθονται ως εφορευτική επιτροπή. Τα υπόλοιπα ζωάκια κάθονται απέναντι ημικυκλικά για να ψηφίσουν  με την σειρά τους.

Τέλος ψηφοφορίας και……

Αρκούδα: Ανοίγει την κάλπη και δίνει τα μισά ψηφοδέλτια στο ποντικάκι. Διαβάζουν και σημειώνουν εναλλάξ.
Κουκουβάγια- κουκουβάγια, Κουκουβάγια- κουκουβάγια,
Κουκουβάγια- κουκουβάγια, Σηκώνεται η αρκούδα και ανακοινώνει.

Αρκούδα: Αγαπητοί μου φίλοι, αρχηγό μας διαλέξαμε την σοφή κουκουβάγια. Την παρακαλώ να έρθει και να αναλάβει υπηρεσία.

Κουκουβάγια:
Τιμή που με διαλέξατε,
να γίνω αρχηγός.
Το δίκαιο και το σωστό
θα έχω οδηγό, προσέχοντας
να μην συμβεί στο δάσος μας κακό!

Δίκαιοι και σεις να είσαστε
μ’ αγάπη στην καρδιά
στο δάσος μας να ζούμε
όλοι μια συντροφιά!

Λιοντάρι, σε παρακαλώ,
έλα κοντά μου, να σου πω.

Λιοντάρι:
Δεν έκανα εγώ κακό,
μόνο…πεινάω το καψερό.
Μα σαν πεινάω…γίνομαι τότε μόνο κακό.

Κουκουβάγια:
Όταν πεινάς θέλεις
να φας,
μα έχεις κι’ άλλη επιλογή:
Αντί για ζώα διάλεξε
καρπούς από την γη.

Λιοντάρι:
Το κρέας πάντα μ’ άρεσε
για τους καρπούς δεν ξέρω.
Θέλω να πω πως σίγουρα….
αυτό το καταφέρνω.
Θα τρώω τρυφερούς βλαστούς,
βολβούς και λουλουδάκια
φόβο πια να μην έχουνε
τα άλλα τα ζωάκια.

Όλα τα ζωάκια:
Καλύτεροι οι φίλοι από την μοναξιά.
Καλύτεροι οι φίλοι από την μοναξιά.
(αρκούδα,ποντικάκι και λιοντάρι αποχωρούν)

Κουκουβάγια:
(ανοίγει ένα ντοσιέ).
Ας αρχίσω την δουλειά.
Βιβλία χρειαζόμαστε
και πιο πολλά σκολειά!

(Χτυπάει η πόρτα και μπαίνουν η αρκούδα και το ποντικάκι).
Αρκούδα:
Πέρα απ’ το ποτάμι,
όχι μακριά,
θόρυβο ακούω
το βράδυ στην φωλιά.

Ποντικάκι:
Εγώ νομίζω βλέπω
τα δέντρα να κουνιούνται,
σαν τα μικρά ζωάκια
στο δάσος μας
κοιμούνται.

Κουκουβάγια;
Σαν έρθει το φεγγάρι,
θα δούμε καθαρά.
Μην πάτε μέχρι τότε
στον ποταμό κοντά!

(πριν προλάβουν να φύγουν, μπαίνουν δυο ελαφάκια)

Ελαφάκι 1ο
Άσχημα τα νέα.
Ήρθα να σου πω,
πως κυνηγοί σε λίγο
περνούν τον ποταμό.

Ελαφάκι 2ο
Με πέτρες  το γεφύρι
γρήγορα θα φτιάξουν
και με τις καραμπίνες τους
τα ζώα θα ρημάξουν.

Κουκουβάγια:
Φωνάξτε τον ελέφαντα
ας μην καθυστερεί,
λύση να βρούμε γρήγορα
το δάσος να σωθεί.
(τα ζωάκια φεύγουν να φωνάξουν τον ελέφαντα)
Μουσικό χαλί(το νησί των συναισθημάτων του Χατζιδάκι, και η κουκουβάγια βηματίζει ανήσυχη).

Ελέφαντας:
Ήρθα με τρεχάλα
μα σήκωσε το τρέξιμο
σκόνη και αντάρα.

Κουκουβάγια:
Μάζεψε τους ελέφαντες
κάντε γυμναστική
φροντίστε η προβοσκίδα σας
να γίνει δυνατή!

(έρχονται και οι άλλοι ελέφαντες).
Μουσικό χαλί,dance like an animal του Eric Herman
(οι ελέφαντες γυμνάζονται-αυτοσχεδιάζουμε).

οι ελέφαντες αποχωρούν.

Μουσικό χαλί(το νησί των συναισθημάτων του Χατζιδάκι, και η κουκουβάγια βηματίζει ανήσυχη).

Ελέφαντας:
Με πέτρες το γεφύρι
προσπάθησαν να φτιάξουν
μα με τις προβοσκίδες μας
τους κάναμε <παπί>.
Αυτοί δεν ξαναέρχονται
σ’ αυτή εδώ την γη.

Όλα τα ζωάκια:
Πάντα η συνεννόηση
νικάει την κακία.
Πάντα η συνεννόηση
νικάει την κακία.

Κουκουβάγια:
Πήγαινε να ξεκουραστείς
στου δάσους την πλατεία
και να χαρούμε όλοι μας
απ’ την επιτυχία.

Ελέφαντας:
Εγώ θα πρέπει αρχηγός
να είμαι τώρα πια.
Σήκω απ’ το γραφείο σου,
φύγε μακριά!

(Μιλάει στα ζωάκια)
Ακούστε με, με προσοχή
είναι διαταγή.
Εγώ είμαι τώρα αρχηγός
και αν κανείς σας ξεχαστεί,
τον λιώνω με το πόδι μου,
μέσα σε μια στιγμή.

Ποντικάκι 2ο
Εγώ δεν θέλω αρχηγό
που δεν έχω διαλέξει,
θα φύγω απ’ το δάσος
πριν ακόμη φέξει.

Ελαφάκι 3ο
Δεν φτάνει που δεν διάβασε
ποτέ του, μια γραμμή,
τώρα το παίζει αρχηγός
με δύναμη πολλή.

Πουλάκι
Τα πούπουλά μου μάζεψα
και φεύγω από δω.
Ποτέ έναν αμόρφωτο
δεν θάχω αρχηγό.

Λιοντάρι 2ο
Τώρα που εκτίμησα
τι είναι η φιλία,
πρέπει να φύγω από δω.
Αυτόν ποτέ για αρχηγό
δεν θα τον ανεχτώ.

(Τα ζωάκια φεύγουν).
(Οι ελέφαντες παίζουν, τεμπελιάζουν).


μουσικό χαλί <που η αγάπη κατοικεί- Λουδοβίκος των Ανωγείων)

Κουκουβάγια:
(στέκεται λίγο μακριά),και περπατάει πάνω κάτω πικραμένη. Κοντά της τα λιοντάρια.
Ξαφνικά πηγαίνει πιο κοντά και λέει:

Πάει το δάσος χάθηκε
τελειώνουν το γεφύρι.
Σε λίγο ούτε ελέφαντας
δεν πρόκειται να μείνει.

Λιοντάρι 3ο
Το αγαπώ το δάσος μας
και τούτον τον χαζό,
που με το έτσι θέλω
κάνει τον αρχηγό…..


Λιοντάρι 4ο
Τρέχουμε στους κυνηγούς
τα δόντια να τους δείξουμε
κι’ αν χρειαστεί στα πισινά,
με λύσσα θα τα μπήξουμε.
(Τα λιοντάρια φεύγουν)


Μουσικό χαλί(το νησί των συναισθημάτων του Χατζιδάκι, και η κουκουβάγια βηματίζει ανήσυχη).

Κουκουβάγια:
Πρέπει το δάσος να σωθεί,
να ζήσουμε όπως παλιά,
μ’ ειρήνη και καλή καρδιά.

Πουλάκι 2ο ( έρχεται φτερουγίζοντας με χαρά)
Τους διώξανε τους κυνηγούς,
χάλασαν το γεφύρι.
Ελάτε να γιορτάσουμε,
αρχίστε πανηγύρι.

Τα ζωάκια όλα μαζί τραγουδούν
Τον δρόμο, του Μάνου Λοϊζου- Τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο, Μπουρμπούλη-Χατζηνάσιου. 

            

     Από την ετοιμασία των σκηνικών.

Χαρτί του μέτρου τέμπερες και πινέλα.




Χρειαζόμαστε και πουλάκια πάνω στα δέντρα.
Να τα ζωγραφίσουμε και να τα κάνουμε κολλάζ, αποφάσισε μια ομάδα.











Σε τέτοιες δραστηριότητες, θαυμάζεις την συνεργασία των παιδιών.


     Κατασκευάζουμε τις μάσκες μας.

Το κάθε παιδί θα επιμεληθεί την μάσκα που απαιτεί ο ρόλος του.







  Φτιάχνουμε και ταυτότητες γιατί τα ζωάκια στο δάσος ψηφίζουν.


Και οι άνθρωποι όταν εκλέγουν τον αρχηγό τους χρειάζονται ταυτότητες.



















Είναι από την πρόβα μας.
Από την ψηφοφορία στο δάσος για την εκλογή αρχηγού.
Αποτύπωσα την σκηνή στο νου αλλά και στην ψυχή μου. Μακάρι σκέφτηκα να είχαμε τέτοια συμπεριφορά οι μεγάλοι στην ίδια κατάσταση!

   Γνωρίζουμε τα γεγονότα του Πολυτεχνείου.

Εποπτικό υλικό σχετικές εικόνες και ακούσματα από το διαδίκτυο.


  Τα παιδιά εκφράζουν τα συναισθήματά τους.










Η Μάρθα απέδωσε τον κακό αρχηγό με τεράστια χέρια και τον απλό άνθρωπο φοβισμένο.





Ο Δημήτρης προνήπιο, ζωγράφισε τους φοιτητές και το άρμα.











     Συγκρίνουμε τις καταστάσεις.

    Στοχεύουμε να οδηγηθούν τα παιδιά σε συμπεράσματα μέσα από τον παραλληλισμό των γεγονότων
Παραλληλίζουμε τους ήρωες της ιστορίας <στο δάσος>, με τους ήρωες της αληθινής ιστορίας.
Είναι κακό, πολύ κακό καταλήξαμε να μην υπάρχει δημοκρατία. Όλοι έχουν δικαίωμα να διαλέγουν τον αρχηγό τους, να έχουν κανόνες που μόνοι τους έχουν αποφασίσει.
   Μας άρεσε και κάτι ακόμη στο δάσος. Είχε λιοντάρια κι' ελέφαντες. Μα απ' όσο ξέρουμε αυτά τα ζώα έχουν άλλη πατρίδα, την ζούγκλα.
Και τι επιλογή το λιοντάρι! Πως βρέθηκαν εκεί; Μήπως συμβαίνει για κάποιο λόγο και στην κοινωνία των ανθρώπων;
  Ποιες από τις υποθέσεις των παιδιών να αναφέρω..........
  Το λιοντάρι άλλαξε τις συνήθειές του για χάριν της φιλίας και βρέθηκε εκεί όπως κι' οι ελέφαντες γιατί μπορεί στην πατρίδα τους να μην είχαν δουλειά..Μπορεί να μάλωσαν με τους γονείς τους,αλλά μπορεί να είχαν και ένα κακό αρχηγό.Μπορεί να έκαναν διακοπές, μπορεί να ήθελαν πιο πολύ οξυγόνο, μπορεί να ήταν πολύ όμορφο αυτό το δάσος............................,


    Κι επειδή τα αγγελουδάκια μας ακόμη δεν κατέκτησαν την δεξιότητα της ανάγνωσης, προσπαθώντας να δώσω το κλίμα της κουβέντας μας θα  αναφέρω, για σας τους γονείς και τους συναδέλφους, ένα ποίημα μιας λαμπρής ποιήτριας!

Στρατώ Ι. Αμπατζή.

<<εκ του συστάδην>>.    Σελίδα 35.  Εκδόσεις αιολίδα

Μονοχρωμίας ψόγος.
Η μονοχρωμία είναι αναπηρία
των αισθήσεων
και άρα αισθηματική
συναισθηματική
διανοητική.
Η αντίστοιχη θεωρία
πρόκειται για ακρωτηριασμό
της ανθρώπινης βούλησης
να αισθάνεται, να σκέπτεται και να πράττει αναλόγως.

   Εμπλουτίζουμε το λεξιλόγιό μας.

Μαθαίνουμε καινούριες λέξεις. Εστιάζουμε στη λέξη Δημοκρατία και στην αντίθετή της την Δικτατορία.

Η Ελένη προνήπιο, προσπαθεί να ταυτίσει τις λεξούλες.



















Ο Γιάννης δείχνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον σ' αυτή την δραστηριότητα.

   Παραγωγή γραπτού λόγου στην παρεούλα.

Τα παιδιά συνειδητοποιούν τα φωνήματα. Τα ονόματά μας έχουν κάποια από τα φωνήματα που ακούγονται στις καινούριες λεξούλες. Είναι και το αγαπημένο παιχνίδι της κ. Όλγας.






Δεν μας ενδιαφέρει η ορθογραφία. Στόχος η συνειδητοποίηση του φωνήματος.


Στη γωνιά της γραφής, η Σοφία και η Χρυσούλα παράγουν χωρίς πρότυπο τα δικά τους κείμενα.

 Ένα λουλούδι στη μνήμη τους!

Στο κλασσικό τμήμα δημιουργούν ένα δικό τους ποίημα. Μας το ανακοινώνουν και μεις με χαρά το απαγγέλλουμε και το ζωγραφίζουμε! Σε ατομικό φύλλο το ολοήμερο τμήμα, σε ομάδες το κλασσικό.
Μια δραστηριότητα αλληλεπίδρασης των δυο τμημάτων.


Στην μνήμη των  παιδιών του Πολυτεχνείου.
Κρατάω ένα λουλουδάκι
ένα κόκκινο γαρυφαλλάκι
το πάω στο Πολυτεχνείο
εκείνο, το μεγάλο σχολείο.
------------------------------------
Για να τιμήσω τα παιδιά
που σκοτωθήκαν μια βραδιά
για να διώξουν τη δικτατορία
και να έρθει η Δημοκρατία.
-----------------------------------------
Την πόρτα εκείνη τη βαριά
το τανκ την ρίχνει στα παιδιά
και κλαίγαν οι μανούλες τους
για τις μικρές ψυχούλες τους.






Ομαδική δουλειά.





Τα παιδιά αφήνουν λουλούδια στην μνήμη των παιδιών.





Ατομική εργασία της Μάρθας με κηρομπογιά. Έκφραση από το ποίημα.






   Είχαμε και ευκαιρίες για μαθηματικές δεξιότητες.

Χρονική διαδοχή. Τοποθετήσαμε στην  ιστορική γραμμή (timeline) τα γεγονότα του Πολυτεχνείου.
Έχουμε κάποια σκαλάκια πια.
Μια και μένουμε κοντά στην αρχαία πόλη των Φιλίππων, ξέρουμε πως ο Μ. Αλέξανδρος γεννήθηκε πολύ πολύ παλιά, πριν γεννηθεί ο Χριστός, Π.Χ.Έχουμε αναφερθεί πολλές φορές στην παρεούλα.
Η θεία Γέννηση είναι το μέσον της γραμμής μας......Έτσι αποφάσισαν να μετράνε τα χρόνια οι επιστήμονες.
Μ.Χ. ,βάλαμε την ιστορία για την 28η Οκτωβρίου και τώρα συμπληρώνουμε και την ιστορία του Πολυτεχνείου.
Στο τέλος της γραμμής μας, το σήμερα είμαστε στο νηπιαγωγείο.



Η Ιουλία ζητά πληροφορίες από την Μαριατίνα, προκειμένου να είναι βέβαιη για την τοποθέτηση του ιστορικού γεγονότος.



Καταμετρήσαμε τα ζωάκια και  τα αντιστοιχίσαμε με τις μάσκες  και τις ταυτότητες που χρειαζόμαστε.
Πόσες ακόμη χρειαζόμαστε; Πόσες φτιάξαμε; Τώρα είναι αρκετές; Έχει ο καθένας την μάσκα του;


    Ένα άρμα διαφορετικό.

Να αποφορτίσουμε το κατά δύναμιν τα παιδιά. Είπαμε από το κουτί με τα <άχρηστα>, να βρουν αντικείμενα να φτιάξουν ένα άρμα διαφορετικό. Θέλεις η διακειμενικότητα, θέλεις  η αγαθότητα των παιδιών, καταλήξαμε, πως τούτο το άρμα θα ρίχνει μόνο λουλούδια.


Αυγοθήκη και ρολά.






Μίξη τέμπερας(πράσινο και κόκκινο).




Μια ζωγραφική απόδοση του άρματος, από προνήπιο.




Είθε να υπήρχαν μόνο τέτοια κανόνια!











  Ένα βραχιολάκι που στέλνει μήνυμα!



Με το περιστέρι στέλνουν το μήνυμά τους τα παιδιά του κλασικού τμήματος.
.


   
Το σήμα της ειρήνης τα παιδιά του ολοήμερου.

       


      

Τρίτη 5 Νοεμβρίου 2013



           Γραμμές και Σχήματα.

Οι λόγοι που μας οδηγούν στην επιλογή αυτού του θέματος:

    Ο κόσμος που μας περιβάλλει είναι μορφές και σχήματα. Η αναγνώριση των σχημάτων είναι μια θεμελιώδης μαθηματική δεξιότητα για τα παιδιά. Το να αντιλαμβάνονται τα σχήματα, τα κάνει ικανά να καταλαβαίνουν καλύτερα τον γύρω τους κόσμο, τις σχέσεις των αντικειμένων μεταξύ τους αλλά και να αντιλαμβάνονται  ή να δημιουργούν τα ίδια τέχνη.

   Οι στόχοι μας: 1.Να βρούμε τρόπους που ένα παιδί προσεγγίζει την γνώση των σχημάτων στη ζωή του. 2.Να μάθουν τα παιδιά τα βασικά σχήματα. 3. Να αναγνωρίζουν που βρίσκονται στον γύρω τους κόσμο.4.Να δημιουργούν αυθεντικές δημιουργίες, χρησιμοποιώντας σχήματα.

                                         Επεξεργασία του θέματος.

   Η ιστορία της κουκκίδας.

    Πως να ξεκινήσει κανείς τα σχήματα, αν δεν αναφερθεί στο σημείο και τις γραμμές.
Από την τσέπη του Μπιλολού μας, σήμερα, βγήκε ένα καρτελάκι με μια κουκκίδα. Τίποτε σπουδαίο, δεν μας έδωσε ο Μπιλολού, είπαν τα παιδιά. Μια χαζομάρα, είπε ο Νέρων.
Οι παροτρύνσεις μας όμως τα ώθησαν σε υποθέσεις και τις καταγράψαμε. Μα γιατί θέλει  να ασχοληθούμε ο Μπιλολού με μια κουκκίδα;
Σας παρουσιάζουμε τις απόψεις τους και την έκφραση τους μετά από την κουβέντα για την κουκκίδα.
Μάθαμε και μια πολύ σημαντική λέξη: Σημείο, έτσι θα την λέμε την κουκκίδα στα μαθηματικά, και για να ακριβολογούμε στην γεωμετρία!


















Δουλειές των παιδιών όσον αφορά τις ερμηνείες του σημείου.



Η Μιχαέλλα βάζει το σημείο ως όριο.Όποιος περάσει πέρα από το σημείο αυτό δεν θα συμμετέχει στο παιχνίδι.




 



























    Καινούρια λέξη για τα παιδιά η γεωμετρία και έπρεπε να μάθουμε τι σημαίνει.
Βγήκαμε από την αίθουσα και περπατήσαμε στην ανηφόρα . Ψηλά το νηπιαγωγείο μας στο χωριό και όσο ψηλότερα ανεβαίναμε τόσο πιο περίοπτη η θέα.
Αφήσαμε τα παιδιά να  απολαύσουν την θέα του κάμπου των φιλίππων, και του βουνού που υψώνεται πάνω απ' την γειτονιά μας.
Την απολαύσαμε και μεις. Ο Κάμπος χωρισμένος σε πολλά κομμάτια.Τα χώρισαν οι καλλιεργητές. Τα μέτρησαν και ο καθένας έχει το δικό του. Άλλα μεγάλα, άλλα πιο μικρά. Όλα είναι όμορφα και έχουν διαφορετικό σχήμα, κάποια παρατήρησαν.
   Αυτή είναι η γεωμετρία, τους είπαμε. Έτσι χρειάστηκε να μετρούν τα κτήματά τους τα πολύ παλιά χρόνια οι Αιγύπτιοι, γιατί ήταν κοντά σ' ένα πολύ μεγάλο ποτάμι που πάντα τα πλημμύριζε και δεν έβρισκαν ποιο ήταν μετά την πλημμύρα το δικό τους χωράφι
Είδαμε και στο YouTube την χώρα μας σε αεροφωτογραφίες. Η δραστηριότητα έβαλε αφορμήσεις για ενεργητική μάθηση.Ζωγράφιζαν και κατασκεύαζαν επηρεασμένα από τα οπτικά ερεθίσματα.
   Η κουβέντα συνεχίστηκε και μεταξύ τους. Η Χρύσα, ταξίδεψε με αεροπλάνο. Τους μίλησε για τα σχέδια που είχαν όλα, όταν τα έβλεπε από ψηλά. Χαρήκαμε γι' αυτή την αλληλεπίδραση των παιδιών.


     Η ιστορία με τις δυο κουκκίδες.

       Την άλλη μέρα ο Μπιλολού μας έδωσε ένα καρτελάκι με δυο κουκκίδες, δυο σημεία δηλαδή και ζητούμε απ' τα παιδιά να βρουν μια σχέση.
Μας λένε να περπατήσουμε από το ένα σημείο μέχρι το άλλο.
Μας λένε να πηδήξουμε από το ένα σημείο μέχρι το άλλο.
Μας λένε να ζωγραφίσουμε λουλούδια από το ένα σημείο μέχρι το άλλο............ Αναπαραστήσαμε τις υποθέσεις των παιδιών και κάπως έτσι προσεγγίσαμε την έννοια της γραμμής.

Περπατούμε από το ένα σημείο μέχρι το άλλο. Πηδάμε από το ένα σημείο μέχρι το άλλο και ανακαλύπτουμε την
* καμπύλη.






















Ένα λαγουδάκι κάνει πολλά πηδηματάκια.





Όπως περπάτησαν όλα τα παιδιά, από το ένα σημείο στο άλλο.





Με την γραμμή κάποια παιδιά ανακαλύπτουν την συμμετρία.



Εντυπωσιάζουν οι νέες γνώσεις  για τα σημεία και τις γραμμέςκαι έχουμε δημιουργίες με γραμμές και σημεία.

  Τα παιδιά< γεωμετρούν>.

   Στην γεωμετρία χρησιμοποιούμε κάποια όργανα. Τα παιδιά γνωρίζουν τον χάρακα. Μοιράζουμε στα παιδιά χάρακες(φτιάξαμε αρκετούς με σκληρό χαρτόνι), ένα φύλλο Α4 και τους ζητάμε να χωρίσουν <το χωράφι τους>  σε όσα κομμάτια θέλουν.Είναι το παιχνίδι των γραμμών.
Πανόραμα σχημάτων και χρωμάτων!



Μήπως υπάρχει κλίση, στους γεωμέτρες;







  Οι επιστήμονες, οι μαθηματικοί, έδωσαν σ' όλα τα σχήματα ένα όνομα.

Ας τα γνωρίσουμε και μεις.

Α. Παρουσιάζουμε στα παιδιά σχήματα.(εικόνες,βιβλία με σχήματα, έργα τέχνης με σχήματα).
Β.Τα ενθαρρύνουμε να σκεφτούν πως όλα τα πράγματα έχουν σχήματα.
Γ.Αφήνουμε τα παιδιά να εκφραστούν με σχήματα.(Να φτιάξουν όσα σχήματα θέλουν, να ταυτίσουν σχήματα, Να πλάσουν σχήματα. Να κάνουν κολλάζ χρησιμοποιώντας σχήματα. Να φτιάξουν με την στάση του ή των σωμάτων τους ένα σχήμα.

Τα παιδιά δημιουργούν τις δικές τους συνθέσεις με σχήματα.










Ο Κώστας με τον Νέρωνα έχουν ομαδοποιήσει σχήματα ως προς το χρώμα.


























Τα παιδιά φτιάχνουν σχήματα με το σώμα τους.



Μαθηματική δεξιότητα.

Παρατηρούμε τα βασικά σχήματα και δημιουργούμε  με τα παιδιά πίνακα, με τα στοιχεία που κρίνουμε απαραίτητοτο να γνωρίζουν, για το κάθε σχήμα.



α/α

Σχήμα
Πλευρές
Γωνιές
Χρειάζεται να ξέρω.

1.


Τρίγωνο
3
3
Μια φέτα του τοστ, χωρίζεται σε δυο τρίγωνα...., μια σκεπή,....


2.

Τετράγωνο
4
4
Όλες οι πλευρές έχουν το ίδιο μήκος.
Όλες οι γωνίες ίσες. Μοιάζει με μια φέτα του τοστ.

3.


Κύκλος


Μοιάζει με το στεφάνι που κάνουμε γυμναστική. Μοιάζει με τον ήλιο.

4.


Οβάλ


Μοιάζει με κύκλο που τον ζουλίσαμε.
Μοιάζει μ’ αυγό.

5.


Παραλληλόγραμμο
4
4
Οι πλευρές ανά δυο ίσες.
Μοιάζει με τα τραπέζια που έχουμε στο νηπ/γείο.


6.

Ρόμβος
4
4
Όλες οι πλευρές το ίδιο μήκος.
Σαν δυο ίδια τρίγωνα κολλημένα ανάποδα.


7.

Πεντάγωνο
5
5



8.


Εξάγωνο
6

6
Μοιάζει με τις κερήθρες.


9.

Οκτάγωνο
8
8
Οι περισσότερες ομπρέλες.

10.


Τραπέζιο
4
4
Οι δυο πλευρές είναι παράλληλες, αλλά δεν είναι το ίδιο μακριές.
Σαν το καραβάκι χωρίς πανί!


Ένας μαθηματικός στο νηπιαγωγείο.

   Περιμένοντας τον κ. Γερμανίδη τα παιδιά διατύπωσαν αυτά που ήθελαν να μάθουν.Εμείς καταγράψαμε τις ερωτήσεις τους.
.Να μας πει τι δουλειά ακριβώς είναι να είσαι μαθηματικός.
.Να μας πει πως μπορεί κανένας να μετρήσει πόσο μεγάλη είναι η γη.
.Να μας πει πως μετράει κανείς ένα ψηλό βουνό.
.Να μας πει πως μετράνε τα χωράφια που είναι μεγάλα.
.Να μας πει πως γίνεται να μετρήσεις όλους τους ανθρώπους της γης, αφού είναι πάρα πολλοί.


Ο κ. Γερμανίδης, μας λέει πως η γεωμετρία έχει να κάνει με γραμμές και ζητά απ' τα παιδιά να ανακαλύψουν τις γραμμές στο καρεκλάκι.
Άλλες είναι οριζόντιες και άλλες κάθετες.
Με τις επισημάνσεις του τα παιδιά ανακαλύπτουν γραμμές και σχήματα στο χώρο.






Σ' ευχαριστούμε κ. Γερμανίδη για την παρουσία σου και για τις απαντήσεις στις ερωτήσεις μας.




   Ένα  SUDOKU.

     Να δυναμώνουμε κυρίως το μυαλό, βρίσκοντας λύση σε προβλήματα μας είχε συμβουλέψει, ο επιστήμονας.  Χρησιμοποιώντας  τρίγωνα σε τέσσερα χρώματα, φτιάξαμε το δικό μας sudoku.
Δυο καινούριες λέξεις που οφείλαμε να εξηγήσουμε πριν λύσουμε το sudoku.
Οριζόντια σειρά- κάθετη σειρά. Θυμηθήκαμε τις οριζόντιες και κάθετες γραμμές στο καρεκλάκι που μας έδειξε ο κ. Γερμανίδης.

Τα παιδιά λύνουν το sudoku,  με ιδιαίτερο ενδιαφέρον.




Πίνακας διπλής εισόδου με σχήματα.




Τα παιδιά πρέπει να εκτιμήσουν δυο παραμέτρους: χρώμα-σχήμα.











Ο Γιώργος προ νήπιο, με ιδιαίτερη ευκολία τα κατάφερε!

  Να γνωρίσουμε καλύτερα και τις καινούριες λέξεις.

Τα παιδιά παίζουν με τους καινούργιους πίνακες αναφοράς.

Η Ελένη προ νήπιο χαίρεται τον καινούριο πίνακα.

Ο Δημήτρης ψάχνει να ταυτίσει τις λέξεις.

  Ένα γράφημα για τα σχήματα.

Δείχνουμε στα παιδιά γραφήματα, από εφημερίδες.(κυρίως δημοσκοπήσεων).
Τα πιο πολλά τα δείχνει η πιο ψηλή στήλη. Έχουν και διαφορετικό χρώμα οι στήλες. Έτσι τα θυμάται κανείς πιο εύκολα.

Δείχνουμε την εικόνα με τα σχήματα και με το γράφημα θα δείξουμε ποια είναι τα περισσότερα.

Τώρα που μάθαμε τι σημαίνει οριζόντια και τι κάθετα, ας εμπεδώσουμε την γνώση.






  Ένας διασκεδαστικός τρόπος να φτιάχνουμε όμορφους κύκλους.

  Ένα ξυλάκι,(αν έχετε  μπετόν, κιμωλία) ένα σχοινάκι και δυο παιδιά. Το ένα παιδί σταθερό στο σημείο που πατά το σχοινί, ,ώστε να μένει πάντα τεντωμένο. Το άλλο παιδί γυρίζει γύρω του χαράσσοντας με το ξυλάκι το χώμα.Στη δική μας περίπτωση με κιμωλία στο μπετόν.

Η Σοφία με την Βασιλική χαράσσουν κύκλο με κιμωλία.

Δραστηριότητα εμπέδωσης.

Δίνουμε στα παιδιά γραμμές.(λεπτές λουρίδες χαρτιού).Τις έχουμε ομαδοποιημένες έτσι, ώστε η κάθε ομάδα γραμμών να αποδίδει ένα σχήμα. Ζητάμε από τα παιδιά να επιλέξουν τις γραμμές που μπορούν να φτιάξουν ένα παραλληλόγραμμο, τις γραμμές που φτιάχνουν τρίγωνο, τις γραμμές που φτιάχνουν ρόμβο ή τετράγωνο κ.τ.λ., να  αιτιολογήσουν την επιλογή τους και να το κατασκευάσουν.


πρέπει να επιλέξει την ομάδα των γραμμών που χρειάζεται για να φτιάξει το σχήμα που του ζητάμε.




























Μας ικανοποιεί το αποτέλεσμα!













Τα δικά μας έργα τέχνης.


Από διαφορετικό έργο επηρεάστηκε το συγκεκριμένο έργο.













Στη τέχνη με τα σχήματα, δεν στέκονται όλα ίσια, είπε ο Νικόλας.


Ένα κουίζ για τους γονείς: Ποιος ζωγράφος επηρέασε τα έργα των παιδιών;


   Να φάμε σχήματα; Ελάτε στο τραπέζι μας!

   Εμπλοκή των γονέων στη μαθησιακή διαδικασία. Με την βοήθειά τους ετοιμάζουμε ένα δεκατιανό γεμάτο σχήματα!

Αυτό δεν το τρως, κ. Γαλήνη. Λαμπρή η συμμετοχή σου!
















Σας ευχαριστούμε για την όμορφη συμμετοχή. 



    Αγαπητοί γονείς,κάθε συμμετοχή σας, δίνει χαρά στα παιδιά και δύναμη σε μας. Σας ευχαριστούμε και πάλι.

Αξιολόγηση.

Η ώρα των ομάδων μας.
Δίνουμε υλικά, ορίζουμε τον χρόνο που έχουν για να τελειώσει η εργασία τους, φορούν τα καρτελάκια τους και στρώνονται στη δουλειά.  Από τις εργασίες θα αντιληφθούμε πόσο  προσεγγίσαμε τους στόχους μας.

Είναι τα μπλε κύματα. Χρειάστηκε να μεγαλώσουν την επιφάνεια(Α3), για να αποτυπώσουν τις κατακτήσεις του θέματος.


Είναι τα κόκκινα κερασάκια. Η ομάδα τους έχει τα περισσότερα προνήπια. Είναι καταπληκτικό να βλέπεις τα παιδιά να συνεργάζονται για να πετύχουν τον στόχο!


Είναι τα κίτρινα βατραχάκια. Έχουν αντιληφθεί την σημασία της επιμέλειας στην παρουσίαση μιας εργασίας.


Μετά την παρουσίαση και την συζήτηση τα παιδιά δίνουν το κάτι παραπάνω στα μπλε κυματάκια.

Εμείς νομίζουμε πως πετύχαμε τους στόχους που θέσαμε και τα παιδιά κέρδισαν σε γνωστικό, συναισθηματικό, κινητικό και αντιληπτικό επίπεδο.