Γραμμές και Σχήματα.
Οι λόγοι που μας οδηγούν στην επιλογή αυτού του θέματος:
Ο κόσμος που μας περιβάλλει είναι μορφές και σχήματα. Η αναγνώριση των σχημάτων είναι μια θεμελιώδης μαθηματική δεξιότητα για τα παιδιά. Το να αντιλαμβάνονται τα σχήματα, τα κάνει ικανά να καταλαβαίνουν καλύτερα τον γύρω τους κόσμο, τις σχέσεις των αντικειμένων μεταξύ τους αλλά και να αντιλαμβάνονται ή να δημιουργούν τα ίδια τέχνη.
Οι στόχοι μας: 1.Να βρούμε τρόπους που ένα παιδί προσεγγίζει την γνώση των σχημάτων στη ζωή του. 2.Να μάθουν τα παιδιά τα βασικά σχήματα. 3. Να αναγνωρίζουν που βρίσκονται στον γύρω τους κόσμο.4.Να δημιουργούν αυθεντικές δημιουργίες, χρησιμοποιώντας σχήματα.
Από την τσέπη του Μπιλολού μας, σήμερα, βγήκε ένα καρτελάκι με μια κουκκίδα. Τίποτε σπουδαίο, δεν μας έδωσε ο Μπιλολού, είπαν τα παιδιά. Μια χαζομάρα, είπε ο Νέρων.
Οι παροτρύνσεις μας όμως τα ώθησαν σε υποθέσεις και τις καταγράψαμε. Μα γιατί θέλει να ασχοληθούμε ο Μπιλολού με μια κουκκίδα;
Σας παρουσιάζουμε τις απόψεις τους και την έκφραση τους μετά από την κουβέντα για την κουκκίδα.
Μάθαμε και μια πολύ σημαντική λέξη: Σημείο, έτσι θα την λέμε την κουκκίδα στα μαθηματικά, και για να ακριβολογούμε στην γεωμετρία!
Επεξεργασία του θέματος.
Η ιστορία της κουκκίδας.
Πως να ξεκινήσει κανείς τα σχήματα, αν δεν αναφερθεί στο σημείο και τις γραμμές.Από την τσέπη του Μπιλολού μας, σήμερα, βγήκε ένα καρτελάκι με μια κουκκίδα. Τίποτε σπουδαίο, δεν μας έδωσε ο Μπιλολού, είπαν τα παιδιά. Μια χαζομάρα, είπε ο Νέρων.
Οι παροτρύνσεις μας όμως τα ώθησαν σε υποθέσεις και τις καταγράψαμε. Μα γιατί θέλει να ασχοληθούμε ο Μπιλολού με μια κουκκίδα;
Σας παρουσιάζουμε τις απόψεις τους και την έκφραση τους μετά από την κουβέντα για την κουκκίδα.
Μάθαμε και μια πολύ σημαντική λέξη: Σημείο, έτσι θα την λέμε την κουκκίδα στα μαθηματικά, και για να ακριβολογούμε στην γεωμετρία!
Δουλειές των παιδιών όσον αφορά τις ερμηνείες του σημείου.
Η Μιχαέλλα βάζει το σημείο ως όριο.Όποιος περάσει πέρα από το σημείο αυτό δεν θα συμμετέχει στο παιχνίδι. |
Καινούρια λέξη για τα παιδιά η γεωμετρία και έπρεπε να μάθουμε τι σημαίνει.
Βγήκαμε από την αίθουσα και περπατήσαμε στην ανηφόρα . Ψηλά το νηπιαγωγείο μας στο χωριό και όσο ψηλότερα ανεβαίναμε τόσο πιο περίοπτη η θέα.
Αφήσαμε τα παιδιά να απολαύσουν την θέα του κάμπου των φιλίππων, και του βουνού που υψώνεται πάνω απ' την γειτονιά μας.
Την απολαύσαμε και μεις. Ο Κάμπος χωρισμένος σε πολλά κομμάτια.Τα χώρισαν οι καλλιεργητές. Τα μέτρησαν και ο καθένας έχει το δικό του. Άλλα μεγάλα, άλλα πιο μικρά. Όλα είναι όμορφα και έχουν διαφορετικό σχήμα, κάποια παρατήρησαν.
Αυτή είναι η γεωμετρία, τους είπαμε. Έτσι χρειάστηκε να μετρούν τα κτήματά τους τα πολύ παλιά χρόνια οι Αιγύπτιοι, γιατί ήταν κοντά σ' ένα πολύ μεγάλο ποτάμι που πάντα τα πλημμύριζε και δεν έβρισκαν ποιο ήταν μετά την πλημμύρα το δικό τους χωράφι
Είδαμε και στο YouTube την χώρα μας σε αεροφωτογραφίες. Η δραστηριότητα έβαλε αφορμήσεις για ενεργητική μάθηση.Ζωγράφιζαν και κατασκεύαζαν επηρεασμένα από τα οπτικά ερεθίσματα.
Η κουβέντα συνεχίστηκε και μεταξύ τους. Η Χρύσα, ταξίδεψε με αεροπλάνο. Τους μίλησε για τα σχέδια που είχαν όλα, όταν τα έβλεπε από ψηλά. Χαρήκαμε γι' αυτή την αλληλεπίδραση των παιδιών.
Η ιστορία με τις δυο κουκκίδες.
Την άλλη μέρα ο Μπιλολού μας έδωσε ένα καρτελάκι με δυο κουκκίδες, δυο σημεία δηλαδή και ζητούμε απ' τα παιδιά να βρουν μια σχέση.Μας λένε να περπατήσουμε από το ένα σημείο μέχρι το άλλο.
Μας λένε να πηδήξουμε από το ένα σημείο μέχρι το άλλο.
Μας λένε να ζωγραφίσουμε λουλούδια από το ένα σημείο μέχρι το άλλο............ Αναπαραστήσαμε τις υποθέσεις των παιδιών και κάπως έτσι προσεγγίσαμε την έννοια της γραμμής.
Περπατούμε από το ένα σημείο μέχρι το άλλο. Πηδάμε από το ένα σημείο μέχρι το άλλο και ανακαλύπτουμε την * καμπύλη. |
Ένα λαγουδάκι κάνει πολλά πηδηματάκια. |
Όπως περπάτησαν όλα τα παιδιά, από το ένα σημείο στο άλλο. |
Με την γραμμή κάποια παιδιά ανακαλύπτουν την συμμετρία. |
Εντυπωσιάζουν οι νέες γνώσεις για τα σημεία και τις γραμμέςκαι έχουμε δημιουργίες με γραμμές και σημεία. |
Τα παιδιά< γεωμετρούν>.
Στην γεωμετρία χρησιμοποιούμε κάποια όργανα. Τα παιδιά γνωρίζουν τον χάρακα. Μοιράζουμε στα παιδιά χάρακες(φτιάξαμε αρκετούς με σκληρό χαρτόνι), ένα φύλλο Α4 και τους ζητάμε να χωρίσουν <το χωράφι τους> σε όσα κομμάτια θέλουν.Είναι το παιχνίδι των γραμμών.
Οι επιστήμονες, οι μαθηματικοί, έδωσαν σ' όλα τα σχήματα ένα όνομα.
Ας τα γνωρίσουμε και μεις.
Α. Παρουσιάζουμε στα παιδιά σχήματα.(εικόνες,βιβλία με σχήματα, έργα τέχνης με σχήματα).
Β.Τα ενθαρρύνουμε να σκεφτούν πως όλα τα πράγματα έχουν σχήματα.
Γ.Αφήνουμε τα παιδιά να εκφραστούν με σχήματα.(Να φτιάξουν όσα σχήματα θέλουν, να ταυτίσουν σχήματα, Να πλάσουν σχήματα. Να κάνουν κολλάζ χρησιμοποιώντας σχήματα. Να φτιάξουν με την στάση του ή των σωμάτων τους ένα σχήμα.
Τα παιδιά δημιουργούν τις δικές τους συνθέσεις με σχήματα. |
Ο Κώστας με τον Νέρωνα έχουν ομαδοποιήσει σχήματα ως προς το χρώμα. |
Τα παιδιά φτιάχνουν σχήματα με το σώμα τους. |
Μαθηματική δεξιότητα.
Παρατηρούμε τα βασικά σχήματα και δημιουργούμε με τα παιδιά πίνακα, με τα στοιχεία που κρίνουμε απαραίτητοτο να γνωρίζουν, για το κάθε σχήμα.
α/α
|
Σχήμα
|
Πλευρές
|
Γωνιές
|
Χρειάζεται να ξέρω.
|
1.
|
Τρίγωνο
|
3
|
3
|
Μια φέτα του τοστ, χωρίζεται σε δυο τρίγωνα...., μια σκεπή,....
|
2.
|
Τετράγωνο
|
4
|
4
|
Όλες οι πλευρές έχουν το ίδιο μήκος.
Όλες οι γωνίες ίσες. Μοιάζει με μια φέτα του τοστ.
|
3.
|
Κύκλος
|
Μοιάζει με το στεφάνι που κάνουμε γυμναστική. Μοιάζει με
τον ήλιο.
|
||
4.
|
Οβάλ
|
Μοιάζει με κύκλο που τον ζουλίσαμε.
Μοιάζει μ’ αυγό.
|
||
5.
|
Παραλληλόγραμμο
|
4
|
4
|
Οι πλευρές ανά δυο ίσες.
Μοιάζει με τα τραπέζια που έχουμε στο νηπ/γείο.
|
6.
|
Ρόμβος
|
4
|
4
|
Όλες οι πλευρές το ίδιο μήκος.
Σαν δυο ίδια τρίγωνα κολλημένα ανάποδα. |
7.
|
Πεντάγωνο
|
5
|
5
|
|
8.
|
Εξάγωνο
|
6
|
6
|
Μοιάζει με τις κερήθρες.
|
9.
|
Οκτάγωνο
|
8
|
8
|
Οι περισσότερες ομπρέλες.
|
10.
|
Τραπέζιο
|
4
|
4
|
Οι δυο πλευρές είναι παράλληλες, αλλά δεν είναι το ίδιο
μακριές.
Σαν το καραβάκι χωρίς πανί! |
Ένας μαθηματικός στο νηπιαγωγείο.
Περιμένοντας τον κ. Γερμανίδη τα παιδιά διατύπωσαν αυτά που ήθελαν να μάθουν.Εμείς καταγράψαμε τις ερωτήσεις τους.
.Να μας πει τι δουλειά ακριβώς είναι να είσαι μαθηματικός.
.Να μας πει πως μπορεί κανένας να μετρήσει πόσο μεγάλη είναι η γη.
.Να μας πει πως μετράει κανείς ένα ψηλό βουνό.
.Να μας πει πως μετράνε τα χωράφια που είναι μεγάλα.
.Να μας πει πως γίνεται να μετρήσεις όλους τους ανθρώπους της γης, αφού είναι πάρα πολλοί.
Ο κ. Γερμανίδης, μας λέει πως η γεωμετρία έχει να κάνει με γραμμές και ζητά απ' τα παιδιά να ανακαλύψουν τις γραμμές στο καρεκλάκι.
Άλλες είναι οριζόντιες και άλλες κάθετες.
Με τις επισημάνσεις του τα παιδιά ανακαλύπτουν γραμμές και σχήματα στο χώρο.
Σ' ευχαριστούμε κ. Γερμανίδη για την παρουσία σου και για τις απαντήσεις στις ερωτήσεις μας.
Ο κ. Γερμανίδης, μας λέει πως η γεωμετρία έχει να κάνει με γραμμές και ζητά απ' τα παιδιά να ανακαλύψουν τις γραμμές στο καρεκλάκι.
Άλλες είναι οριζόντιες και άλλες κάθετες.
Με τις επισημάνσεις του τα παιδιά ανακαλύπτουν γραμμές και σχήματα στο χώρο.
Σ' ευχαριστούμε κ. Γερμανίδη για την παρουσία σου και για τις απαντήσεις στις ερωτήσεις μας.
Ένα SUDOKU.
Να δυναμώνουμε κυρίως το μυαλό, βρίσκοντας λύση σε προβλήματα μας είχε συμβουλέψει, ο επιστήμονας. Χρησιμοποιώντας τρίγωνα σε τέσσερα χρώματα, φτιάξαμε το δικό μας sudoku.
Δυο καινούριες λέξεις που οφείλαμε να εξηγήσουμε πριν λύσουμε το sudoku.
Οριζόντια σειρά- κάθετη σειρά. Θυμηθήκαμε τις οριζόντιες και κάθετες γραμμές στο καρεκλάκι που μας έδειξε ο κ. Γερμανίδης.
Τα παιδιά λύνουν το sudoku, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον. |
Τα παιδιά πρέπει να εκτιμήσουν δυο παραμέτρους: χρώμα-σχήμα.
Να γνωρίσουμε καλύτερα και τις καινούριες λέξεις.
Τα παιδιά παίζουν με τους καινούργιους πίνακες αναφοράς.
Η Ελένη προ νήπιο χαίρεται τον καινούριο πίνακα. |
Ο Δημήτρης ψάχνει να ταυτίσει τις λέξεις. |
Ένα γράφημα για τα σχήματα.
Δείχνουμε στα παιδιά γραφήματα, από εφημερίδες.(κυρίως δημοσκοπήσεων).
Τα πιο πολλά τα δείχνει η πιο ψηλή στήλη. Έχουν και διαφορετικό χρώμα οι στήλες. Έτσι τα θυμάται κανείς πιο εύκολα.
Δείχνουμε την εικόνα με τα σχήματα και με το γράφημα θα δείξουμε ποια είναι τα περισσότερα.
Τώρα που μάθαμε τι σημαίνει οριζόντια και τι κάθετα, ας εμπεδώσουμε την γνώση. |
Ένας διασκεδαστικός τρόπος να φτιάχνουμε όμορφους κύκλους.
Ένα ξυλάκι,(αν έχετε μπετόν, κιμωλία) ένα σχοινάκι και δυο παιδιά. Το ένα παιδί σταθερό στο σημείο που πατά το σχοινί, ,ώστε να μένει πάντα τεντωμένο. Το άλλο παιδί γυρίζει γύρω του χαράσσοντας με το ξυλάκι το χώμα.Στη δική μας περίπτωση με κιμωλία στο μπετόν.
Η Σοφία με την Βασιλική χαράσσουν κύκλο με κιμωλία. |
Δραστηριότητα εμπέδωσης.
Δίνουμε στα παιδιά γραμμές.(λεπτές λουρίδες χαρτιού).Τις έχουμε ομαδοποιημένες έτσι, ώστε η κάθε ομάδα γραμμών να αποδίδει ένα σχήμα. Ζητάμε από τα παιδιά να επιλέξουν τις γραμμές που μπορούν να φτιάξουν ένα παραλληλόγραμμο, τις γραμμές που φτιάχνουν τρίγωνο, τις γραμμές που φτιάχνουν ρόμβο ή τετράγωνο κ.τ.λ., να αιτιολογήσουν την επιλογή τους και να το κατασκευάσουν.
πρέπει να επιλέξει την ομάδα των γραμμών που χρειάζεται για να φτιάξει το σχήμα που του ζητάμε. |
Από διαφορετικό έργο επηρεάστηκε το συγκεκριμένο έργο.
Στη τέχνη με τα σχήματα, δεν στέκονται όλα ίσια, είπε ο Νικόλας. |
Να φάμε σχήματα; Ελάτε στο τραπέζι μας!
Εμπλοκή των γονέων στη μαθησιακή διαδικασία. Με την βοήθειά τους ετοιμάζουμε ένα δεκατιανό γεμάτο σχήματα!
Αυτό δεν το τρως, κ. Γαλήνη. Λαμπρή η συμμετοχή σου! |
Αγαπητοί γονείς,κάθε συμμετοχή σας, δίνει χαρά στα παιδιά και δύναμη σε μας. Σας ευχαριστούμε και πάλι.
Αξιολόγηση.
Η ώρα των ομάδων μας.
Δίνουμε υλικά, ορίζουμε τον χρόνο που έχουν για να τελειώσει η εργασία τους, φορούν τα καρτελάκια τους και στρώνονται στη δουλειά. Από τις εργασίες θα αντιληφθούμε πόσο προσεγγίσαμε τους στόχους μας.
Μετά την παρουσίαση και την συζήτηση τα παιδιά δίνουν το κάτι παραπάνω στα μπλε κυματάκια.
Εμείς νομίζουμε πως πετύχαμε τους στόχους που θέσαμε και τα παιδιά κέρδισαν σε γνωστικό, συναισθηματικό, κινητικό και αντιληπτικό επίπεδο.
Είναι τα μπλε κύματα. Χρειάστηκε να μεγαλώσουν την επιφάνεια(Α3), για να αποτυπώσουν τις κατακτήσεις του θέματος. |
Είναι τα κόκκινα κερασάκια. Η ομάδα τους έχει τα περισσότερα προνήπια. | Είναι καταπληκτικό να βλέπεις τα παιδιά να συνεργάζονται για να πετύχουν τον στόχο! |
Είναι τα κίτρινα βατραχάκια. Έχουν αντιληφθεί την σημασία της επιμέλειας στην παρουσίαση μιας εργασίας. |
Μετά την παρουσίαση και την συζήτηση τα παιδιά δίνουν το κάτι παραπάνω στα μπλε κυματάκια.
Εμείς νομίζουμε πως πετύχαμε τους στόχους που θέσαμε και τα παιδιά κέρδισαν σε γνωστικό, συναισθηματικό, κινητικό και αντιληπτικό επίπεδο.