Τετάρτη 6 Απριλίου 2016

25η ΜΑΡΤΙΟΥ

Ένα θέμα που δεν μπορεί να λείψει από τον ετήσιο προγραμματισμό, είναι το θέμα της επετείου της 25ης Μαρτίου. Η διπλή αυτή γιορτή αποτελεί την ευκαιρία να συζητήσουμε  με τα παιδιά κομμάτια της ελληνικής ιστορίας αλλά και της θρησκευτικής παράδοσης.
    Έτσι κι εμείς στο σχολείο συζητήσαμε με τα παιδιά αρχικά τι νομίζουν ότι γιορτάζουμε όταν λέμε ότι έρχεται μια εθνική γιορτή και κατόπιν αναφερθήκαμε στα πραγματικά γεγονότα. Φυσικά, συνοδέψαμε τη διήγησή μας και με εικόνες από πίνακες ζωγραφικής αλλά και τα εικονογραφημένα βιβλία με τίτλο « 25η Μαρτίου 1821»
    Με την ευκαιρία αναφοράς μας σε μια άλλη εποχή, τα παιδιά παρατήρησαν τις ενδυμασίες της εποχής αυτής και συζητήσαμε για τις παραδοσιακές ενδυμασίες και τα κομμάτια που τις αποτελούν. Δεν είναι δεδομένο ότι τα παιδιά γνωρίζουν πως λέγεται το κάθε κομμάτι και με τον τρόπο αυτό εμπλουτίζουμε το λεξιλόγιό τους. Τα παιδιά στο τέλος αυτής της συζήτησης κλήθηκαν να φτιάξουν ομοιώματα τσολιά και ελληνοπούλας από χαρτί για να στολίσουμε την τάξη.



    Ειδικά το φέσι αποφασίσαμε να αποτελέσει ξεχωριστή χειροτεχνία που θα είχε και θέση πρόσκλησης για τη γιορτή που ετοιμάσαμε. Τα παιδιά με πολλή προσοχή έκοψαν και στόλισαν τα φεσάκια τους…




    Κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δραστηριοτήτων τα παιδιά επέλεξαν να βάψουν εικόνες των ηρώων ακολουθώντας συγκεκριμένα πρότυπα.




Μάθαμε τραγούδια της 25ης Μαρτίου και επικεντρωθήκαμε στο στίχο του Θούριου, τον οποίο κάναμε και καδράκι!


Βέβαια δεν ξεχάσαμε να αναφερθούμε στη θρησκευτική γιορτή, τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου. Μιλήσαμε για την εμφάνιση του Αρχάγγελου στην Παναγία, παρατηρήσαμε εικόνες της εκκλησίας,



και πίνακες ζωγραφικής,



δραματοποιήσαμε τη σκηνή και τέλος φτιάξαμε τη δική μας εικόνα. Xρωματίσαμε με λαδοπαστέλ, βρέξαμε το χαρτί με στιγμιαίο καφέ και το σκουπίσαμε για να έχει την όψη του παλιού.




    Η γιορτή μας, για την οποία τα παιδιά προσπάθησαν πολύ,στηρίχτηκε σε θέματα από την εποχή της επανάστασης όπως ο χορός του Ζαλόγγου και οι διακεκεριμένοι ήρωες, αλλά και δραματοποίηση του τραγουδιού «Σαράντα παλικάρια» και αναπαράσταση με μορφή θεατρικού του Ευαγγελισμού της Παναγίας και της συνάντησης της Ελλάδας με την Ελευθερία και τη Δόξα.

οι Σουλιώτισσες...

Ο χορος του Ζαλόγγου...


Οι ήρωες...

Στο κλείσιμο της γιορτής σκεφτήκαμε να βάλουμε τα παιδιά που τους ειχε ανατεθεί η κατάθεση του στεφανιού στο ηρώο κατά την ημέρα της 25ης Μαρτίου να «προβάρουν» τη διαδικασία αυτή μ
ε ένα στεφάνι που έφτιαξαν στην τάξη .




Αφου λοιπόν είπαν το σχετικό ποίημα, κατέθεσαν σε ένα εικονικό ηρώο που υπήρχε στο σκηνικό το στεφάνι τους.

   
Την ημέρα της εθνικής επετείου συνηθίζεται κάποια παιδιά να καταθέτουν στεφάνι στο ηρώο και μετά όλα τα παιδιά να κάνουν παρέλαση. Λογω όμως βροχής η παρέλαση αναβλήθηκε. Όχι όμως και η κατάθεση…




    Χρονια πολλά σε όλους! 

Κυριακή 20 Μαρτίου 2016

Καλή Σαρακοστή!

Την Καθαρά Δευτέρα ξεκινά επίσημα η Μεγάλη Σαρακοστή που διαρκεί μέχρι και το Μεγάλο Σάββατο  και πρόκειται για τη νηστεία που προηγείται του Πάσχα. Το έθιμο της Καθαράς Δευτέρας που ενθουσιάζει τα παιδιά είναι το πέταγμα του χαρταετού και αυτό δεν θα μπορούσαμε να το παραλείψουμε και στο νηπιαγωγείο. Μάθαμε λοιπόν το εξής ποιηματάκι:

Σαν θα ξημερώσει η μέρα,
καθαρή τη λεν Δευτέρα,
θα κινήσει η παρέα 
για να πάει εκδρομή!
Κει ψηλά αφού θα φτάσει,
τον αϊτό θα ετοιμάσει
και σε λίγο θα τον βλέπει 
σαν κουκίδα μοναχή,
να πετάει κοντά στον ήλιο 
που θα βλέπει γελαστός
μα δε θα΄ναι αεροπλάνο
θα΄ναι ο χαρταετός!

το ζωγραφίσαμε και ψηφίσαμε την καλύτερη ζωγραφιά!


Φτιάξαμε και μια ομαδική εργασία με το πέταγμα του χαρταετού για να στολίζει την τάξη μας και ευχηθήκαμε καλά κούλουμα!


Όταν επιστρέψαμε από το τριήμερο μιμηθήκαμε το έθιμο δοκιμάζοντας λαγάνα και χαλβά.



Για να κατανοήσουμε καλύτερα τι σημαίνει νηστεία προσπαθήσαμε να διαχωρίσουμε τα νηστίσιμα από τα αρτύσιμα τρόφιμα εξηγώντας στα παιδιά ότι στη νηστεία δεν επιτρέπεται κανένα ζωικό προϊόν.



Φέτος έχουμε δείξει μια ιδιαίτερη αγάπη στη μαγειρική και αυτή η φορά ήταν ιδανική για να φτιάξουμε μια νηστίστιμη συνταγή: χαλβάς σιμιγδαλένιος λοιπόν!




Και φυσικά δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε και το έθιμο της κυρα- Σαρακοστής την οποία φτιάξαμε τόσο σε ατομικό (για να την πάρουμε στο σπίτι) όσο και ομαδικό επίπεδο. Ακούσαμε λοιπόν και ένα ακόμη ποιηματάκι το οποίο εξηγεί απόλυτα περι τίνος πρόκειται για όσους δε γνωρίζουν:

Την κυρά - Σαρακοστή 
που είναι έθιμο παλιό 
οι γιαγιάδες μας την φτιάχναν 
με αλεύρι και νερό. 
Στο κεφάλι της φορούσαν
 για στολίδι ένα σταυρό
 και το στόμα της ξεχνούσαν 
γιατί νήστευε καιρό.
 Και τις μέρες της μετρούσαν 
με τα πόδια της τα εφτά, 
κόβαν ένα τη βδομάδα
 μέχρι να΄ρθει η Πασχαλιά!

Τις δικές μας τις διακοσμήσαμε με όσπρια και στο τέλος της πρώτης εβδομάδας κόψαμε και το πρώτο ποδαράκι!





Καλή Σαρακοστή να έχουμε και ας περιμένουμε καρτερικά το Πάσχα...

ΑΠΟΚΡΙΑ

    Αποκριές λέμε την περίοδο από την Κυριακή του Τελώνου και Φαρισαίου που ανοίγει το τριώδιο ως την Κυριακή της Τυρινής και διαρκεί τρεις εβδομάδες. Κατά την περίοδο αυτή, οι άνθρωποι εκτός από το να διασκεδάζουν και να μασκαρεύονται μπαίνουν σιγά σιγά στη διαδικασία της νηστείας η οποία θα ξεκινήσει από την Καθαρά Δευτέρα. Βέβαια, για τα παιδιά, οι απόκριες αντιπροσωπεύουν το διάστημα που μασκαρεύονται και ξεφαντώνουν μια και δεν είναι σε θέση να κατανοήσουν το νόημά τους όπως ορίζεται από τη θρησκεία μας.
    Δεν θα ήταν δυνατόν, λοιπόν, να μην δώσουμε ξεχωριστή σημασία και στην περίοδο αυτή. Ξεκινήσαμε μιλώντας την ημέρα της Τσικνοπέμπτης για τα έθιμα σε σχέση με τη μέρα αυτή και ντύνοντας τα παιδιά καρναβάλια με αυτοσχέδιες στολές φτιαγμένες με σακούλες σκουπιδιών.


 Τα παιδιά διασκέδασαν και παρουσίασαν στην αυλή και στα μεγαλύτερα παιδιά ένα παραδοσιακό παιχνίδι, το «Ένα δυο τρία κόκκινο φως»


Φυσικά, δεν θα γινόταν να μην τηρήσουμε και το έθιμο να τσικνίσουμε και να το ρίξουμε στο φαγητό.

Ευχαριστούμε το Σύλλογο γονέων για το γεύμα!!!
Στην αρχή είναι εύκολο...
Σιγά σιγά χαμήλωσε...
και πρέπει να συρθούμε...

    Δεν αφήσαμε όμως να πάει χαμένη η ευκαιρία να φέρουμε τα παιδιά σε επαφή με ιστορίες σχετικές με τις απόκριες όπως είναι «Ο Αρλεκίνος» και «Το γέλιο και το κλάμα του κλόουν» του Γ. Μαρίνου και έχοντας σαν αφορμή τις ιστορίες αυτές τα παιδιά έφτιαξαν διακοσμητικές εργασίες για να στολίσουν την τάξη.




Παίξαμε και ένα παιχνίδι μαθηματικών με πίνακα διπλής εισόδου για να συνδυάσουμε σχήμα και χρώμα μάσκας.


Κόψαμε και κολλήσαμε σωστά ένα παζλ με κλόουν και στη συνέχεια το χρωματίσαμε.


Ασχοληθήκαμε και λίγο με τη γραφή συμπληρώνοντας ένα απλό σταυρόλεξο


Στα πλαίσια της γλώσσας επίσης ακούσαμε ένα όμορφο ποιήμα και το ζωγραφίσαμε


Μάθαμε παραδοσιακά τραγούδια όπως "ο Χαραλάμπης" και το "Πώς το τρίβουν το πιπέρι" και μάλιστα το δεύτερο μάθαμε να το χορεύουμε!



Φτιάξαμε και δικές μας μάσκες διακοσμώντας την ο καθένας με τη δική του προσωπική πινελιά, τις φορέσαμε και χορέψαμε σε ρυθμούς λάτιν!



Επίσης, παίξαμε ένα αστείο παιχνίδι προσπαθώντας με κλειστά μάτια, να βάλουμε όσο πιο γρήγορα μπορούσαμε το παπιγιόν στον κλόουν. Οι νικητές ανέβηκαν στο βάθρο και βραβεύτηκαν!



 Τέλος, φτιάξαμε μαριονέτες κλόουν, παίξαμε μαζί τους κουκλοθέατρο και οι πιο όμορφες μοίρασαν στα παιδιά καραμέλες.


Και ποιο θα ήταν το καλύτερο κλείσιμο της περιόδου της αποκριάς από το να οργανώσουμε στο σχολείο μας ένα πάρτυ!  Την τελευταία Παρασκευή, τα παιδιά ήρθαν ντυμένα καρναβάλια και φέρνοντας μαζί τους από μια λιχουδιά για το μπουφέ μας.



   Αφού φάγαμε,


 παίξαμε διάφορα παιχνίδια όπως χρωματιστές ουρές, μουσικές καρέκλες



 και λιμπο.


Χορέψαμε, πετάξαμε σερπαντίνες, ξεφαντώσαμε και κάπως έτσι αποχαιρετήσαμε τις απόκριες.

    Όμως…επειδή αν δεν έρθει η Καθαρά Δευτέρα η αποκριά δεν τελειώνει, εμείς με την ευκαιρία που μας έδωσε ο Σύλλογος Γονέων να συμμετέχουμε στην καρναβαλοκατάσταση που οργανώθηκε από το Δήμο Καβάλας βάλαμε πάλι τα αποκριάτικά μας( καουμπόις αυτή τη φορά) και ξεχυθήκαμε στο δρόμο να κάνουμε παρέλαση!





 Αυτό κι αν δεν ήταν διασκέδαση! 
 Και του χρόνου μασκαράδες που λένε και σε κάποια μέρη!