Σάββατο 21 Δεκεμβρίου 2013

Περιμένοντας τις γιορτές των Χριστουγέννων στο Νηπιαγωγείο.

 

  Θα κρατήσουμε αυτή την προσμονή γνωρίζοντας τις παραδόσεις και τα έθιμα  του τόπου μας και των άλλων λαών.

Στόχοι:      Να γνωρίσουν την ιστορία της Θείας Γέννησης.
                   Να γνωρίσουν τις σχετικές παραδόσεις μας, που αφορούν τις 
                   γιορτές των Χριστουγέννων.
                   Να γνωρίσουν πως γιορτάζουν σ' όλο τον κόσμο  τη Θεία  Γέννηση και την Πρωτοχρονιά.
                   Να εκφραστούν δημιουργικά και να χαρούν αυτή την προσμονή.

                  Επεξεργασία του θέματος.

Οι ομάδες μας δείχνουν όσα γνωρίζουν για το θέμα.



Σίγουρα έχουν συνδέσει τις γιορτές των Χριστουγέννων με τον Χειμώνα και το χιόνι. Είναι χιονολούλουδα, επεξήγησαν. Και ο τάρανδος με τον Αη-Βασίλη είναι μια βέβαιη γνώση της ομάδας.




Εδώ εμφανίζεται και το Χριστουγεννιάτικο δένδρο.Τελείωνε ο χρόνος είπε ο Γιώργος και δεν περίμενα να γυρίσει το χαρτί να γράψω κάτω το όνομά μου!
                           
Καταγράψαμε όσα γνώριζαν για τα Χριστούγεννα.

                                                  Μάλλον δεν γνωρίζουμε αρκετά.

                                     Τι θέλουμε να μάθουμε; Δημιουργία ιστογράμματος.

 

                                                          Θα ετοιμάσουμε μια γιορτή.

    Την αναπαράσταση της Θείας Γέννησης το Ολοήμερο τμήμα. Πρωτοχρονιάτικο θεατρικό  επιλέγει το κλασικό.Αυτή η ετοιμασία θα μας βοηθήσει να μάθουμε  πιο εύκολα όσα θέλουμε.
Ας στολίσουμε την τάξη. Βάλαμε και κόκκινα σκουφάκια στις μέρες!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       Και το   <δυτικό >  ημερολόγιο αντίστροφης μέτρησης.

 

Στην παρεούλα θα γνωρίσουμε μέσα από τις ιστορίες των γιορτών καινούριες λέξεις.

 

 
Θα καταφέρουμε να συμπληρώσουμε την γενειάδα μέχρι τα Χριστούγεννα. Δεν είναι και τόσο εύκολο. Κάθε τουφίτσα σημαίνει την λύση αινίγματος.

Κάθε αίνιγμα θέλει την λύση του. Κάθε λύση  είναι μια λέξη. Κάθε λέξη μια ζωγραφιά και έτοιμο το λεξικό μας!


Από την διακόσμηση της τάξης!


 














Ένα κλαράκι, λίγο βαμβάκι και δουλειές των παιδιών. 






                                    

 

                         Ένας ενθουσιασμός πρωτόγνωρος στην γωνιά της γραφής.

    Η βιβλιοθήκη έχει αλλάξει περιεχόμενο. Οι γονείς με χαρά   μας δανείζουν σχετικά βιβλία και c.d.
 Οι καθημερινές αναγνώσεις προωθούν και τον γραπτό λόγο.




 


Έχει αλλάξει το κλίμα στην τάξη!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Παραγωγή γραπτού λόγου στην παρεούλα. Συλλαβισμός των λέξεων.Ρυθμική επεξεργασία με τα χεράκια. Όπου τόνος η νότα σολ.(μι-μι-μι-σολ-μι-μι)και (μι-μι-σολ-μι-μι).


Τα παιδιά συνθέτουν γνωστές λεξούλες.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                            Ανακύκλωση και Χριστούγεννα.

                         Απ' το κουτί με τα άχρηστα, θα φτιάξουμε τα στολίδια μας !

Διάχυτη η αντίληψη στην καθημερινότητα της ζωής στο Νηπιαγωγείο, να συλλέγουμε πράγματα που μπορούμε να αξιοποιήσουμε. Είχαμε μιλήσει για την ανακύκλωση και ταξινομήσαμε ό,τι ανακυκλώνουμε. Ήρθε η ώρα να το δούμε και στην πράξη.


Έχουμε αρκετές εφημερίδες. Τα παιδιά τις τσαλακώνουν και κάνουν μπαλάκια τυλίγοντας μικρότερα μπαλάκια από αλουμινόχαρτο που συγκεντρώναμε απ' τα καθημερινά τους δεκατιανά.
Τυλίγουμε τα μπαλάκια με χαρτοταινία.

                                           Ας παίξουμε πριν τα μπαλάκια γίνουν στολίδια.

Πετούν το μπαλάκι χαμηλά σε συμμαθητή τους και του ζητούν να βρει μια λέξη που έχει σχέση με τις γιορτές των Χριστουγέννων.


  Μαθηματικές δεξιότητες. Παιχνίδι άμιλλας. Προσπαθούν να στείλουν το μπαλάκι όσο πιο μακριά μπορούν με κύλιση. Καταγράφουμε τις επιδόσεις. Τα παιδιά διαπιστώνουν τις αποστάσεις με την μεζούρα.












                                   
Τους κράτησε για πολλή ώρα σε εγρήγορση!

                                   Ήρθε η ώρα να τα φτιάξουμε πια στολίδια!

Τα περνάμε με πινέλο ένα παχύ στρώμα ατλακόλ.

 

 

 

 

 

 

Σε μια σακούλα βάζουμε σπόρους. Ρίχνουμε το μπαλάκι μέσα και κουνάμε την σακούλα.(μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ηλιόσπορους, κολοκυθόσπορους ,ρύζι,απομεινάρια από το σακούλι του πολύσπορου ψωμιού που αγοράσαμε,κ.τ.λ.)

 

Aντι σπόρων αλάτι χοντρό χρωματισμένο με σκόνη κιμωλίας.

 

Αυτοσχέδια κρεμάστρα για να στεγνώσουν.

Από απομεινάρια πολύσπορου.Ελαφρύ ψεκασμό με ασημί σπρέι.

 

Με τα δικά μας στολιδάκια καμαρώνουμε το δεντράκι μας. Άλλωστε όσο δουλεύουν τα χεράκια μας, τόσο περισσότερα μαθαίνουμε!

                                        Ώρα να μάθουμε την ιστορία της Θείας Γέννησης. 

          Διαβάσαμε στην παρεούλα ένα τρισδιάστατο βιβλίο για την Άγια νύχτα. Τα παιδιά χωρίζονται σε ομαδούλες μικρές και ζωγραφίζουν ένα κομμάτι της ιστορίας.
Τοποθετούμε τις ζωγραφιές τους σε εξελικτική σειρά. Τις αριθμούμε. Τις μπερδεύουμε και τις ξαναβάζουμε στην σωστή σειρά. Πρώτα αυτό ,μετά εκείνο, αναδιηγούνται.
Θα κάνουμε ένα δικό μας βιβλίο αποφάσισαν. Θα βάλουμε και κείμενο. Προέκυψε από την δική τους αναδιήγηση.
Ας φωτοτυπίσουμε τις ζωγραφιές σκεφτήκαμε εμείς για να μπορούν να τις ανακατεύουν και να ανασυνθέτουν την ιστορία. Το κάναμε και τις πλαστικοποιήσαμε για να αντέξουν στην χρήση.

                      

 

 

 

 

 

 

Τα παιδιά αναδιηγούνται και ανασυνθέτουν την ιστορία της Θ. Γέννησης με τα δικά τους κείμενα και την δική τους εικονογράφηση.

 

                                                 Στόλιζαν και παλαιότερα δένδρο στην Ελλάδα;

   Διηγηθήκαμε μια ιστορία στα παιδιά από τα παλιά χρόνια. Μια αληθινή ιστορία δικής μας εμπειρίας.
Μάθαμε για το καραβάκι. Αποφασίσαμε να φτιάξουμε το έθιμο αυτό όλοι μαζί. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν. Δεν μπορώ να μην γράψω για την χαρά του Χρήστου.Ήταν έτοιμος να το πάρει στα χέρια και να βγει στους δρόμους να πει τα κάλαντα. Θα το πει και στην μαμά να πούνε έτσι τα κάλαντα. Να στολίσουν καραβάκι γιατί είναι πολύ πολύ ωραίο!

Ένα μεγάλο καραβάκι έκανε η ομάδα από χαρτόκουτα, για να το κρατούν όλοι μαζί. Στο σπίτι διάπλατη η πόρτα και η σπιτονοικοκυρά χαρίζοντας πορτοκάλια δέχεται με χαρά τα κάλαντα και τα παινέματα.

                            Οι καλικάντζαροι στις παραδόσεις μας.


Στην αλφαβήτα των Χριστουγέννων, σαν φθάσαμε στο Θ, μιλήσαμε για τα Θεοφάνια.
Τα παιδιά απέδωσαν τον Αγιασμό των υδάτων με ζωγραφική. Συνεχίσαμε με μια λαογραφική διήγηση για τους καλικάντζαρους σαν φτάσαμε στο Κ.
(Φύγετε να φύγουμε, έρχεται ο τουρλόπαπας με την Αγιαστούρα του και με την βρεχτούρα του)

Στην ιστορία μας δεν δείξαμε εικόνες .Δεν περιγράψαμε καλικάντζαρο. Ζητήσαμε απ' τα παιδιά να τον φανταστούν.
















Έτσι φαντάστηκε μια καλλικαντζαρίνα η Χρύσα.

       Έ να   έθιμο σχεδόν πανελλήνιο.

Ο νέος χρόνος σαν θα ρθει,
ρόδι σπάζω, κάνω ευχή!

Ρόδι- ρόδι κόκκινο,
δροσερό και νόστιμο,
τύχη  φέρε στα παιδιά,
ευτυχία  και λεφτά στα σπιτικά!                       * τα παιδιά εκφράζονται με  ποιητικό λόγο.
                                                                             Δημιουργήθηκε στην παρεούλα.



Συγκεντρώσαμε τα έθιμά μας, σε ένα βιβλίο.


        Φέρνει αλήθεια ο Αη-Βασίλης δώρα;

  Πρόθεσή μας να διατηρήσουμε την παράδοση. Αναφερθήκαμε στην ιστορία του Μ. Βασιλείου και την βασιλόπιτα αλλά δεν θέλουμε να απογοητεύσουμε τα παιδιά. Και σε μας άλλωστε αρέσει ο σάκος με τα δώρα.
Αποφασίσαμε να του γράψουμε γράμμα. Τα παιδιά διακόσμησαν τον φάκελο και περιμέναμε με αγωνία τον ταχυδρόμο.

Από παρατήρηση αλληλογραφίας, γνωρίζουν τα γραμματόσημα. Δική τους δημιουργία αυτό.




Τα παιδιά παραδίδουν στον ταχυδρόμο το γράμμα. Τώρα θα περιμένουν την <απάντηση>του. Άγιου.

                     Μαθηματικές δεξιότητες.

Καλούνται να συμπληρώσουν τον πίνακα εκτιμώντας τρία κριτήρια.(χρώμα-μέγεθος-σχέδιο διακόσμησης μπάλας).

Δυσκολεύει ένα σουντόκου με πέντε αντικείμενα. 25 χιονάνθρωποι, όμοιοι ανά πέντε. 










Σουντόκου με δώρα.







                Οι δημιουργίες  απ' το γιορτινό μας  εργαστήρι .

Ένα αγγελάκι για την πρόσκλησή μας.

ταρανδάκι από ρολό.

Χριστούγεννα χωρίς χιόνι;

Μια πατούσα γίνεται τάρανδος!

Οι μποτούλες για να επιτείνουν την προσμονή!






Κουκουνάρες, τέμπερες και γκοφρέ μπαλίτσες.






Μια κατασκευή για τα γλυκάκια τους!

 

 

Διαδίκτυο και Χριστούγεννα.

Παρακολουθήσαμε βιντεάκι της Θείας Γέννησης. Ακούσαμε τραγούδια παιδικά για τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά. από άλλες χώρες.Ιδιαίτερα εκτίμησαν τα παιδιά(φταίνε οι κυρίες;), δυο γερμανικά τραγουδάκια.<Ich gehe mit meiner laterne και Lasst uns froh und hunter sein>.
Χαρήκαμε την Θεία Γέννηση σε έργα τέχνης αλλά και σε μουσικά κλασσικά κομμάτια..
Παρακολουθήσαμε εορταστικές εκδηλώσεις για την υποδοχή του νέου χρόνου, στο Λονδίνο και στο Σίδνευ.

Τα παιδιά παίρνουν απάντηση.

Η γιορτούλα μας ήταν υπέροχη. Είναι αυτό που συνηθίζουμε να λέμε <κάνω και θυμάμαι>.
Τόσο όμορφη που μας επισκέφτηκε ο Άγιος!  Ευχαριστούμε κ. Στέλλα, θερμά! 



Αξιολόγηση.

Το θέμα έτρεξε όμορφα. Γέμισε τα παιδιά με νέες εμπειρίες. Ανταποκρίθηκε στους στόχους μας και έδωσε την δυνατότητα στους γονείς να νοιώσουν το κλίμα των ημερών με την εμπλοκή τους στην συγκέντρωση υλικών και πληροφοριών.

                                         




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου