28η Οκτωβρίου 1940.
Μαθαίνοντας την ιστορία της χώρας μου, μαθαίνω να αγαπώ την Ειρήνη.
Πως να ξεκινήσει κανείς αυτή την θεματική ενότητα, χωρίς να ξεπεράσει το μέτρο, χωρίς να ξεπεράσει τις λεπτές ισορροπίες που απαιτούνται σε όλα όσα σχετίζονται μ΄αυτή την τρυφερή ηλικία;
Θα ξεκινήσουμε στο ένα τμήμα του νηπιαγωγείου μας, με την απαγγελία ποίησης και την μουσική ακρόαση του ίδιου ποιήματος.Στο άλλο τμήμα διαφορετικά, στοχεύοντας στην αλληλεπίδραση στις κοινές δράσεις των δυο τμημάτων
.Στόχος μας να μάθουν τα ιστορικά γεγονότα, να αντιληφθούν την αξία της ανεξαρτησίας αλλά και την αξία της συμφιλίωσης των λαών και της ΕΙΡΗΝΗΣ.
Εποπτικό υλικό: Έργα τέχνης σχετικά, γελοιογραφίες της εποχής, εφημερίδες, τραγούδια, ποιήματα, χάρτες.
Στο ολοήμερο τμήμα, απαγγελία και μουσική ακρόαση.
.Στόχος μας να μάθουν τα ιστορικά γεγονότα, να αντιληφθούν την αξία της ανεξαρτησίας αλλά και την αξία της συμφιλίωσης των λαών και της ΕΙΡΗΝΗΣ.
Εποπτικό υλικό: Έργα τέχνης σχετικά, γελοιογραφίες της εποχής, εφημερίδες, τραγούδια, ποιήματα, χάρτες.
Στο ολοήμερο τμήμα, απαγγελία και μουσική ακρόαση.
Γυναίκες Ηπειρώτισσες.
Γυναίκες ηπειρώτισσες,
μέσα στα χιόνια πάνε
κι’ οβίδες κουβαλάνε.
Θεέ μου τι τις πότισες
και δεν αγκομαχάνε;
Γυναίκες ηπειρώτισσες
ξαφνιάσματα της φύσης
εχθρέ γιατί δεν ρώτησες
ποιόν πας να κατακτήσεις;
Γιανώτισσες, Σουλιώτισσες
ξαφνιάσματα της φύσης,
εχθρέ γιατί δεν ρώτησες
ποιόν πας να κατακτήσεις;
Γυναίκες απ’ τα σύνορα
κόρες γριές κυράδες,
φωτιά μες στους βοριάδες,
φωτιά μες στους βοριάδες,
Εσείς θα είστε σίγουρα
της λευτεριάς μανάδες.
Γυναίκες ηπειρώτισσες
ξαφνιάσματα της φύσης
εχθρέ γιατί δεν ρώτησες
ποιόν πας να κατακτήσεις;
Στο κλασικό τμήμα η αφόρμηση δίνεται με τον χάρτη. Τα παιδιά αντιλαμβάνονται τα <σύνορα> μεταξύ των χωρών.Εδώ ο προβληματισμός δίνεται με μια απλή ερώτηση: Τι θα γινόταν αν κάποιοι άλλοι ήθελαν να έρθουν στην δική μας χώρα και να μας κάνουν σκλάβους;
Στο κλασικό τμήμα η αφόρμηση δίνεται με τον χάρτη. Τα παιδιά αντιλαμβάνονται τα <σύνορα> μεταξύ των χωρών.Εδώ ο προβληματισμός δίνεται με μια απλή ερώτηση: Τι θα γινόταν αν κάποιοι άλλοι ήθελαν να έρθουν στην δική μας χώρα και να μας κάνουν σκλάβους;
Έτσι τα παιδιά και στα δυο τμήματα μιλούν και απαντούν σε δικές τους υποθέσεις.
Είναι όλα όσα τους έρχονται στο νου, απ' το συγκεκριμένο άκουσμα και τον εντοπισμό των συνόρων στο χάρτη.
Για πόλεμο μιλάει, αφού λέει και για φωτιά. Είναι πολύ δυνατές οι ηπειρώτισσες είπαν. Τι είναι οι οβίδες;, ρώτησαν. Είναι βόμβες, είπαν... γινόταν πόλεμος κατέληξαν.
Και τι είναι ο πόλεμος; Τι ξέρετε γι' αυτόν.( Ίσως έχουν καλύτερα κριτήρια τα παιδιά γιατί είναι και ανιδιοτελή τα δικά τους), σκεφτήκαμε.
Και τι είναι ο πόλεμος; Τι ξέρετε γι' αυτόν.( Ίσως έχουν καλύτερα κριτήρια τα παιδιά γιατί είναι και ανιδιοτελή τα δικά τους), σκεφτήκαμε.
Γιατί γίνονται οι πόλεμοι ρωτήσαμε;
Γιατί θέλουν να μας πάρουν την χώρα μας. Γιατί μας ζήλεψαν, γιατί είναι κακοί αυτοί που κάνουν τον πόλεμο.
Στο κλασικό τμήμα,
τα παιδιά ζωγραφίζουν τον πόλεμο όπως τον αντιλαμβάνονται.
Γιατί θέλουν να μας πάρουν την χώρα μας. Γιατί μας ζήλεψαν, γιατί είναι κακοί αυτοί που κάνουν τον πόλεμο.
Στο κλασικό τμήμα,
τα παιδιά ζωγραφίζουν τον πόλεμο όπως τον αντιλαμβάνονται.
Στο ολοήμερο, μετά την συζήτηση, τα παιδιά παρατηρούν μια αφίσα του ζωγράφου Δούκα.
Τώρα θα κάνουν και την δική τους.
Η Βασιλική ξεκίνησε με πινέλο και τέμπερα. |
Αφού τελείωσαν τα βουνά ώρα να κολλήσουν και τις γυναίκες, τα βράχια, τα φορτία! |
Ο Γιώργος κι' ο Δημήτρης, συνεχίζουν την δουλειά στην αφίσα. Βάζουν και βομβαρδιστικά που δεν τα είχε η αφίσα που επεξεργαστήκαμε. |
Η ομαδική εργασία τελείωσε και μας άφησε ικανοποίηση. |
Έχουμε αρκετές πληροφορίες.....Ας μάθουμε τα ιστορικά γεγονότα.
Είχαμε εμπλουτίσει την παρεούλα με πλούσιο φωτογραφικό υλικό. Τα πιαδιά είχαν συγκεντρώσει πολλές πληροφορίες. Οφείλαμε να βάλουμε τάξη στο χάος.
Κάποια παιδιά, μπέρδεψαν την επανάσταση με τούτο τον πόλεμο.Με το βιβλίο <Το έπος του σαράντα>,του Μανδηλαρά-εκδόσεις Παπαδόπουλος, βοηθηθήκαμε αρκετά να δώσουμε τα ιστορικά γεγονότα.
Δώσαμε ιδιαίτερη έμφαση στις πολύ δύσκολες στιγμές που πέρασαν όλοι οι Έλληνες τότε. Θέλαμε να αντιληφθούν την σημασία της επιβολής, την σημασία των δικαιωμάτων των εθνών, την σημασία της Ειρήνης.
Από τον μικρό αναγνώστη, επιλέξαμε την ανάλογη σελίδα από το βιβλίο του Τριβιζά<Όλοι γεννιόμαστε ελεύθεροι>, εκδόσεις Παπαδόπουλος.
Η εικόνα είναι τόσο συγκλονιστική, όσο μεστό και περιεκτικό το κειμενάκι.
Κανείς δεν έχει δικαίωμα να μας κάνει σκλάβους.
Δεν μπορούμε να κάνουμε κανέναν σκλάβο μας.
Τα παιδιά αντιλήφθηκαν για ποιο λόγο θα γιορτάσουμε., γιατί αυτή την γιορτή την λέμε Εθνική, για ποιο λόγο θα κάνουμε παρέλαση.
Πρέπει να τιμήσουμε τους Έλληνες που πολέμησαν, για να μπορούμε να είμαστε ελεύθεροι.Αλλά και να δείξουμε πόσο δεν θέλουμε τον πόλεμο!
Μιλήσαμε για τα συναισθήματα που γεννά ο πόλεμος και για αυτά που γεννά η ειρήνη!
Οι ιστορικές αφηγήσεις, οι εικόνες από το μέτωπο, οι εφημερίδες εκείνης της εποχής, τα μουσικά ακούσματα, κινητοποίησαν τα παιδιά να βρουν και να αναγνωρίσουν τα συναισθήματα εκείνων των ανθρώπων. Των φαντάρων, των μανάδων, των αδελφών, όλου του κόσμου. Τα καταγράψαμε σε λίστα.. Εστιάσαμε στον ΦΟΒΟ και την ΑΓΩΝΙΑ. Στην ΧΑΡΑ και την ΕΥΤΥΧΙΑ.
Τα παιδιά παίζουν με τις καινούριες λέξεις. |
Εκμεταλλευτήκαμε την ιαχή<Αέρα> και το <Όχι>, για να αντιληφθούν φωνήματα.
Τα παιδιά παίζοντας συνθέτουν τις καινούριες λέξεις.
Πρώτα στην παρεούλα και μετά μόνα τους.
Αντιστοιχίζουμε το φώνημα με το σύμβολο και μετά δημιουργούμε την λέξη. |
΄Ωρα να ετοιμαστούμε γι' αυτή την γιορτή.
Να διακοσμήσουμε την τάξη, να μάθουμε τραγούδια και ποιήματα.Να μάθουμε να φτιάχνουμε την ελληνική σημαία.
Η Ελληνική σημαία,είναι σύμβολο της Ελλάδας.
Πόσα άλλα σύμβολα ξέρετε; ρωτήσαμε.
Η ελιά και το περιστέρι,συμβολίζουν την ειρήνη, επιλέξαμε ανάμεσα σε άλλα.
Η καρδούλα την αγάπη, είπε η Μαριατίνα.
Αυτά κρατήσαμε για το θέμα μας.
Τα παιδιά δούλεψαν σε ομαδικό αλλά και ατομικό επίπεδο.
Φτιάξαμε τις σημαιούλες μας για την γιορτή, που την ξεχωρίσαμε από τις άλλες με το επίθετο Εθνική!
Και οι ζωγραφιές τους με την σημαιούλα τους στο χέρι!
5.Αναζητήσαμε στον χάρτη την Ελλάδα, αλλά και τις άλλες χώρες.
Αρκετά μάθαμε για τον πόλεμο. Να μην ξαναπατήσει ποτέ στη γη.
(η φράση των παιδιών αυτούσια).
Θέλουμε την Ειρήνη.
Ζωγραφίσαμε το περίγραμμα της Χρύσας. Θα φτιάξουμε την Ειρήνη.Τα παιδιά θα διακοσμήσουν το φόρεμα και τα μαλλιά της και θα την περιστοιχίσουμε με περιστέρια,
φτιαγμένα από το αποτύπωμα των δικών τους χεριών.
Τα παιδιά εργάστηκαν με τέμπερα και κολλάζ. |
Είναι το λουλούδι της Ειρήνης. Έκφραση της Χρυσούλας με πλαστελίνη. |
Ζητήσαμε να κάνουμε το περίγραμμα παιδιού, για να φτιάξουμε τον πόλεμο. Δεν υπήρξε εθελοντής. Τότε ζητήσαμε τις ομάδες να κάνουν ένα δικό τους πόλεμο.
Τα παιδιά παρουσιάζουν με την ομαδοσυνεργατική μέθοδο τις εργασίες τους.
Τα παιδιά παρουσιάζουν με την ομαδοσυνεργατική μέθοδο τις εργασίες τους.
Τεράστια η κοιλιά του πολέμου, από τους ανθρώπους που έφαγε, είπε το Χριστινάκι! (Είναι τα κίτρινα βατραχάκια). |
Τα γαλάζια κύματα, έβαλαν στην αφίσα και κάποια από τα συναισθήματα που γεννά ο πόλεμος.(ανέτρεξαν στον σχετικό πίνακα).
Τα κόκκινα κεράσια, προσωποποίησαν τον πόλεμο.
Φορά σιδερένιο καπέλο, έχει σουβλερά νύχια, απαίσια δόντια και κρατά αλυσίδες. Ο Γιαννάκης και η Ελένη ζωγράφισαν τις βόμβες και τα χαλασμένα σπίτια!
Φορά σιδερένιο καπέλο, έχει σουβλερά νύχια, απαίσια δόντια και κρατά αλυσίδες. Ο Γιαννάκης και η Ελένη ζωγράφισαν τις βόμβες και τα χαλασμένα σπίτια!
Το κάτι παραπάνω, τα παιδιά το έδωσαν στα κόκκινα κερασάκια!
Η επίσκεψη ενός στρατιωτικού στο Νηπιαγωγείο.
Δεν έπρεπε να αφήσουμε τα παιδιά να ταυτίσουν τον στρατιώτη με τον πόλεμο. Έχουμε γονείς στρατιωτικούς και θέλαμε να τους εμπλέξουμε σ' αυτή την διαδικασία.
Ευχαριστούμε τον πατέρα του Αλκιβιάδη για όσες πληροφορίες μας έδωσε.
Μας μίλησε για το Εθνικό μας σύμβολο και απάντησε σε μια ουσιαστική για το στόχο μας ερώτηση:
Τι άραγε χρειαζόμαστε το στρατό όταν έχουμε ειρήνη;
Και μεις οι ίδιες γνωρίσαμε το ανθρώπινο πρόσωπο των στρατιωτών.Είναι εκεί για να φυλάνε τα σύνορα αλλά και να είναι δίπλα στους ανθρώπους σε κάθε δύσκολη στιγμή. Στις πλημμύρες, στους σεισμούς, στις μεγάλες πυρκαγιές......
Απάντησε στα παιδιά και σε μια ιδιαίτερα δύσκολη ερώτηση: Γιατί κάνουμε πολέμους;
Μια διαφορετική διήγηση.Όλοι οι λαοί αγαπούν την Ειρήνη.
<Τον καιρό που οι κόρακες ήταν ακόμη πολύχρωμοι>.
Als die Raben noch bunt waren.
Δεν θέλαμε να υπερισχύσουν αρνητικά συναισθήματα. Διηγηθήκαμε αυτό το γερμανικό παραμύθι για να περάσουμε το μήνυμα πως και οι σημερινοί Γερμανοί απεχθάνονται τον πόλεμο όσο και εμείς.
Δεν υπάρχει απ' όσο γνωρίζουμε ελληνική μετάφραση.
Αν κάποιος το θέλει, θα το αναρτήσουμε σε μετάφραση στο μέτρο των δυνατοτήτων μας.
Τα παιδιά εκφράστηκαν θαυμάσια.
ήταν η εποχή που οι κόρακες ζούσαν αγαπημένοι. |
Άρχισαν οι καυγάδες κι' ηρθε η παράξενη μαύρη βροχή. |
Ένα στεφάνι για τους ήρωες.
Με εφημερίδα και κάνσον.
1ο βήμα.
Τα παιδιά στρίβουν την εφημερίδα, όπως στην εικόνα.
2ο Βήμα.
Προσθέτουμε με στίψιμο εφημερίδες, μεχρι να πετύχουμε
το επιυθμητό πάχος. Τυλίγουμε με γκοφρέ, τα παιδιά κιλλούν φυλλαράκια.
Προσθέτουμε για τον καρπό μπαχάρι.
3ο Βήμα
Μια αφίσα για τους ήρωες από το κλασικό τμήμα.
Η Στεφανία βάζει την τελαευταία πινελιά! |
Έτοιμη η αφισούλα για την γιορτή μας! |
Χρόνια πολλά, Δημήτρη!
Χρόνια πολλά Δήμητρα!
Να σας χαιρόμαστε όλοι!
Αυτή η γιορτή μας οδήγησε και σε μια άλλη εργασία.
Τα παιδιά προσέγγισαν τρεις διαφορετικές γιορτές. Εθνική-Θρησκευτική-Ονομαστική.
Και μια εργασία για να τιμήσουμε τον Άγιο που φέρουν το όνομά του ο Δημήτρης και η Δήμητρα.
Τί αποκόμησαν άραγε από την διαδικασία υλοποίησης του προγράμματος τα παιδιά μας.
α) Γνώρισαν το ιστορικό γεγονός.
β) Προσέγγισαν την αξία της Ειρήνης.
γ)Υιοθέτησαν μια διαφορετική στάση για τον πόλεμο.
Ζητούμε συγνώμη που αργήσαμε να δούμε το σχόλιό σας. Ευχαριστούμεεεε!
ΑπάντησηΔιαγραφή